Yazar "İflazoğlu, Nurhayat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Covid 19 Pandemisi Sürecinde Turizm Eğitimi Alan Lise Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri ve Turizm Sektörüne Yönelik Algıları Üzerine Bir Araştırma: Hatay Örneği(2021) İflazoğlu, Nurhayat; Can, İpek Itır; Nur, Mehmet; Nisani, Eymen CeventBu araştırmada temel olarak COVID-19 Pandemisinin devam ettiği günlerde turizm eğitimi alan lise öğrencilerinin gelecek beklentileri ve turizm sektörüne yönelik algıları ile çeşitli sosyo-demografik değişkenler arasındaki farklılıklar belirlenmeye çalışılmıştır. Nicel yöntemin kullanıldığı bu çalışma, genel tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. Araştırmaya ilişkin veriler, 2021 yılının Mayıs ayında çevrimiçi anket aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma kapsamında 453 anket toplanmış ve her bir anket doğruluğu, tutarlılığı ve tamlığı açısından bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Bu değerlendirme sonucunda araştırmacılarda güven duygusu oluşturmayan sekiz anketin veri setinden çıkarılmasına karar verilmiş ve 445 anket üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t-testi ve Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre pandemiye rağmen kariyeri ile ilgili geleceğe umutla bakan ve turizm sektöründe çalışmaya devam etmek isteyen öğrencilerin oranı yüksektir. Fakat bu süreçte lise mezuniyeti sonrası iş bulma umut ve inançlarının olmadığı görülmektedir. Aldıkları eğitimin yeterli olduğunu bu şekilde sektörde başarılı olabileceğine inanan öğrenci sayısı yüksektir. Öte yandan, pandemi sebebiyle turizm sektörünün güvenilir bir seçim olmadığını düşünenlerin oranı %44,7’dir. Sonuç olarak uzun vadede öğrencilerin büyük çoğunluğunun kariyer gelişimlerinde geleceğe umutla baktıkları ve bu durumu yükseköğrenimlerine devam ederek perçinlemek istedikleri görülmektedir. Genel olarak ise öğrencilerin turizm sektörüne karşı olumsuz tutumlarının çalışma koşullarından kaynaklandığı tespit edilmiştir.Öğe Digital detox tourism against post-modernity(2021) Can, İpek Itır; İflazoğlu, NurhayatTechnology has become an integral part of daily life. Although developments in the digital world offermany advantages to users, researches show that the use of smart devices is rapidly turning towards akind of an addiction (digital addiction) in every field. In such unwanted situations, people try to applya kind of a purification program by staying away from technological devices for a certain period of timewith \"Digital Detox\". Transferring the need for digital detox to people’s holiday experience and thusproviding a kind of a technological purification during the holiday periods can be called “Digital DetoxTourism”. Digital detox tourism, which is against post-modernism, attracts attention as a type oftourism preferred by individuals who seek diversity and have different expectations,especially those whowant to stay out of intensive technology-based tourism activities. Perceived as fairly new concept inliterature that has emerged as a result of the changing tourists expectations, establishing the theoreticalinfrastructure of digital detox tourism on the axis of post-modernism, evaluating the factors that causedthe emergence of digital detox tourism, examining the factors that drive people to digital detox tourismand examination of theoretical and practical work about digital detox tourism; constitute the aim of thisstudy. This study is aimed at researchers and target marketing organizations as it offers valuableconclusions that help better understand the emotions of individuals who are involved in or are avoidingdigital detox tourism. Understanding what triggers positive and negative emotions of individuals isthought to help service providers develop their products and marketing strategies.