Ergenlerde kontrol odağını yordamada karar verme ve problem çözmenin rolü
Abstract
Araştırmada ergenlerin iç kontrol odağı düzeylerini karar vermede öz saygı, karar verirken kullandıkları başa çıkma stilleri (ihtiyatlı seçicilik, umursamazlık, panik ve sorumluluktan kaçma) ve problem çözme düzeylerinin ne oranda yordadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma 199’u (%53.4) kız, 174’ü (%46.6) erkek 373 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaşları 15-19 yaşları arasında değişmektedir. Araştırmada “Nowicki-Strickland İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği”, “Ergenlerde Karar Verme Ölçeği” ve “Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin iç kontrol odağının yordayıcılarının toplam varyansa katkıları açısından sırasıyla “problem çözme”, karar vermede “özsaygı”, karar vermede kullanılan başaçıkma stillerinden “umursamazlık” ve “ihtiyatlı seçicilik” olduğu belirlenmiştir. Değişkenlerin tamamı toplam varyansın % 27.8’ini açıklamaktadır. The purpose of this study is to determine the level which the adolescents’ self-esteem in decision making, the coping styles they use in decision making (complacency, vigilance, panic and cop-out) and their problem solving skills explain their locus of control. The study has been conducted on a total of 373 adolescents, of which 199 were females (52.8 %) and 174 were males (46.6 %), between the ages of 15 and 19. The “Nowicki-Strickland Locus of Control Scale”, the "Adolescent Decision Making Scale" and the "Problem Solving Inventory" have been employed within the study. As the result of stepwise regression analysis, it has been determined that "problem solving", "self-esteem" in decision making and the coping style “complacency” and "vigilance" used in decision making respectively explain 27.8 % of locus of control.
Source
Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisiVolume
20Issue
2URI
https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRRek9ERTNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12483/1595