• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İlk okuma yazma öğretiminde izlenen aşamalarda iki dilli çocukların yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara dair çözüm önerileri

Thumbnail

View/Open

Tam Metin/Full Text (656.7Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Kan, Mustafa Onur
Yeşiloğlu, Fülya

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilk okuma yazma öğretiminde izlenen aşamalarda iki dilli (Arapça ve Türkçe) çocukların yaşadıkları sorunları ve bu sorunlara dair çözüm önerilerini öğretmen görüşleri doğrultusunda belirlemektir. Olgubilim deseninde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu Hatay'ın iki dilli çocukların yoğun olarak bulunduğu ilçelerinden olan Defne ve Reyhanlı'da görev yapan 20 birinci sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen görüşlerinden hareketle, iki dilli çocukların ilk okuma yazma öğretiminde izlenen aşamaların ("ilk okuma yazmaya hazırlık", "ilk okuma yazmaya başlama ve ilerleme" ve "bağımsız okuma ve yazma") tamamında çeşitli sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin yarısı görsel okumada; yarıdan fazlası sesi hissetme ve tanıma, sesi/harfi okuma yazma, hece, kelime, cümle, metin oluşturmada; geneli de bağımsız okuma ve yazmada iki dilli çocukların sorun yaşadığını ifade etmiştir. Bununla birlikte araştırmaya katılan öğretmenlerin söz konusu sorunlara dair çözüm önerileri de ortaya koyulmuştur.
 
The aim of this study is to identify the problems experienced by bilingual (Arabic and Turkish) children in the early reading and writing stages and to propose solutions to solve those problems, based on teachers' views. Phenomenology research design was used in this study. The study group consisted of 20 first grade teachers, working in schools in Hatay's Reyhanlı and Defne counties where bilingual students reside heavily. In the study, a semi-structured interview form, developed by the researchers, was used as the data collection tool. The data obtained were analyzed, using the descriptive analysis technique. Based on the opinions of the teachers who participated in the study, it was determined that bilingual children experienced various problems in all stages of early reading and writing (i.e. "preparation for early reading and writing", "beginning early reading and writing and progressing, and "independent reading and writing"). Half of the teachers stated that bilingual children had problems in visual reading; more than half of the teachers stated that bilingual children had problems in perceiving and recognizing sounds, reading and writing the sounds/letters, and constituting syllables, words, sentences, and texts. The majority of the participating teachers stated that bilingual children had problems in independent reading and writing. Solutions suggested by the teachers to solve these problems were also presented.
 

Source

Ana Dili Eğitimi Dergisi

Volume

5

Issue

3

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNNU9UTXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2724

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2605]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.