Öğe Exploring Iconic Foods of Hatay Cuisine as a Cultural Identity(2023) İflazoğlu, Nurhayat; Aksoy, MustafaSince food is important to define and embody the gastronomic characteristics of a place, it is considered as part of the cultural capital that represents the expression of a country, society and history. Therefore, the symbolic foods of the region form the basis of the culinary culture. Iconic foods culturally encompass historical depth, skills, knowledge, eating habits, and other traditions. Although it varies from culture to culture, foods that reflect the values of the countries or regions are seen as a symbol of cultural identity. In this context the main purpose of the current research is to determine what is the iconic foods in Hatay cuisine, where the variety of food is very high. For this purpose study is an exploratory research. The data related to the research were collected between April 30 - May 15 2023 by means of a questionnaire. In total, 412 questionnaires were obtained from public of Hatay. The results of the this study shows the potential of 55 the iconic dishes in Hatay cuisine. Origins of these foods and their cultural values shows that the of iconic dishes in Hatay cuisine is a symbol of cultural identity.Öğe From Mythology to Symbolic Meanings: Spices and Aromatic Herbs in Ancient Times(2022) Etyemez, Senem; İflazoğlu, NurhayatMyths and symbolic meanings have an important place in human beings' understanding of the past. In a similar vein, spices and aromatic herbs, have been an important part of cultures and have given information about the beliefs and lifestyles of societies. From this point of view, the aim of the present study is to compile folk beliefs, symbolic meanings and mythological stories about spices and aromatic herbs that have an important place in gastronomy culture for centuries. At the end of the study; it has been determined that spices and aromatic herbs have an important place in the myths that a society interpreted with belief, emotion and imagination to explain the universe and natural events in prehistoric times, and the symbolic meanings that people attribute to spices and aromatic herbs, which they consider valuable, and sacred, differ according to changing conditions and time.Öğe Overtourism Movements and Tourism Phobia in the Light of Media Coverage(2020) Can, İpek Itır; İflazoğlu, Nurhayat; Kodaş, BetülTourism, which is one of the world's largest industries, has been tending to unwittingly\rendanger its own existence since 2012 when the number of international tourists rose to\rover 1 billion. One of the top challenges facing tourism in the 21st century is tourism phobia\rand the upward trend of the phobia in recent years. Anti-tourism movements have been\rrolled out in Barcelona and Venice under the motto \"this is not tourism, this is invasion\",\rleading to a ripple effect across Europe. The momentum of anti-tourism movements has\rattracted the interest of academics of tourism, and it has been argued that it is of priority for\rfurther studies. Anti-tourism movements led by local people result from overcrowding,\rnoise, infrastructural problems and similar challenges. The majority of people consider\rtourism not something that brings about benefits but a detrimental activity. In addition, such\rmovements wreak their anger on tourists, the least responsible party among the\rstakeholders. Tourism phobia is the fear, aversion or social rejection that the local citizens\rfeel in a destination towards tourists. One of the reasons behind tourism phobia's rise around\rthe world is media coverage without a question. How tourism phobia is interpreted and\rnarrated by media outlets is of capital importance as they have a direct influence on\rindividuals, groups of people and a society as a whole. To this end, the study, which relies\ron a descriptive analysis, addresses 16 news reports covered by international media outlets\rabout anti-tourism movements and tourism phobia. The analysis pointed to four main\rthemes in advent of overtourism, effects of overtourism and tourism phobia, anti-tourism\rpropagandas, measures and limitations, and a total of 20 thematic codes of those codes.