• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yazma eğitiminde geri bildirim türleri ve kullanımı

Thumbnail

View/Open

Coskun, Eyyüp 2015.pdf (715.5Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

Coşkun, Eyyup
Tamer, Mehmet

Metadata

Show full item record

Abstract

Yazma bir hamlede başlayıp biten bir eylem değildir. Yazma süreci; hazırlık, plan yapma, taslak oluşturma, düzeltme paylaşma aşamalarından oluşur. İyi bir metin yazmak için düzeltme aşamasında çoğu zaman bir metni birkaç kez gözden geçirmek gerekir. İnsanlar kendi yazdıkları metinlerdeki hatalarını belirlemekte güçlük çekebilir. Bu bakımdan yazma eğitiminde okur/öğretmen geri bildirimi yazma kalitesini etkileyen önemli bir etkendir. Bu çalışmada yazma eğitiminde kullanılan geri bildirimler sınıflandırılmış, açıklanmış ve örneklendirilmiş, avantaj ve dezavantajlarıyla değerlendirilmiştir. Yazma eğitiminde geri bildirimler bakış açısına göre farklı şekillerde sınıflandırılabilmektedir. Metni değerlendiren kişi açısından geri bildirimler öğretmen ve akran geri bildirimi olarak ikiye ayrılmaktadır. İletişim biçimi açısından ise yazılı ve sözlü geri bildirim olarak ikiye ayrılmaktadır. Diğer geri bildirim türleri ise şöyledir: Övgü ve yergi bildiren geri bildirimler, değerlendirenin tutumuna göre yapıcı, yansız ve yıkıcı geri bildirimler; özgül ve genel geri bildirimler; biçime ve içeriğe yönelik geri bildirimler; açık ve muğlak geri bildirimler; metin içi ve metin dışı geri bildirimler.
 
Writing is not an action that starts and ends at one fell swoop. The writing process consist of preparation, planning, drafting, revising and sharing. It is often necessary to revise a text a few times for writing a good text. People may have difficulty in defining the errors in the texts they have written by themselves. In this respect, reader / teacher feedback is an important factor identifying writing quality in writing education. In this study, feedback used in writing was categorized, described, exemplified, and it was assessed in terms of its pros and cons. Feedback in writing education can be classified in different ways from the point of view. Feedback is divided into two as teacher and peer feedback from the viewpoint of the person studying the text. Whereas it is divided into two as verbal and written feedback with regard to the way of communication. Other types of feedback are as follows: complimentary and critical feedback; constructive, neutral and destructive feedback according to the evaluator's attitude; intrinsic and extrinsic feedback; form-oriented and content-oriented feedback; clear and ambiguous feedback; intratextual and extratextual feedback.
 

Source

Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Volume

12

Issue

32

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRrME5EWXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2422

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2602]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.