• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hayvan semboller ve marka maskotlarında kullanımı

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (1.417Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2014

Author

Özcan, Berna Özlem

Metadata

Show full item record

Abstract

Maskotlar, insana özgü özelliklerin vücut bulduğu önemli tanıtım elemanlarındandır. Tüketicilerle yakın temas kurarak markanın farkındalığının artırılmasına böylece o markanın ürünlerinin satın alma sürecinde tercih edilmesine aracı olurlar. Marka veya ürün kahramanları olan maskotlar, içimizdeki çocuğa dolayısıyla duygularımıza seslenir. Çoğunlukla hayvanlardan seçilen ve simgesel nitelik taşıyan maskotlar tıpkı insanlar gibi sevimli, cana yakın, neşeli, sportmen, yardım sever vb. olumlu sıfatlar taşırlar. Reklam yaratım bileşenlerinden maskotlar, logolar, kurum renkleri gibi görsel imgeler, tüketici zihninde marka kişiliğini yansıtarak hedef tüketici ile marka arasında duygusal bağ kurulması işlevini yerine getirirler. Bu araştırmada marka maskotlarında hayvan sembollerine neden ve nasıl yer verildiği konusu ele alınmıştır.
 
Mascots embodied human specific features are one of the important promotional elements. Establishing close contact with customers, they increase the awareness of the brand so that the brand is preferred in the process of buying decisions. Brand or product heroes that have mascots speak to our inner child and in turn our emotions. Mascots selected mostly from animals and carry symbolic qualities just like people such as charming, friendly, cheerful, sporty, giving and so on carry positive adjectives. Mascots, logos, visual imagery such as corporate colors, as part of the advertisement creation components, establish an emotional bond between the brand and target consumers by reflecting the personality of the brand in customers' mind. In this study, why and how animal symbols are preferred for brand mascots are discussed.
 

Source

Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Volume

11

Issue

27

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNek9USTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2184

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2589]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.