• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkçe eğitimi lisansüstü araştırmalarında yeni yönelimler (2011-2015)

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (713.4Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Özçakmak, Hüseyin

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışma, Türkçe Eğitimi'nde yapılan lisansüstü çalışmaların hangi konulara yönelim gösterdiğini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, 2011-2015 yıllarında Türkçe Eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezler; yılı, türü, enstitüsü, üniversitesi, hedef kitlesi ve konusuna göre incelenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yöntem ve tekniklerinden doküman analizi kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Lisansüstü Tez Sınıflama Formu ile toplanmıştır. Bulgulara göre, 2011-2015 yıllarında yapılan tezlerin %81,3'ü yüksek lisans, %18,5'i doktora tezleridir. 2011-2015 yıllarında, en fazla tez eğitim bilimleri (%67,8) ve sosyal bilimler (%27,8) enstitüsünde yazılmıştır. En fazla tez Gazi, Atatürk, Çanakkale Onsekiz Mart, Dokuz Eylül ve Ankara üniversitelerinde yapılmıştır. 20112015 yıllarında en çok tez ortaokul öğrencileri (%31,5) ve yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerle (%11,3) gerçekleştirilmiştir. En çok tez yapılan konuları öğretim strateji, yöntem ve teknik (%20,1), okuma eğitimi (%17,5), yazma eğitimi (%13,6), ders kitapları (%13,2) ve yabancılara Türkçe öğretimi (%11,3) oluşturmuştur
 
This study aimed to determine which subjects the theses performed in Turkish Language Education showed orientations. In accordance with this purpose, 1154 postgraduate theses written in Turkish language field were investigated according to their years, types, institutes, universities, targets and subjects. In the study, document analysis, one of qualitative research methods and techniques, was used. The data collected via Postgraduate Theses Classification Form, developed by the researcher. According to the findings, 81.3% of the theses done in the 2011-2015 years were master’s and 18.5% were doctorate theses. For the 2011-2015 years, the most theses were written in the institute of educational sciences (67.8%) and the institute social sciences (27.8%). The five universities with the most theses were Gazi, Atatürk, Çanakkale Onsekiz Mart, Dokuz Eylül and Ankara universities. In the 2011-2015 years, most of the theses were done with secondary school students (31.5%) and learners of Turkish as a foreign language (11.3%). The most theses made on the subjects of teaching strategy, method and technique (20,1%), reading education (17,5%), writing education (13,6%), textbooks (13,2%) and Turkish language teaching for foreigner (11,3%)
 

Source

Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi

Volume

6

Issue

3

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZeU9UQTVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12483/2794

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2595]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.