Yazar "Bolat, Yavuz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ÇEVRİMİÇİ PSİKOEĞİTİM PROGRAMLARI: SİSTEMATİK BİR İNCELEME(2023) Erdoğan, İrem; Bolat, YavuzDeğişen ve daha fazla yaşama ilişkin farklı beceriler gerektiren hayat koşulları ayrıca yeni teknolojik gelişmeleri de beraberinde getirmiştir. Bu durum bireylerin özellikle çevrimiçi uygulamalara duyulan gereksinimi artırmıştır. Bu ihtiyacın hissedildiği alanlardan biri de grup rehberliği/grup psikoeğitimi olarak adlandırılan yapılandırılmış grup uygulamalarının en fazla gerçekleştirildiği uzmanlık alanının başında gelen psikolojik danışmanlık ve rehberlik (PDR) alanıdır. Teknolojinin kullanıcılara ulaşılabilirlik ve erişilebilirlik gibi kolaylıklar sunması psikolojik danışmanlar tarafından yürütülen çalışmaların çevrimiçi ortamlara taşınmasına olanak sağlamıştır. Bu bağlamda çevrimiçi psikoeğitim programları hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak, ilgili alanda çalışacak uzmanlara bu konuda kaynak sağlamak önemli görünmektedir. Araştırmanın amacı, 2010-2022 yılları arasında “çevrimiçi psikoeğitim programları” ile ilgili bilimsel raporların değerlendirilmesidir. İlgili yıllar kapsamında yapılmış olan bilimsel raporları sistematik olarak incelemek amacı için doküman incelemesi yöntemi tercih edilmiştir. Gerçekleştirilen sistematik inceleme sonucunda bilimsel raporların %65’inin kadın araştırmacılar tarafından yapıldığı Türkçe ve İngilizce dilinde yapılan araştırma sayılarının eşit olduğu görülmektedir. Bilimsel raporların tümünün Eğitim Bilimleri Enstitüsü ve Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı bünyesinde bilimsel raporların danışman unvanları içerisinde en fazla profesör unvanlı danışmanlar tarafından yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. İncelenen bilimsel raporların %55’inin makale türünde olduğu, %50 ile en fazla tercih edilen araştırma türünün nicel araştırma türü olduğu, araştırma modelleri incelendiğinde de %55 ile en fazla deneysel araştırma modelinin kullanıldığı, araştırma evrenlerinin %38’nun üniversite olduğu görülmektedir. İncelenen bilimsel raporlarda örnekleme tercihi olarak da %38 ile seçkisiz örnekleme türünde olduğu, veri kaynakları olarak %72 ile öğrencilerin olduğu, veri toplama araçlarından en fazla tercih edilenin ise ölçekler olduğu ve veri analiz yöntemlerinden en fazla istatiksel analiz yöntemlerinin kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Çocuk trafik eğitim parkının 4. sınıf trafik güvenliği dersinde öğrenci başarısı üzerindeki etkisi(2017) Bolat, Yavuz; Özbek, Erkan; Kaygusuz, SerdarBu araştırma, 4. sınıf trafik güvenliği dersinin çocuk trafik eğitim parkı kullanımı ile öğretiminin, öğrenci başarısı üzerine etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada öğrenci başarı düzeyinin ortaya konmasında ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Sekiz haftalık bir süre boyunca deney grubu ile yapılan trafik güvenliği dersi, belirlenen kazanımlar dikkate alınarak çocuk trafik eğitim parkında yapılmıştır. Kontrol grubunda ise aynı kazanımların aynı sürede sınıf ortamında öğretimi yapılmıştır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak, araştırmacı tarafından geliştirilmiş 15 maddelik "4. Sınıf Trafik Güvenliği Dersi Kazanım Değerlendirme Sınavı" kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarında, araştırmaya başlamadan önce, eş zamanlı olarak ön test uygulanmış, araştırma kazanımlarının öğretiminin bitimiyle birlikte son test uygulanmıştır. Araştırmada toplanan nicel veriler ilişkisiz t-testi ve ilişkili t-testi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular dikkate alındığında deney grubu son test verileri ile kontrol grubu son test verileri arasında, deney grubu son test puanları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle trafik güvenliği dersleri için "çocuk trafik eğitim parkı kullanımın" öğrenci başarısına katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştırÖğe The efficiency of administrative CPD courses towards school managers(Sciedu Press, 2018) Bozak, Ahmet; Karadağ, Mümtaz; Bolat, YavuzThe aim of this study is to define the points of view of the schools directors on administratorship CPD training course organized by local educational directorates. A mixed model was used in this