Yazar "Alakel, Halil" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir dizel motorda biyodizel, dizel ve etenolün motor performansına etkilerinin incelenmesi(Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, 2008) Alakel, Halil; Koç, AliDünyanın giderek sanayilesmesi ve motorlu araçlarla donatılması petrol kökenliyakıtlara talebin çok fazla artmasına yol açmıstır. Petrol tabanlı yakıtlar kısıtlırezervlerden elde edilmektedir. Bu kısıtlı kaynaklar dünyanın belirli bölgelerindeyogunlasmıstır. Bu yüzden, bu kaynaklara sahip olmayan ülkeler, temelde ham petrolithalatından kaynaklanan enerji/döviz kriziyle karsılasırlar. Bu nedenle, ülkede var olanalkol, bitkisel yag kaynaklarından üretilebilen alternatif yakıt olarak biyodizeli dearamak gereklidir.Bu tez, bitkisel soya yagı metil esterinden ele edilmis biyodizel, dizel ve sırasıile % 5, %10, %15 ve %20 oranında etenolün hacimsel olarak karısımlarıolusturulmustur. Karısım hazırlama asamasında % 99,5 ve % 99,8 olmak üzere iki farklısaflıkta etanol denenmistir. % 99,5 saflıkta etanol içeren karısımlarda faz ayrısımıolusması nedeniyle deneysel çalısmada % 99,8 saflıkta etanol ile çalısılmıstır.Hazırlanan karısımların yakıt analizleri yapılarak dizel motorunda performansınaetkilerinin deneysel incelemesi üzerine yogunlasmıstır. Elde edilen verilere göre, her üçyakıtın degisik motor devirlerinde performans degisimleri elde edilmis ve birbirleriylekarsılastırılmıstır. Ayrıca bu konuda dünyada yapılan arastırmalar incelenerekçalısmalar gözden geçirilmistir.Sabit etanol oranlarında karısımların dizel miktarının azaltılarak biyodizelinarttırılması ile birlikte viskozitesinin, yogunlugunun, setan indeksinin arttıgı, ısıldegerinin ve akma noktasının düstügü tespit edilmistir. Setan sayısı % 15 etanol oranınakadar artarken % 20 etanol miktarından itibaren düsmeye basladıgı tespit edilmistir.Yakıt karısımlarının motor devrine göre efektif tork, % 5, % 10 ve % 15 etanoliçeren karısımların tork degisimi motorinin tork degerine çok yakın çıktıgı tespitedilmistir. Hatta bazı zaman kısmen de olsa bir miktar artıs oldugu tespit edilmistir..Motor torkundaki artıs % 1 ile % 2,5 arasında olmustur. Etanol miktarı % 20 olankarısımların motor torkunda azalma bariz bir sekilde görülmeye baslanmıstır. Efektifgüç, bütün karısımlarda motorinin güç degerine göre çok az düsse de yakın çıktıgıtespit edilmistir. Karısımlar içerisindeki dizele göre düsük alt ısıl degere sahip olan soyabiyodizeli ve etanol oranı arttıkça özgül yakıt tüketimi ve toplam yakıt tüketimmiktarının arttıgı görülmüstür. Aynı motor devri ve sabit orandaki etanol miktarıdikkate alındıgında karısımlarda ortalama % 5 ile % 10,5 arasında fren termikverimliliginin arttıgı tespit edilmistir. Biyodizel ve dizel yakıtında oldugu gibikarısımlarda da artan motor devriyle birlikte egsoz gazı sıcaklıklarının yükseldigigörülmektedir. Karısımların egsoz gazı ile atılan ısı miktarında etanol ve soya biyodizelimiktarının artması ile birlikte motorun yüksek devirlerinde dizele göre % 1 ile % 11oranında azalma oldugu, maksimum torkun elde edildigi devirle düsük devir aralıgında% 5,5 ile % 9 aralıgında artıs gerçeklesmistir. Karısımlar içerisinde etanol miktarı % 15seviyesine çıktıgında motorda vuruntulu çalısmanın basladıgı ve % 20 seviyesindegiderek arttıgı tespit edilmistir. Bütün veriler göz önüne alındıgında hazırlanan yakıtlariçerisinde en iyi sonuçlar % 75 dizel, % 15 biyodizel ve % 10 etanol içeren 6 nolukarısım oldugu sonucuna varılmıstır.Yapılan bu çalısmaların motor vuruntunun önlenmesi için karısımlara setansayısı yükseltici kimyasallar katılarak iyilestirilebilecegi ve oksijence zengin olan soyabiyodizeli ve dizelin emisyon performansları tespiti için çalısma yapılabilecegiönerilmistir.2008, 96 Sayfa