• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

10. Sınıf öğrencilerinin dini-tasavvufi Türk edebiyatına ilişkin bilgi düzeyleri ile tutumları üzerine bir inceleme

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (221.2Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

Gürler, Zafer

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmada 10. sınıf öğrencilerinin dinî-tasavvufi Türk edebiyatına ilişkin bilgi düzeyleri ile tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, betimsel bir alan araştırmasıdır. Çalışmanın örneklemini Kırşehir il merkezi ile Mucur ve Kaman ilçelerinde öğrenim gören 653 lise 10. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada 10. sınıf öğrencilerine yönelik hazırlanan bilgi testi ve tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrencilerin %34,9'unun dinî-tasavvufi Türk edebiyatı konusundaki bilgileri düşük düzeyde iken, %35,3'ünün orta, %29,7'sinin ise yüksek düzeydedir. Öğrencilerin bilgi testi başarı düzeylerinde öğrenim görülen okul türüne göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Lise türüne göre bilgi düzeyi en düşük okulların meslek liseleri olduğu (%77,8'i düşük düzeyde), bilgi düzeyi en yüksek olan okulların Anadolu, Anadolu Öğretmen ve Fen liseleri grubu (%63'ü yüksek düzeyde) olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin çoğunun (%59,1) dinî-tasavvufi Türk edebiyatına yönelik tutumlarının "orta" düzeyde olduğu; olumlu tutuma sahip olanların (%32,9) olumsuz tutuma sahip olanlardan (%8) daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Bilgi düzeyleri yüksek olan öğrencilerin tutum puanlarının da yüksek olduğu belirlenmiştir.
 
In this study ıt is aimed to define the knowledge level and attitude of 10th grade students regarding Religious-Mystical Turkish literature. This study is a descriptive field research. Sample of the study comprises of 653 10th grade high school students from Kırşehir city center, Mucur and Kaman towns. In the study, knowledge tests and attitude tests were used prepared for the 10th grade students. These results were attained in the study: while 34,9 percent of students' knowledge level was low, %35.3 percent was medium, %29,7 percent of students' knowledge level was in high level. At the knowledge test achievement level of students, there is a meaningful difference according to school type they have been taught. According to high school type, ıt was determined that the schools with the lowest knowledge level were vocational high schools (%77,8 in low level) and the schools with the highest knowledge level were Anatolian, Anatolian Teacher and Science high schools (%63). It was determined that most of the students' attitude towards Religious-Mystical Turkish literature was at medium level (%59,1), students with positive attitude (%32,9) were more than the students with negative attitude (%8). It was determined that the students with high knowledge level were high in attitude scores as well.
 

Source

Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Volume

12

Issue

32

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRrME5EVTVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2383

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2595]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.