• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin/Full Text (869.8Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Kan, Mustafa Onur
Erbaş, Alev

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı; ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma becerilerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada evren 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Hatay ili Antakya ilçesinde öğrenim gören beşinci sınıf öğrencilerinden; örneklem ise söz konusu ilçede öğrenim gören 309 beşinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Tarama modelinde tasarlanan araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, ikna edici metin yazma formu ve ikna edici yazıları ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre araştırmaya katılan öğrencilerin ikna edici yazma becerilerinin yeterli seviyede olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin ikna edici yazma becerilerinin cinsiyet, ailenin aylık geliri, iki/tek dilli olma ve Türkçe ders notu değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; televizyon, tablet veya bilgisayar karşısında geçen süre değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir
 
The aim of this research is to determine the persuasive writing skills of the fifth grade students in terms of several variables. In the research, population is the fifth grade students from province of Antakya/Hatay in 2016-2017 academic year. The sample consists of 309 students from this province. In the study designed in the screening model, personal information form, persuasive text writing form and persuasive text measurement tool were used for data collection. The obtained data were analyzed by independent sample t-test and one-way analysis of variance. According to the results, it was found that the persuasive writing levels of the students were not in a sufficient level. Additionally, persuasive writing skills of students differed significantly according to gender, monthly income of the family, being bilingual/monolingual, and Turkish course grade. However, it wasn’t found a significant relationship between persuasive writing skills and the time spent on television, computer, or tablet
 

Source

İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi

Volume

6

Issue

5

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpjM01UWXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2694

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2589]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.