• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İlk okuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yönteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi : Hatay ili örneği

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (114.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2009

Author

Yılmaz, Muamber
Ağırtaş, Mehmet Nuri

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu arastırmada sınıf ögretmenlerinin ses temelli cümle yöntemine iliskin görüsleri cinsiyet, mesleki kıdem ve mezun olunan bölüme göre incelenmistir. Arastırma, Hatay il merkezinde bulunan 32 ilkögretim okulundan küme rastgele örneklem metodu ile seçilen 10 ilkögretim okulunda görev yapan 204 ögretmen üzerinde uygulanmıstır. Verilerin toplanmasında 22 maddeden olusan likert tipi anket formu kullanılmıstır. Verilerin analizinde istatistiksel islemlerden frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi ve tukey testi kullanılmıstır. Arastırma sonucunda sınıf ögretmenlerinin Ses Temelli Cümle Yöntemine iliskin görüslerinde mesleki kıdeme göre anlamlı bir farklılık oldugu, cinsiyet ve mezun olunan bölüme göre ise anlamlı bir farklılık olmadıgı görülmüstür. Ses Temelli Cümle Yöntemine iliskin ögretmen görüslerinde mesleki kıdeme göre anlamlı bir farklılık olmasının nedeni, mesleki kıdemi düsük olan ögretmenlerin Ses Temelli Cümle Yöntemi konusunda diger ögretmenlere göre daha nitelikli bilgiye sahip olması olabilir.
 
In this study, the opinions of primary school teachers about phonetic based sentence method were investigated according to gender, seniority and graduations. This research was applied to 204 teachers who work in different 10 schools were elected with mass random sampling method from all 32 primary schools in Antakya, Hatay. Configured survey sheets, consist of 22 question, were used to gathering data. Frequency, arithmetic mean, standard deviation, the t test, one-way anova and tukey statistical processes were used to analyze data. As a result of the survey, it is seen that, according to seniority, there are meaningful differences of opinions of primary school teachers about phonetic based sentence method. On the other hand, there are meaningful differences according to gender and graduation. The reasons of the significant differences of opinions may be having qualified knowledge of younger teachers than olders.
 

Source

Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Volume

6

Issue

12

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRBM09EUTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/1234

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2595]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.