• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (780.7Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2014

Author

Tambağ, Hatice
Kaykunoğlu, Metin
Gündüz, Zeynep
Demir, Yağmur

Metadata

Show full item record

Abstract

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile sosyodemografik özelliklerinin karşılaştırılması amacıyla yapıldı. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tiptedir. Araştırmanın evrenini, Doğu Akdeniz Bölgesi’ndeki bir ilimizde bulunan devlet üniversitesine bağlı sağlık yüksekokulunda 2011-2012 yılında 1, 2, 3 ve 4. sınıfta eğitim gören 225 öğrenci, örneklemi ise araştırmaya katılmayı kabul eden 158 öğrenci oluşturdu. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Duygusal Zeka Ölçeği uygulanarak toplandı. Verilerin değerlendirmesinde frekans, yüzde, t testi, tek yönlü ANOVA ve Tukey HSD testi kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin Duygusal Zeka Ölçeği toplam puanı 85.41±7.87, alt ölçek puanları; duygulardan faydalanma 16.17±3.23, iyimserlik 42.89±6.24, duyguların ifadesi 26.34±5.06 olarak bulundu. Öğrencilerin duygusal zeka düzeylerinin, sosyodemografik özelliklerinden cinsiyet, gelir durumları ve anne eğitim düzeylerinden etkilendiği belirlendi. Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka puanları orta düzeyin altında bulundu. Duygusal zeka düzeylerini etkileyen faktörler dikkate alınarak eğitim programlarının oluşturulması önerilmektedir.
 
Objective: The study was conducted to determine the sociodemographic characteristics and emotional intelligence levels of nursing students in a public university in Turkey. Methods: This descriptive study comprised 225 first, second, third and fourth class students enrolled in the health school of a public university in the eastern Mediterranean region of Turkey during the 2011-12 academic year. And the sample included 158 students who agreed to participate in the study. Data was collected from a personal information form and emotional intelligence scale. Frequency, percentage, t test, One-Way ANOVA and Tukey’s HSD test were used to evaluate the data. Results: The students’ total emotional intelligence score was 85.41±7.87. Sub-scale scores included “taking advantage of emotions” (16.17±3.23), “optimism” (42.89±6.24), and “expression of emotions” (26.34±5.06). It was found that students’ emotional intelligence levels were affected by demographic variables, gender, income status, and the length of a mother’s education. Conclusion: As a result, the emotional intelligence levels of students were generally found to be below average in this study. Designing education programs that consider emotional intelligence and its influencing factors is recommended.
 

Source

Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma

Volume

11

Issue

1

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRjMk5UQTVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2110

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2595]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.