Öğe Service failures that cause customer dissatisfaction and service recovery strategies in food and beverage businesses(2023) Aksoy, Mustafa; Etyemez, Senem; İflazoğlu, NurhayatThe aim of this study is to descriptively determine the service failures that cause customer dissatisfaction in food and beverage businesses and the applied service recovery strategies. Within the scope of the study, data were collected from employees working in various positions in restaurants located in tourism centers in different regions of Turkey, with a semi-structured interview form consisting of 15 questions between the 19th August and 24th August 2022. As a result of the research, it was determined that service failures were mostly experienced in food taste, service speed and price. In response to service failures, employees have implemented service recovery strategies such as apologizing, voiding the check or invoice, offering free food or drinks, and offering to make a new order. This study contributes to the identification and understanding of service failures encountered in food and beverage businesses and the service recovery strategies applied. Additionally, in the study, employees emphasized the importance of issues such as effective communication and training in reducing or completely eliminating customer dissatisfaction.Öğe Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği(2020) İflazoğlu, Nurhayat; Ünlüönen, KurbanSosyal medya mecralarının gösterişçi tüketime uygun ortamlar haline gelmeleriyle birlikte gösteriş üç temel özellik olan fotoğraf, video ve yer bildirimi etrafında toplanmıştır. Dolayısıyla bu çalışmada, sosyal medyada paylaşılan yemek temalı fotoğrafların, gösterişçi tüketim boyutu ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için daha önce geliştirilen ölçeklerden yararlanılarak veriler anket yardımıyla toplanmış ve analize tabi tutulmuştur. Araştırma kapsamında yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları katılımcıların büyük çoğunluğunun yemek temalı paylaşımlar üzerinden sosyal medyayı gösterişçi tüketim amacıyla kullanmadıklarını göstermiştir. Bununla beraber erkeklerin kadınlara nazaran gösterişçi tüketimlerini sosyal medyada daha fazla sergiledikleri ve 1000 TL üzerinde geliri olan katılımcıların sosyal medyayı gösterişçi tüketim aracı olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca fotoğraf, video, yer bildirimi gibi içeriklerin paylaşılmasına olanak sağlayan Instagram’ın gösterişçi tüketim amaçlı kullanımda en fazla tercih edilen mecra olduğu bulgulanmıştır.Öğe Yöresel Mutfakların Gastronomi Turizminde Yer Alma Durumu: Mardin Yerel Restoran Menülerinin İncelenmesi(2020) İflazoğlu, Nurhayat; Yaman, MelekYöresel mutfaklar kendilerine has oluşumları, tatları, sayısız tür ve reçeteleriyledeğerlendirilmektedir. Global mutfaklarda olduğu gibi yöresel mutfaklar da kültürel alışveriş iledeğerlenmiştir. Ayrıca yöresel mutfaklar şehirlerin incelmiş beğeni gelenekleriyle uyum veniteliğe kavuşmuştur. Bu nedenle destinasyonların popüler olmasındaki etkenler arasında mutfakkültürü de bir albeni unsuru olarak görülmektedir. Kendine özgü geleneksel değerleriyle kentselve kırsal alanlarda, yerel toplulukların yemek kültürlerini keşfetmeye dayandırılan gastronomiturizmi, mutfak kültürü zengin destinasyonlara olan ilgiyi arttırmış ve birçok yiyecek-içecekişletmesini yerel mutfağa özgü yemekleri menülerinde bulundurmaya teşvik etmiştir.Güneydoğu Anadolu bölgesinde tarımın doğduğu Mezopotamya olarak bilinen coğrafyadakonumlanmış olan Mardin verimli toprakları sayesinde çok fazla yöresel ürüne sahiptir. Buavantajlı durum farklı din ve etnik kökenlerin varlığıyla daha da perçinlenmiş ve ortaya zenginve köklü bir mutfak kültürü çıkmıştır. Bir yörenin mutfak kültürünü tanıtma ve pazarlamada enaktif role sahip olan paydaşlar arasında yiyecek-içecek işletmelerinin yer aldığı göz önündebulundurulmaktadır. Bu çalışmanın amacı Mardin’in yöresel mutfağına ait yemeklerinin neoranda yerel restoran menülerinde yer aldığı tespit etmektir. Bu çerçevede ilgili konuda literatürtaranarak Mardin’in yöresel yemekleri incelenmiş ve 34 yemek çeşidi yazılı doküman analiziyoluyla elde edilmiştir. Sonuç olarak Mardin’in önemli turist çekim merkezi olan 1.Cadde’dekiyerel restoranların menülerinde 34 yemeğin 14’üne hiç yer vermediği tespit edilmişti