• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

An empirical study on antecedents of consumption values : the moderating effect of social class

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (638.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Ural, Tülin
Balıkçıoğlu, Betül
Oypan, Oğuz

Metadata

Show full item record

Citation

Tülin, U. R. A. L., BALIKÇIOĞLU, B., & OYPAN, O. AN EMPIRICAL STUDY ON ANTECEDENTS OF CONSUMPTION VALUES: THE MODERATING EFFECT OF SOCIAL CLASS. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (26), 115-134.

Abstract

Recently, cultural transformation has resulted in changing the consumption values. Lack of the deeper explanations regarding the antecedents of consumption values is the motivation of this study. The study aims to explain the effects of global consumer culture, individualism, collectivism and materialism as antecedents, on consumption values of consumer. A partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) and multigroup analysis were applied to test the hypotheses suggested in the structural model. The results indicate that materialism partially mediates the relationship between global consumer culture and consumption values besides the relationship between collectivism and consumption values. Materialism full mediates the relationship between individualism and consumption values. The results reveal that there aren’t differences the direction and power of the structural model paths between middle-class group and other-class group except for indirect effects.
 
Son yıllardaki kültürel dönüşüm, tüketim değerlerinin değişmesine neden olmaktadır. Tüketim değerlerinin öncüllerine ilişkin derinlemesine açıklamaların eksikliği, bu çalışmanın itici gücü olmuştur. Çalışma, öncüller olarak küresel tüketici kültürü, bireycilik, toplulukçuluk ve materyalizm eğiliminin tüketim değerleri üzerindeki etkilerini açıklamayı hedeflemektedir. Yapısal modelde önerilen hipotezlerin test edilmesi için kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS-SEM) ve çoklu grup analizi uygulanmıştır. Sonuçlar, materyalizmin küresel tüketici kültürü ile tüketim değerleri arasında ve toplulukçu kültür ile tüketim değerleri arasında kısmen aracılık ettiğini göstermektedir. Materyalisttik eğilim bireyci kültür ile tüketim değerleri arasında tam aracılık etmektedir. Sonuçlar, orta sınıf ile diğer sınıflar arasında modelin dolaylı etkileri hariç dolaysız etkilerinin gücü ve yönü açısından bir farklılık olmadığını ortaya koymaktadır.
 

Source

Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi

Issue

26

URI

https://dx.doi.org/10.18092/ulikidince.567924
https://hdl.handle.net/20.500.12483/3120

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2605]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.