study and related data was evaluated both at quantitative and qualitative dimensions. The sample group was formed by 174 participants among 567 school directors who participated to the administratorship CPD training course organized by Şanlıurfa Local Educational Directorate in Bozova, Haliliye, Siverek and Viranşehir districts in educational year of 2015 and 2016, and study group was formed by 149 school directors who participated the CPD training course in the same educational districts. Data was collected via a survey in quantitative dimension and by phenomenological interviewing technic in qualitative dimension. In the study, it was concluded that CPD course led the participants acquire new knowledge and skills, and have new perspective and understanding related to school management, the content of training course and qualification of the instructors were efficient enough according to the participant school managers, the CPD course was sufficient in terms of educational tools and equipment, school managers pay more attention to self-learning and find the CPD course sufficient enough in terms of self-learning opportunities, participants are concerned about the teaching methodology of the training course and they demand to have teaching methods which will depend on practical and operative activities rather than theoretical and academic information, the participants were not satisfied with the facilities supplied by the CPD organization, the timing of the CPD course was not welcomed and many participants stated their negative concern about the timing of the CPD course as it was held within educational year and as they had to manage their school simultaneously. © 2018, Sciedu Press. All rights reserved.Öğe Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği(2017) Bolat, YavuzEğitim programı, toplumun en değerli gördüğü şeyleri çocuklara aktarmak için kullanılan geniş sosyal ve toplumsal anlaşmayı yansıtan politika beyanı olan resmi olarak onaylanmış teknik bir belgedir. Eğitim programı, eğitim faaliyetlerini düzenleyen temel bir eğitimsel kılavuz olmakla birlikte bir eğitim programı okuryazarı olmak öğretmen ya da öğretmen adaylarının temel becerileri arasında yer almaktadır. Öğretmen adaylarının aldıkları eğitim içerikleri onların birer eğitim programı okuryazarı olmasını sağlamalıdır. Bu çalışmanın amacı eğitim programı okuryazarlığı kavramına açıklık getirmek ve Eğitim Programı Okuryazarlığı Ölçeği'ni (EPOÖ) geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 313 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubundan elde edilen verilerle ölçeğin faktör analizi için uygunluğunun test edilebilmesi için Kaiser-Meyer-Olkin katsayısı hesaplanmış ve Barlett's Küresellik testi uygulanmıştır. Ölçek üzerinde yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonucunda ölçeğin iki faktörden oluştuğu anlaşılmıştır. Bu faktörler "okuma" ve "yazma" olarak adlandırılmıştır. Okuma faktörü 15 maddeden meydana gelirken yazma faktörü 14 madden oluşmaktadır. Ölçeğin tamamının Cronbach's Alpha içtutarlılık katsayısı ise 0,94'dür. Ölçeğin bu haliyle yapılan ikinci uygulamaya 215 öğrenci katılmıştır. Bu uygulamadan elde edilen yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonuçlarına göre ölçek için belirlenen iki farklı yapının doğru olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ölçeğin iki faktörlü yapısının toplamda 29 maddeden meydana geldiği doğrulanarak ölçeğin geçerli ve güvenirliği sağlanmıştırÖğe Eğitimde Medya ve Medya Manipülasyonu Üzerine Bir İnceleme: Etkileri, Sonuçları ve Koruyucu Önlemler(2023) Bolat, Yavuz; Kazancı, MineMedya ve medya sektörünün önemi giderek artmaktadır. Bu önem medyanın etki gücünü sınırsızca arttırmasıyla toplumların günlük yaşamının temel belirleyicisi olmasına neden olmaktadır. Medyanın toplum üzerindeki etkisi artık oldukça iyi bilinen bir gerçeklik halini almıştır. Bu gerçeklik bilinmesine rağmen toplumun tüm katmanları çoğu zaman bu duruma kayıtsız kalabilmektedir. Bu durum medyanın istediği alanda farklı nedenlerden dolayı toplumları yönlendirici içerikler üretmesine ve bunu etkili biçimde kullanmasına imkân tanımıştır. Böylece hemen hemen tüm toplumsal kurum ve alanlar medyanın etki gücüne maruz kalmaktadır. Bu nedenle bu araştırmada eğitimde