Hatay’dan Ortadoğu’ya taşımacılıkta lojistik firmalarının baz aldıkları kriterlerin ve tercih edilen ülkelerin AHP ve TOPSIS yöntemleriyle belirlenmesi
Abstract
Lojistik sektörünün kendine özgü yapısı süreçlerde hızlı ve işletme
lehine karar vermeyi gerektirmektedir. Ancak küreselleşen dünyada
lojistik faaliyetlerin gerçekleştirilmesi çok kolay olmamakta, ülkelerin
teknolojik ve taşımacılık alt yapıları, ülkeler arası siyasi ilişkiler,
ülkelerin kendilerine özgü kuralları, taşıma maliyetleri, ülkelerin
güvenliği, kullanılacak güzergâhların durumu, uluslararası
anlaşmaların meydana getirdiği yükümlülükler vb. kriterlerin etkisiyle
karmaşık bir yapı haline gelmektedir. Her taşıma faaliyeti, lojistik
sektöründe yer alan işletmeler için çok kriterli kararlar haline gelmekte
ve işletmeler birçok kriteri aynı anda hızlıca değerlendirmek zorunda
kalmaktadır. Özellikle 2011 yılında başlayan Suriye Savaşı, Ortadoğu’ya
gerçekleştirilen taşımacılık faaliyetlerini daha da karmaşık süreçler
haline getirmiş, birçok dünya ülkesinin de Ortadoğu ülkelerine geçiş
kapısı olan Türkiye ve özellikle Türkiye’nin sınır illerinden biri olan
Hatay ili de bu durumdan önemli derecede etkilenmiştir. Ancak
Türkiye’nin üçüncü büyük kara filosuna sahip olan Hatay ili için
taşımacılık faaliyetleri önemini halen korumaktadır. Bu sebeple
çalışmada Hatay ilinden Ortadoğu ülkelerine yapılan taşımacılık
faaliyetlerinde lojistik işletmelerinin baz aldıkları kriterlerin belirlenmesi
ve taşımacılık faaliyetlerinin gerçekleştirilmek istendiği ülkelerin sıralamasının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, Hatay ilinde
faaliyet gösteren lojistik firmalarının taşımacılık yapmaya karar verirken
kullandıkları kriterler, literatür araştırması, sektörde deneyimli
yöneticilerin görüşleri ve uzman görüşü alınarak belirlenmiştir. Elde
edilen kriterler baz alınarak çok kriterli karar verme tekniklerinden biri
olan AHP yöntemi kullanılarak kriter ağırlıkları hesaplanmış, bulunan
ağırlıklar TOPSIS yönteminin uygulanmasında kullanılmış ve nakliye
sürecinde tercih edilen Ortadoğu ülkeleri sıralanmıştır.
sıralamasının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, Hatay ilinde
faaliyet gösteren lojistik firmalarının taşımacılık yapmaya karar verirken
kullandıkları kriterler, literatür araştırması, sektörde deneyimli
yöneticilerin görüşleri ve uzman görüşü alınarak belirlenmiştir. Elde
edilen kriterler baz alınarak çok kriterli karar verme tekniklerinden biri
olan AHP yöntemi kullanılarak kriter ağırlıkları hesaplanmış, bulunan
ağırlıklar TOPSIS yönteminin uygulanmasında kullanılmış ve nakliye
sürecinde tercih edilen Ortadoğu ülkeleri sıralanmıştır. The specific nature of the logistics sector requires quick decision
making that favors companies. However, managing logistics activities in
a world made smaller by globalization is not easy; the whole
management process becomes complicated due to many criteria such as
technology, countries’ infrastructures, relations among countries,
country specific rules and regulations, costs that occur during
transport processes, security, situation of the routes, liabilities imposed
by international agreements etc. Each transport activity turns into
multi criteria decisions for the companies in the logistics sector. The
companies must evaluate several criteria promptly and simultaneously.
Especially, the Syrian Civil War that broke out in 2011 has further
complicated the transport processes into the Middle East; significantly
affecting Turkey, Europe’s gateway to the Middle East, and in particular
the city of Hatay, one of the border cities of Turkey. Hatay and other
surrounding cities have been badly affected by the war in terms of
logistic activities; however, transport activities continue to be important
for the city of Hatay, which has the third biggest road transport fleet in
Turkey. The aim of this study is to determine the criteria that the
transport activities from Hatay to the Middle East countries are based
on, and to rank the preferred countries into which the transports are
carried out. In the study, the criteria that the logistics companies in
Hatay use during their transport related decision-making processes
were determined through literature review and expert opinions. Based
on the determined criteria, criteria weights were calculated by
measuring the importance levels using AHP pairwise comparison. The
weights were then used in the application of TOPSIS method and using
this method, the Middle East countries preferred during the transport
process were ranked.
Source
Turkish Studies - Economics, Finance, PoliticsVolume
14Issue
2Collections
- TR Dizin İndeksli Yayınlar [2594]