• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kimya eğitiminde probleme dayalı öğrrenmenin avantaj ve dezavantajları : Bir durum çalışması

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (283.6Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2009

Author

Tatar, Erdal
Oktay, Münir
Tüysüz, Cengiz

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmada hazırlanan problem senaryolarının Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) için uygun olup olmadığı belirlenerek bir PDÖ uygulamasının gerçekleştiril-mesi ve gerçekleştirilen uygulamaya yönelik öğrenci görüşleri alınarak PDÖ’nin avantaj ve dezavantajlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla termodinamiğin birinci yasası ile ilgili altı tane problem senaryosu hazırlanmıştır. Hazırlanan problem senaryolarının PDÖ problemi için yeterli özelliklere sahip olup olmadığını belirlemek amacıyla uzman görüşleri alınmıştır. Sonraki aşamada 18 ders saati PDÖ uygulaması yapılmıştır. Çalışmanın sonunda PDÖ uygulamasına yönelik öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla mülakatlar yapılarak öğrencilerin PDÖ hakkındaki olumlu ve olumsuz görüşleri belirlenmiştir. Araştırma sonunda; bilgi kaynaklarını kullanma, grupla işbirliği içinde çalışma, yüksek motivasyon ve pozitif tutum, akılda kalıcılık, iletişime geçme, problem çözme ve kendi kendine öğrenme PDÖ’nin avantajları olarak belirlenmiştir. Bunun yanında sınırlı zaman, yönteme alışkın olmama, grupların yapısı ve yetersiz işbirliği, değerlendirme problemi, eksik bilgi edinme ve iletişim problemi PDÖ’nin dezavantajları olarak belirlenmiştir.
 
The purpose of this study was to investigate if developed problem scenarios were suitable for Problem Based Learning (PBL) and to determine advantages and disadvantages of PBL based on students’ opinion. For this purpose, six problem scenarios were developed related to first law of thermodynamics. Firstly these problems were checked by experts whether the problem scenarios were suitable for PBL. Secondly, PBL treatment was took 18 hours. At the end of the treatment students were interviewed to carry out their opinion for assessing advantages and disadvantages of PBL. According to the students who participate in this study the advantages of PBL were use of information resource, cooperate with peer, high motivation and positive attitude, retention, communication, problem solving, self-directed learning. However the disadvantages were time limitation, be unaccustomed to the method, build of groups and inadequate cooperation, getting inadequate knowledge and communication problems.
 

Source

Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

11

Issue

1

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRBek16TXlNZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/1235

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2595]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.