• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı istismarı sıklığı

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (480.4Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2012

Author

Zeren, Cem
Yengil, Erhan
Çelikel, Adnan
Arık, Ayşegül
Arslan, Mustafa

Metadata

Show full item record

Abstract

Amaç: Çocuk istismarı veya çocuğa yönelik kötü muamele insanlık tarihi kadar eski, sosyal ve tıbbi bir sorundur. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinde çocukluk çağında istismara uğrama sıklığının ortaya konması ve istismara ilişkin etkenlerin araştırılarak karşılaştırılması amaçlanmıştır. Gereç ve yöntem: Araştırmada sosyo-demografik özellikleri içeren bir anket formu ve Türkiye’de geçerlilik ve güvenilirlikleri yapılan Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeği (ÇÖYÖ) kullanılmıştır. Bulgular: Hazırlanan anketler 150 öğrenciye uygulanmıştır. Olguların %60’ı kız öğrenci idi. Katılımcıların yaşları 17-26 arasında olup ortalama yaş 19,04±1,28 olduğu tespit edilmiştir. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre duygusal (p<0.025), fiziksel (p<0.004) ve cinsel (p<0.001) örselenmesi belirgin düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ailesi alt gelir düzeyine sahip öğrencilerin duygusal istismar (p<0.009) ve toplam örselenme ölçek puanları (p<0.026) anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Ayrıca annesi boşanmış öğrencilerin duygusal istismara uğrama sıklığı anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0.012). Sonuç: Çocuk istismarı ve ihmali ailenin yaşam stresleri ile ilişkili olabileceğinden, ailedeki ekonomik ve sosyal stresler belirlenerek bunlara yönelik çözüm önerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Çocuk istismarının tespit, tedavi ve rehabilitasyonunda multidisipliner yaklaşım gerekmektedir.
 
Objectives: Child abuse or bad behaviors against children is a social, medical problem and is old as the history of humanity. The analysis of the frequency of childhood abuse in university students and the comparison of the factors related with abuse were aimed in this study. Materials and methods: A questionnaire of social and demographic features and Childhood Trauma Question- naire which is valid and reliable in Turkey were used in this study. Results: The questionnaires were performed to 150 students and 60 % of them were female. The mean age was 19.04&plusmn;1.28 (17-26 years). The emotional (p=0.025), physical (p=0.004) and sexual (p=0.001) abuse of male students were significantly higher than female students. The emotional (p=0.009) and total (p=0.026) abuse of students who had families with lower income levels were significantly high. Also the frequency of emotional abuse in students with divorced parents was significantly increased (p=0.012). Conclusions: Since child abuse and neglect may be associated with the stresses of family life, the economic and social stresses of family should be determined and solution advices to these should be developed. A multidisciplinary management is required to detect, treat and rehabilitate the childhood abuse.
 

Source

Dicle Tıp Dergisi

Volume

39

Issue

4

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRRNE5EQXlNZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/1697

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2594]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.