• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gesamtkunstwerk kavramı ve Sarkis üzerine bir inceleme

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (656.4Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2019

Author

Karaçalı Annepçioğlu, Hülya

Metadata

Show full item record

Abstract

Sarkis yapıtlarını, belleğindeki sembolik kodların temsili üzerinden birçok göstergesel ve anlamsal katmanı bir araya getirerek oluşturmaktadır. Çalışmalarında mekân, zaman ve bellek gibi temalara yer vermektedir. Sanatçı çoğunlukla bu temaları bellek mekânlarına dönüştürdüğü enstalasyonlarla sergilemeyi tercih etmektedir. Genellikle kendi çalışmalarıyla ve başka sanatçıların işleriyle ilişkilendirdiği üretimleri, bu makalede bir bütün olarak ele alınmakta ve Gesamtkunstwerk’in bütüncül özelliğinden faydalanılarak incelenmektedir. Sarkis’in çalışmalarına bütün olarak bakıldığında sembolik göstergelerle dolu bir özne-nesne ve birey-toplum ilişkisi görülmektedir. Bu göstergeler sanatçının geçmiş çalışmalarıyla sürekli olarak sanatçı tarafından ilişkilendirildiğinden temsil ilişkisini aşan bir eyleme dönüşmektedir. Gesamtkunstwerk kavramı böylece çok yönlü kişiliğiyle disiplinlerarası çalışmalar üreten Sarkis’in çalışmalarında bir sanat toplamı olarak karşımıza çıkmaktadır. Sanatçı belleğine ait sıradan nesnelere verdiği değerli yaklaşımla üretimlerini bir sanat formuna dönüştürmektedir. Gesamtkunstwerk’in en önemli özelliklerinden olan her sanat türünün bir aracı olarak kullanılma düşüncesi, onun çalışmalarında fazlasıyla görülmektedir. Böylece sanatın bütün türlerini kapsayan Gesamtkunstwerk, sanatsal bir kavram olarak yerini bulmaktadır.
 
Sarkis creates his work bringing many semiotic and semantic layers together via the representation of symbolic codes in his memory. He gives place to themes such as space, time and memory in his work. The artist usually prefers to exhibit these themes with installations he turns into memory spaces. His productions which he usually associates with his and other artists’ work are discussed in this paper as a whole and examined with the help of Gesamtkuntswerk’s holistic feature. If one takes Sarkis’ work as a whole, there is a relationship of subject-object and individual-society full of symbolic signs. Since these signs are constantly associated with artist’ past work by the artist himself, this goes beyond the relationship of representation and turns into an act. Hence, the concept of Gesamtkunstwerk comes across a sum of art in the work of Sarkis who produces interdisciplinary pieces with his sophisticated personality. The artist transforms ordinary objects of his memory into another form of art by attaching value to them. The idea that all kinds of art are used as a tool, which is one of the most important characteristics of Gesamtkunstwerk, is observed in his work above and beyond. By this means, Gesamtkunstwerk that covers all types of art finds a place for itself as an artistic.
 

Source

Sanat Yazıları

Issue

41

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12483/2986

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2602]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.