• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mesleki ve teknik ortaöğretim okulu öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki

Thumbnail

View/Open

Tam Metin/Full Text (252.6Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Güçlü, Nezahat
Kalkan, Fatma
Dağlı, Emine

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, mesleki ve teknik ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Ankara ili Altındağ ilçesinde yer alan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan 1090 öğretmen, örneklemini ise basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 201 öğretmen oluşturmuştur. Okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik stili ile örgütsel sinizmin bütün boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Etkileşimci liderlik stili ile örgütsel sinizmin bilişsel ve duyuşsal sinizm boyutları arasında negatif yönde; davranışsal sinizm boyutu arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca okul müdürlerinin dönüşümcü ve etkileşimci liderlik stillerinin örgütsel sinizmin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal sinizm boyutları üzerinde anlamlı birer yordayıcı olduğu saptanmıştır
 
The purpose of this study is to determine the relationship between leadership styles of school principals and organizational cynicism based on the perceptions of teachers who serve at vocational and technical high schools. 1090 teachers who serve atvocational and technical high schools in Altındağ district, Ankara Province in 2012-2013 academic year constituted the population and 201 vocational and technical high school teachers selected by random sampling constituted the sampling of the study. The negative and significant relationship between the Mesleki ve Teknik Ortaöğretim… 178 school principal's transformational leadership style and organizational cynicism of all subscales were found. The negative and significant relationship between transactional leadership style and the cognitive and affective cynicism dimensions of organizational cynicism, the positive and significant relationship between transactional leadership style and the behavioral cynicism dimension of organizational cynicism were found. Also, the school principal’s transformational and transactional leadership styles were found to be significant predictor of cognitive, affective and behavioral cynicism dimensions of organizational cynicism
 

Source

Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

37

Issue

1

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpReE9USTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2789

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2595]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.