• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İlkokul ve ortaokullardaki bitişik eğik yazı uygulamalarına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (559.4Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2014

Author

Coşkun, Eyyup
Coşkun, Hatice

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarındaki bitişik eğik yazı uygulamalarına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerinin değerlendirilmesidir. Araştırmada öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşlerini belirlemek üzere Öğretmen Görüşme Formu, Öğrenci Görüşme Formu ve Veli Görüşme Formu kullanılmıştır. Ölçme araçlarının geçerliği için literatür taraması ve uzman görüşüne başvurulmuştur. Görüşme formlarıyla elde edilen verilerin analiz edilmesi sürecinde kodlayıcılar arası uyuma bakılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenleri tahtada çoğunlukla bitişik eğik yazı kullanırken Türkçe öğretmenleri dik temel yazıyı kullanmayı tercih etmektedir. Ders kitaplarında ve ders araçlarında kullanılması gereken yazı tipi konusunda öğretmenler arasında bir görüş birliği olmadığı, velilerin ise dik temel yazı kullanılması gerektiği konusunda ortak bir görüş belirttikleri belirlenmiştir. Bitişik eğik yazı öğretiminde velilerin rolüne ilişkin olarak öğretmenler, velilerin bu yazıyı bilmedikleri için yanlış öğrettiklerini ve bu yanlışların düzeltilemediğini belirtmişlerdir. Ayrıca ilköğretim okullarında bitişik eğik yazı uygulamalarının devam ettirilmesinin gerekliliği konusunda da öğretmenler arasında görüş birliği olmadığı tespit edilmiştir.
 
The aim of this study is to evaluate teachers’, students’ and parents’ views on cursive italic handwriting practices in primary and secondary schools. In order to determine teachers’, students’ and parents’ views Teacher Interview Form, Student Interview Form and Parents Interview Form were used. For the validity of measurement instruments, review of literature and punditry were consulted. In the process of analyzing the data obtained from the interview forms, compliance between encoders were examined. According to the results of research while primary school teachers often use cursive italic handwriting on the board, teachers of Turkish prefer to use upright basic writing. It was determined that there is no consensus among teachers on the font that should be used in textbooks and teaching tools and parents stated a consensus that upright writing should be used. On the role of parents in teaching cursive italic handwriting teachers stated that parents teach it wrongly because they do not know this writing themselves and these mistakes cannot be corrected. Furthermore, it was found that there is not a consensus among teachers if it is necessary to continue with the cursive italic handwriting practices in primary schools or not
 

Source

Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Volume

11

Issue

26

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNek9URTFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2219

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2589]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.