medya, medya kullanımı ve bu süreç içerinde ortaya çıkan medya manipülasyonuna ilişkin bir inceleme yapılarak paydaşlar üzerindeki etkileri ve sonuçları tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar dikkate alındığında öğrenciler, öğretmenler ve veliler de bir şekilde medyanın etkisi altında kalmaktadırlar. Söz konusu etki sadece bireylerle kalmayıp bireyin tercihlerini de etkilemekte ve bireyin karar mekanizmalarını ele geçirilebilmektedir. Okul seçimleri, iyi okul algısı medya tarafından şekillendirilebildiği gibi medya bireylerin eğitime dair birçok tercihini etkileyebilmektedir. Medyanın işlevsel kullanımı için toplumların medya okuryazarlığı ve bilinçli içerik seçimi gibi yeterliklerinin önemi giderek artmaya başlamıştır. Bu önem bağlamında bireylere medya okuryazarlığı eğitimi verilmesi, medya kullanımının olumsuz sonuçlarına yönelik gerekli tedbirler alınmalıdır. Bununla birlikte medyanın manipülatif süreçlerinin farkına vararak tedbirler alabilecek uzman kadrolarla donatılmış kurumların tahsis edilmesi üst düzeyde toplumsal bir ihtiyaç haline gelmiştir. Gelecekte toplumsal sorunların oluşmaması için yeni nesillere ve toplumlara objektif bilgi değerlendirme ve etik değerlere uygun davranma gibi bazı becerilerin eğitim-öğretim faaliyetleriyle kazandırılması gerekmektedir. Araştırmadan elde edilen tüm bu veriler ışığında konu alanına dönük bir dizi koruyucu önlemlere ilişkin öneriler sunulmuştur.Öğe İki Önemli Öğretmenlik Mesleği Yeterliği: Eğitim Programı Okuryazarlığı ve Eğitim Programı Liderliği(2023) Bolat, Yavuz; Baf, MuhammetBu araştırma birer öğretmen yeterliği olarak kabul edilen Eğitim Programı Okuryazarlığı (EPO) ile Eğitim Programlı Liderliği (EPL) kavramlarına açıklık getirerek bu iki yeterlik arasındaki ilişkiyi bilimsel verilerle ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı ayrıca içerisinde bir ölçek geliştirme sürecinin de olduğu karma desenli bir araştırmadır. Bu araştırmaya farklı eğitim kurumlarında ve branşlarda görev yapan 595 öğretmen katılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin EPO yeterlikleri genel itibariyle yüksek olmasına karşın okuma ve yazma boyutlarında farklılık göstermiştir. EPO yeterliklerinden hedef alanına dönük yeterliklerin daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Eğitim Programı Okuryazarlığı Ölçeği ile Eğitim Programı Liderliği Ölçeği alt boyutları arasındaki ilişkiler de birlikte düşünüldüğünde bu iki öğretmen yeterliği arasında bir ilişkinin olduğunu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler nitel verilerle desteklenerek alana ilişkin bazı öneriler sunulmuştur.Öğe Matematik Öğretiminde Zekâ Oyunları: Sistematik Bir İnceleme(2023) Tunç, Merve; Bolat, YavuzBu araştırma, 2014-2021 yılları arasında matematik öğretiminde zekâ oyunları alanında yapılmış, bilimsel araştırmaların incelenmesini amaçlamaktadır. Bu araştırma kapsamında Ulusal Tez Merkezinde yer alan 11 yüksek lisans ve 2 doktora tezi; Google Akademik arama motorundan 5 makale, Web of Science (WoS) ve Education Resources Information Center (ERIC) veri tabanlarından 2 makale olmak üzere 20 bilimsel yayına ulaşılmıştır. Çalışmalar bilimsel araştırmaların sahip olduğu tüm bölümler dikkate alınarak incelenmiştir. Eğitim bilimleri enstitüsü, eğitim bilimleri anabilim dalı, eğitim programları ve öğretim bilim dalının en çok tez üretilen alanlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmalar içinde nicel araştırmaların yoğunlukta olduğu, deneysel modeldeki bilimsel çalışmaların bilim insanları tarafınca daha fazla kullanıldığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte araştırmacıların çalışmalarında öğrenci, öğretmen, öğretmen adayı gibi çoklu yönlü veri kaynaklarını tercih ettikleri tespit edilmiştir. Bu sonuçlar bir bütün olarak ele alınarak literatüre ilişkin öneriler getirilmiştirÖğe Mesleki eğitime erişim yolu olarak sosyal destek programı (SODES) projeleri(2017) Tekin, Musa Tarık; Bolat, YavuzMesleki eğitime erişim yolu olarak Kalkınma Bakanlığı himayesinde yürütülen Sosyal Destek Programı Projeleri (SODES) günümüzde giderek yaygınlaşmakta, Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü ile Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü bünyesinde yürütülen faaliyetlere bir nevi katkı sunmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımı doğrultusunda tasarlanan bu araştırmanın amacı, SODES Projeleri hakkında farkındalık oluşturmak, bu projelerin mesleki eğitime ve istihdam politikalarına sunmuş olduğu katkıları ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Hakkâri Valiliği Proje Koordinasyon Merkezince kabul görmüş, desteklenmiş, meslek edindirme ve istihdam bileşeni içeren beş farklı SODES Projesi oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre; kabul görmüş ve desteklenmiş olan her bir projenin katılımcıların hem meslek edinme hem de çalışma hayatında istihdamı konusunda beklenen sonuçları elde etme açısından önemli bir yeri ve katkısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Ortaokul Bilişim Teknolojileri Öğretim Programının Metaverse Kavramı Bağlamında Değerlendirilmesi(2023) Sırkıntı, Merve; Bolat, YavuzGelişen bilgi ve iletişim teknolojileri, gün geçtikçe artan bir öneme sahip olup hayatın her köşesinde kendini gösteren yeni ve etkileyici teknolojik dönüşümlerle birlikte ilerlemektedir. Bu teknolojilerden birisi olan metaverse teknolojisinin eğitim alanında da çeşitli uygulamaları görülmektedir. Öteki evren anlamına gelen metaverse teknolojisi, sanal ve gerçek hayat arasındaki ayrımları silikleştirerek günümüzde interneti aşan bir konumda bulunmaktadır. Her geçen gün popülerleşen ve eğitim dâhil pek çok alanda kullanımına rastlanan metaverse kavramı henüz herkesçe tam olarak anlaşılabilmiş değildir. Bu sebeple metaverse ile ilgili yapılacak olan araştırmalar, bu teknolojinin ne olduğu ve ne işe yaradığına açıklık getirmekle beraber literatüre de önemli bir katkı sağlamış olacaktır. Araştırma, ortaokul 5. ve 6. sınıflarda öğretimi yapılan Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersine ait öğretim programlarının içerisinde yer alan kazanımların, metaverse teknolojisinin bileşenleri olan; sanal ve gerçek hayatın sentezi olma, internet üzerinden erişilebilir olma, iş birliği sağlama ve kesintisiz kullanıma uygun kapasitede olma bileşenlerine uygunluğu bağlamında değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma türlerinden doküman analizi yöntemi ile 5. sınıflara yönelik 75, 6. sınıflara yönelik 77 olmak üzere toplam 152 kazanım irdelenmiştir. Her bir kazanım metaverse teknolojisinin dört bileşeni kapsamında ele alınmış ve uygunluk durumları tablolaştırılarak bulgular bölümünde sunulmuştur. Verilerin analizi neticesinde BTY dersi 5. sınıf kazanımlarının çoğunluğunun metaverse teknolojisine uygun olmadığı, 6. sınıf kazanımlarının ise uygun olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ortaokul 5. ve 6. sınıf BTY dersi öğretim programlarının metaverse bileşenleri kapsamında yeniden ele alınması, öğretmenlere eğitim alanında etkisi giderek artan metaverse teknolojisini derslerinde daha aktif kullanmalarına yönelik hizmet içi eğitimler verilmesi gibi çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe Social Values and Life Skills as Predictors of Organizational Culture: A Study on Teachers(Sage Publications Inc, 2021) Bolat, Yavuz; Korkmaz, CelalettinOrganizational culture is crucial for all living institutional structures and has become a critical research topic. Although different variables have been investigated in the literature as predictors of organizational culture, to our knowledge, the role of social values and life skills as mediators hasn't been investigated before. This study, therefore, aims to investigate the role of social values and life skills as mediators of organizational culture. The hypotheses of the research were tested in the context of this research aim. The present study, which is in the relational survey model, included 370 participants consisting of teachers and school leaders working in 22 different educational institutions. The findings showed that teachers and school leaders had high levels of organizational culture, social values, and life skills. The relationship of organizational culture with social values and life skills is meaningful and high. Also, the findings indicate a partial effect on mediating organizational culture between social values and life skills.