• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace@MKU
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Araştırma Çıktıları
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gençlerin ileri teknolojiye dayalı ürün ve hizmetleri kullanmalarında etkin faktörler

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (1000.Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2005

Author

Tülin Ural
Betül Balıkçıoğlu

Metadata

Show full item record

Abstract

Özet: Bu çalışma gençlerin ileri teknolojiye dayalı ürün ve hizmetleri kullanmalarına etki eden faktörleri belirlemeyi hedeflemektedir. Bilişsel (ileri teknolojiye dair inançlar), psikografik, demografik ve dışsal (olumlu-olumsuz) faktörler test edilmiştir. Bilişsel faktörlerin ölçülmesinde Parasuraman ve Colby 'nın (2001) Teknolojiye Uyum İndeksi-TUİ (Technology readiness index -TRI) baz alınmıştır. Örneklem Ankara Üniversitesi ve Mustafa Kemal Üniversitesinde okuyan 344 işletme bölümü öğrencisini kapsamaktadır. İleri teknolojiye dayalı ürün ve hizmetlerin kullanım düzeyini pozitif etkileyen faktörler "Teknolojiye uyum düzeyi" ve "Yeniliğe açık olmayı ifade eden psikografik eğilimler" olarak saptanmıştır. Ayrıca, gelir düzeyi arttıkça ileri teknolojiye dayalı ürün ve hizmetleri kullanım düzeyi artmaktadır. Erkekler teknolojiyi daha fazla kullanmaktadırlar. İş yaparken zaman sınırının olmaması ve çağı yakalama isteği ürün ve hizmetlerin kullanım düzeyini arttırmaktadır. İşletmenin ürün ile ilgili bilgilendirme yetersizliği ve tüketicilerin alışveriş yaparken gezme olanağının bulunmaması kullanım düzeyini azaltmaktadır. Bulgular ışığında pazarlama yöneticilerinin strateji belirlerken dikkate alması gereken önemli noktalar ve öneriler ortaya konmaktadır.
 
Abstract: This study aimed at determining the factors influencing young people's use of high-technology-based products and services. Beliefs related to high technology, psychographics patterns, demographic characteristics, and positive/negative external factors were tested. Parasuraman and Colby's (2001) Technology Readiness Index (TRI) was taken as a base to measure the beliefs related to high technology. The sample of this study includes 344 students majoring in business administration at Ankara University and Mustafa Kemal University. The "technology readiness levels", "psychographics patterns" and "income" were found to be factors positively influencing the usage level of high-technology-based products and services. Men use technology more than women do. Young people use high-technology-based products and services because they like the idea of doing business not limited to regular business hours. They like to keep up with fashion. "The lack of product knowledge provided by business" and "the desire of having a real purchasing experience on the market" decrease the usage level. In the light of the findings, this study puts forth suggestions and the important points that marketing managers need to consider in developing strategy.
 

Source

ÖNERİ

Volume

6

Issue

24

URI

https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T0RNd09EYzM=
https://hdl.handle.net/20.500.12483/726

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar [2595]
  • Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TR Dizin [2392]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hatay

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Hatay Mustafa Kemal University || OAI-PMH ||

Hatay Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hatay Mustafa Kemal University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Hatay:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.