• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Günümüz okul müdürlerinin yeterliklerine yönelik veli görüşleri

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (496.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2014

Author

Yavaş, Tuba
Aküzüm, Cemal
Tan, Çetin
Uçar, Murat Berat

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma, günümüz okul müdürlerinin nasıl yetiştirilmeleri süreci kapsamında yeterlikleri hususunda öğrenci velilerinin görüşlerini tespit etmeyi amaçlayan betimsel nitelik taşıyan bir araştırmadır. Bu kapsamda yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak 100 öğrenci velisinden yazılı olarak görüş alınmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde olgu bilim desenine uygun olarak tasarlanan çalışmada veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda veliler, başarılı bir okul müdürünü insan ilişkileri ve liderlik özelliği güçlü, disiplinli ve vizyon-misyon sahibi, yetersiz bir okul müdürünü iletişimi kopuk, taraflı davranan ve öğrencilerle ilgilenmeyen kişiler olarak betimlemişlerdir. Bunun dışında okul müdürlerinin özellikle insan psikolojisi ve müdürlük eğitimi almaları ve yüksek lisans yapmaları, almaları gereken eğitimler temasında ortaya çıkmıştır. Bu bulgular doğrultusunda her okula yönelik bir okul müdürü kimliğinin tanımlanması ihtiyacı gündeme gelmiştir.
 
This descriptive research study aims to identify the opinions of students' parents toward how today's school principals should be trained. Within this scope, a total of 100 opinions of students' parents were obtained in written via semi-structured interview forms. The study was designed based on phenomenological method in accordance with the qualitative research approach. According to results, while students' parents described an ideal school principal as strong human affairs and leadership ability, well-disciplined and having vision and mission; they described inefficient school principal as person who is failing in communication, treating biased, not taking care of students. In addition, it was found that school principals should especially get psychology and management training and graduate degree in the theme of necessary training or education school principals should take. In line with these findings, the necessity of defining a school principal identity for every school has become a current issue.
 

Source

Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Volume

11

Issue

28

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNek9ESXpNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2190

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2589]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.