Analysis of studies made for mentally disabled students in the mathematics education: Turkey example

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Date
2019Metadata
Show full item recordCitation
Kilicoglu, E. & Ozben, A. (2019). Analysis of Studies Made for Mentally Disabled Students in the Mathematics Education: Turkey Example . Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(27), 400-417. doi: 10.29329/mjer.2019.185.17Abstract
In this study, it is aimed to analyse the studies made in the mathematics education for mentally
disabled students. This study was carried out according to 7 different variables, which are research method, data
collection tools, data analysis, sample type, sample size, researchers’ area of expertise and distribution of studies
through years. In order to actualise these objective, researchers used various search engines such as Ulakbim,
Dergipark, Google Academic websites and two state university screening engines and attained a total of 56
academic studies including 20 articles, 28 master’s theses and 8 doctoral theses. The attained academic studies
were assorted and analyzed through the form prepared by researchers. The data were analyzed according to
content analysis. The findings are presented as tables in descriptive form. The obtained data show that, the
studies were mostly made with qualitative method (%87,4) and scale (%64,28) was used as data collection tool.
Furthermore, it was ascertained that, in analyzed studies, more than other methods graphical analysis method
(%64,28) was favoured. It was observed that the researchers generally preferred to study with the students
(%64.28) and with a small sample. Finally, it has been determined that the studies conducted on this subject have
been conducted by the researchers (%78,5) from the Special Education Department. It was discovered that, the
researches gained momentum after 2008 and the first studies started during the 1980s. Based on these findings, it
has been suggested to use different methods in the mathematics education for mental deficiency, to accomplish
sufficient studies with different sample groups, to work mathematics and special education teachers together and
thus to increase the studies on this matter. Bu çalışmada zihinsel engelli öğrencilerle matematik öğretimi alanında yapılan çalışmaların incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu inceleme araştırma yöntemi, veri toplama araçları, veri analizi, örneklem çeşidi, örneklem
büyüklüğü, araştırmacıların uzmanlık alanları ve çalışmaların yıllara göre dağılımları olmak üzere 7 farklı
değişken üzerinden yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda Ulakbim, Dergipark, Google Akademik web
siteleri ve iki devlet üniversitesinin tarama motoru gibi çeşitli arama motorları kullanılmış ve 20 makale, 28
yüksek lisans tezi, 8 doktora tezi olmak üzere toplam 56 akademik çalışmaya ulaşılmıştır. Ulaşılan akademik çalışmalar araştırmacılar tarafından geliştirilen form ile tasnif ve analiz edilmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi
kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular betimsel şekilde tablolar halinde sunulmuştur. Elde edilen veriler,
çalışmaların çoğunlukla nitel yöntemle yapıldığını (%87,4) ve çalışmalarda veri toplama aracı olarak sıklıkla
ölçek (%64,28) kullanıldığını göstermektedir. Ayrıca incelenen çalışmalarda grafiksel analiz yönteminin
(%64,28) diğer yöntemlere nazaran daha fazla tercih edildiği tespit edilmiştir. Araştırmacıların genellikle
öğrencilerle (% 64.28) ve az sayıda örneklemle çalışmayı tercih ettikleri görülmüştür. Son olarak, ilgili alanda
yürütülen çalışmaların büyük bir kısmının (%78,5) özel eğitim alanında uzman araştırmacılar tarafından
yapıldığı belirlenmiştir. Araştırmaların 2008`den sonra ivme kazandığı ve ilk çalışmanın ise 1980`li yıllarda
gerçekleştirildiği keşfedilmiştir. Bu bulgulara dayanarak matematik eğitiminde zihinsel yetersizlik konusunda
farklı yöntemlerin kullanılması, farklı örneklem grupları ile çalışmalar yapılması, matematik eğitimi ve özel
eğitim alanında uzman araştırmacıların ortak çalışmalar yapması ve dolayısıyla bu konuda yapılan çalışmaların
artırılması önerilmiştir.
Source
Akdeniz Eğitim Araştırmaları DergisiVolume
13Issue
27Collections
- TR Dizin İndeksli Yayınlar [2605]
The following license files are associated with this item: