Gesamtkunstwerk kavramı ve Sarkis üzerine bir inceleme
Abstract
Sarkis yapıtlarını, belleğindeki sembolik kodların temsili üzerinden birçok göstergesel
ve anlamsal katmanı bir araya getirerek oluşturmaktadır. Çalışmalarında mekân, zaman ve
bellek gibi temalara yer vermektedir. Sanatçı çoğunlukla bu temaları bellek mekânlarına
dönüştürdüğü enstalasyonlarla sergilemeyi tercih etmektedir. Genellikle kendi çalışmalarıyla
ve başka sanatçıların işleriyle ilişkilendirdiği üretimleri, bu makalede bir bütün olarak ele
alınmakta ve Gesamtkunstwerk’in bütüncül özelliğinden faydalanılarak incelenmektedir.
Sarkis’in çalışmalarına bütün olarak bakıldığında sembolik göstergelerle dolu bir özne-nesne
ve birey-toplum ilişkisi görülmektedir. Bu göstergeler sanatçının geçmiş çalışmalarıyla sürekli
olarak sanatçı tarafından ilişkilendirildiğinden temsil ilişkisini aşan bir eyleme dönüşmektedir.
Gesamtkunstwerk kavramı böylece çok yönlü kişiliğiyle disiplinlerarası çalışmalar üreten
Sarkis’in çalışmalarında bir sanat toplamı olarak karşımıza çıkmaktadır. Sanatçı belleğine ait
sıradan nesnelere verdiği değerli yaklaşımla üretimlerini bir sanat formuna dönüştürmektedir.
Gesamtkunstwerk’in en önemli özelliklerinden olan her sanat türünün bir aracı olarak
kullanılma düşüncesi, onun çalışmalarında fazlasıyla görülmektedir. Böylece sanatın bütün türlerini kapsayan Gesamtkunstwerk, sanatsal bir kavram olarak yerini bulmaktadır. Sarkis creates his work bringing many semiotic and semantic layers together via the representation of symbolic codes in his memory. He gives place to themes such as space, time and memory
in his work. The artist usually prefers to exhibit these themes with installations he turns into memory
spaces. His productions which he usually associates with his and other artists’ work are discussed in this
paper as a whole and examined with the help of Gesamtkuntswerk’s holistic feature.
If one takes Sarkis’ work as a whole, there is a relationship of subject-object and individual-society full
of symbolic signs. Since these signs are constantly associated with artist’ past work by the artist himself,
this goes beyond the relationship of representation and turns into an act. Hence, the concept of Gesamtkunstwerk comes across a sum of art in the work of Sarkis who produces interdisciplinary pieces with
his sophisticated personality. The artist transforms ordinary objects of his memory into another form
of art by attaching value to them. The idea that all kinds of art are used as a tool, which is one of the
most important characteristics of Gesamtkunstwerk, is observed in his work above and beyond. By this
means, Gesamtkunstwerk that covers all types of art finds a place for itself as an artistic.
Source
Sanat YazılarıIssue
41Collections
- TR Dizin İndeksli Yayınlar [2602]