• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sekizinci sınıf öğrencilerine bilişsel davranışçı yaklaşıma göre uygulanan öfke kontrol programının etkinliği

Thumbnail

View/Open

Tam Metin/Full Text (643.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Gümüş Şekerci, Yasemin
Terzi, Handan
Kitiş, Yeter
Birimoğlu Okuyan, Canan

Metadata

Show full item record

Abstract

Giriş: Öfke ergenlerde karşılanmayan beklentilere, doyurulmamış isteklere ve istenmeyen sonuçlara verilen duygusal tepkidir. Ergenlerde görülen öfke hem birey hem de toplum için olumsuz sonuçlar doğuran ciddi bir problem olarak tanımlanmaktadır. Amaç: Araştırma, sekizinci sınıf öğrencilerine bilişsel davranışçı yaklaşıma göre uygulanan öfke kontrol programının etkinliğinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini Ankara/Gölbaşı'nda bir ortaokulun sekizinci sınıfında öğrenime devam eden 40 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma örnekleminin oluşturulması amacıyla öğrencilere Sürekli Öfke-Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖÖTÖ) uygulanmış; ön test ölçümünden ortalamanın üzerinde puan alan 40 öğrenci randomizasyon yöntemiyle seçilerek müdahale grubu oluşturulmuştur. Seçilen öğrenciler üç gruba ayrılarak bilişsel davranışçı yaklaşım teknikleri doğrultusunda hazırlanmış, yedi hafta süreyle uygulanan 40-45'er dakikalık Öfke Kontrol Programı oturumlarına dâhil edilmişlerdir. Program sonrası öğrencilere SÖÖTÖ tekrar uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin sürekli öfke alt ölçeği puan ortalamasının uygulama öncesine göre azaldığı ve farkın önemli olduğu (p = .000) saptanmıştır. Öfke içte ve öfke dışta alt ölçeği uygulama öncesi ve sonrası puan ortalamaları arasındaki farkın önemli olmadığı saptanmıştır (p < .050). Öfke kontrolü puan ortalamasının uygulama öncesine göre belirgin şekilde artış gösterdiği ve farkın önemli olduğu (p = .000) bulunmuştur. Sonuç: Çalışmada öfke kontrol programının öğrencilerin öfke kontrollerini sağlamalarında etkili bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrencilerde öfke kontrolünü sağlamaya yönelik eğitimlerin etkisinin yapılacak çalışmalarla izlenmesi önerilmektedir.
 
Giriş: Öfke ergenlerde karşılanmayan beklentilere, doyurulmamış isteklere ve istenmeyen sonuçlara verilen duygusal tepkidir. Ergenlerde görülen öfke hem birey hem de toplum için olumsuz sonuçlar doğuran ciddi bir problem olarak tanımlanmaktadır. Amaç: Araştırma, sekizinci sınıf öğrencilerine bilişsel davranışçı yaklaşıma göre uygulanan öfke kontrol programının etkinliğinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini Ankara/Gölbaşı’nda bir ortaokulun sekizinci sınıfında öğrenime devam eden 40 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma örnekleminin oluşturulması amacıyla öğrencilere Sürekli Öfke-Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖÖTÖ) uygulanmış; ön test ölçümünden ortalamanın üzerinde puan alan 40 öğrenci randomizasyon yöntemiyle seçilerek müdahale grubu oluşturulmuştur. Seçilen öğrenciler üç gruba ayrılarak bilişsel davranışçı yaklaşım teknikleri doğrultusunda hazırlanmış, yedi hafta süreyle uygulanan 40-45’er dakikalık Öfke Kontrol Programı oturumlarına dâhil edilmişlerdir. Program sonrası öğrencilere SÖÖTÖ tekrar uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin sürekli öfke alt ölçeği puan ortalamasının uygulama öncesine göre azaldığı ve farkın önemli olduğu (p = .000) saptanmıştır. Öfke içte ve öfke dışta alt ölçeği uygulama öncesi ve sonrası puan ortalamaları arasındaki farkın önemli olmadığı saptanmıştır (p < .050). Öfke kontrolü puan ortalamasının uygulama öncesine göre belirgin şekilde artış gösterdiği ve farkın önemli olduğu (p = .000) bulunmuştur. Sonuç: Çalışmada öfke kontrol programının öğrencilerin öfke kontrollerini sağlamalarında etkili bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrencilerde öfke kontrolünü sağlamaya yönelik eğitimlerin etkisinin yapılacak çalışmalarla izlenmesi önerilmektedir.
 

Source

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi

Volume

10

Issue

4

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpjeE1UTXdNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2736

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2595]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.