• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beden eğitimi ve spor yüksekokulu özel yetenek sınavına katılan adayların stresle başa çıkma stillerinin incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (539.5Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2011

Author

Çağlayan, Hakan Salim
Çetin, Mehmet Çağrı
Yıldırım, Yunus
Yıldız, Özer

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu özel yetenek sınavına katılan adayların stresle başa çıkma stillerinin bazı demografik özelliklerine göre değişip değişmediğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 2008 yılında Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu sınavına katılan 1474 aday arasından tesadüfî örneklem yöntemi ile seçilen 77 bayan, 152 erkek olmak üzere toplam 229 aday katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğrencilerin, stresle başa çıkma stillerini belirlemek amacıyla Türküm (2002) tarafından geliştirilen "Stresle Başa Çıkma Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde, t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) kullanılmış, anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda; Adayların cinsiyet ve yaş değişkenleri ile stresle başa çıkma stilleri alt boyutlarına ve toplamına ait puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, yaptıkları spor türü değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir
 
In this research had been made for purpose of Physical Education and Sport School special ability test participating candidates' coping with stress styles' whether or change according to some demographic characteristics. In research had been participate Selçuk University Physical Education and Sport School special ability test participating out of 1474 candidates selecting with random sampling method 77 female, 152 male and totally 229 candidates. In research had been used as data collection instrument so as to determine students' coping with stress styles developed by Türküm (2002) "Coping with Stress Scale". "t Test" and "One Way Variance Analysis (ANOVA)" used for analyzing data, and meaningfulness level has taken 0,05. In research result had been determined candidates' between gender and age variables and coping with stress styles sub dimension total score means there is no significant difference, according to candidates' making sport sort variable there is significant difference
 

Source

Türk Spor ve Egzersiz Dergisi

Volume

13

Issue

2

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpJMk9ETXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/1549

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2602]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.