Öğe Trends in researchs training of gifted : a methodological analysis(2017) Bolat, Yavuz; Tekin, Musa TarıkTürkiye'de giderek üstün yetenekli bireylerin keşfine, yetenek ve zekâ potansiyellerinin ortaya çıkarılmasına ve ilgi alanlarına göre yönlendirilmelerine önem verilmektedir. Bu doğrultuda üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik araştırmalar da günümüzde artış göstermektedir. Bu araştırmanın amacı üstün yeteneklilerin eğitimi alanında hazırlanmış olan lisansüstü tezlerin yöntembilim açısından incelenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımı doğrultusunda tasarlanan bu araştırmanın çalışma grubunu 2002-2016 yılları arasında Türkiye'deki üniversitelerde hazırlanmış, Ulusal Tez Merkezinde erişime açık olan ve erişim sağlanan 46 lisansüstü tezi oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşturulmasında nitel araştırma metodolojisine uygun amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemine başvurulmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen "Bilimsel Yayın Analiz Formu" kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel içerik analizden yararlanılmış olup; nitel araştırmaya özgü geçerlik ve güvenirlik önlemleri alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; 20022016 yılları arasında hazırlanan lisansüstü tezlerin büyük bir çoğunluğunu yüksek lisans tezlerinin oluşturduğu, tezlerin büyük çoğunluğunun nicel araştırma metodolojisine dayalı olup nitel ve karma yönteme dayalı araştırmalara yer verildiği tespit edilmiştir. Tezlerde nicel araştırmalarda çoğunlukla betimsel araştırma deseni, nitel araştırmalarda ise örnek olay ve tarihsel araştırma desenleri kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırmalarda veri toplama tekniği olarak en çok test/ölçekler, görüşme ve gözlem teknikleri kullanılmıştır. Nicel çalışmaların veri analizinde kestirimsel analiz yöntemleri; nitel araştırmalarda ise içerik analizi ön plana çıkmıştırÖğe Türkçe ve Türk dili edebiyatı öğretiminde okul dışı öğrenmenin farklı değişkenlerle incelenmesi: öğretmenler üzerine bir araştırma(2022) Bolat, Yavuz; Köroğlu, MustafaOkul dışı öğrenmenin eğitim-öğretim hizmetlerine olan katkısı gün geçtikçe artmakla birlikte bu hizmetler zaman içerisinde daha fazla ilgi odağı olmaya başlamıştır. Türkiye’de, Türkçe ve Türk Dili Edebiyatı öğretiminde okul dışı öğrenmenin etkili olması için öğretmenlerin okul dışı öğrenmeye ilişkin mesleki yeterliklerinin ve farkındalıklarının olması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ve okul dışı öğrenmeyi düzenleme ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Nicel veri analizine dayanan bu araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu amaç bağlamında araştırmaya 92 öğretmen katılmıştır. Katılımcılardan veri toplamak için Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Ölçeği (ODÖDÖ) kullanılarak bazı değişkenler yardımıyla onların bu konu hakkındaki görüşleri tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları dikkate alındığında katılımcıların okul dışı öğrenmenin bilgi, planlama ve değerlendirme boyutlarına ilişkin yeterlikleri yüksek iken, uygulama boyutunda daha düşük yeterliğe sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Katılımcıların ODÖDÖ yeterlikleri cinsiyet, branş türü ve görev yapılan okul türüne göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre alana ilişkin bazı öneriler sunulmuştur.Öğe Yaşam becerileri ölçeği : geçerlik ve güvenirlik çalışması(2017) Bolat, Yavuz; Balaman, FatihBu araştırmanın amacı bireyler için önemli olan yaşam becerilerinin ölçülmesine imkân verebilecek geçerliği ve güvenirliği sağlanmış "Yaşam Becerileri Ölçeği'ni (YBÖ)" geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesinde farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 493 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubundan elde edilen verilerle 30 maddeden oluşan ölçeğin son halinin faktör analizi için uygunluğunun test edilebilmesi için Kaiser-Meyer Olkin katsayısı hesaplanmış ve Barlett's Sphericity testi uygulanmıştır. Ölçek üzerinde yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda ölçeğin beş faktörden oluştuğu anlaşılmıştır. Ölçeğin tamamının Cronbach's Alpha içtutarlılık katsayısı ise 0,90' dur. Ölçeğin bu haliyle yapılan ikinci uygulamadan elde edilen verilerle yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçek için belirlenen beş farklı yapının doğru olduğu tespit edilmiştir