Yazar "Canatar, Ender" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 8. sınıf öğrencilerinin kelime hazineleri üzerine bir inceleme(Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, 2018) Canatar, Ender; Öztürk, JaleAna dili eğitiminde öğretim programları ve ders kitapları büyük önem arz etmektedir. Bireyin ana diline hakim olması kelime dağarcığının genişliğiyle doğru orantılıdır. Ana dili eğitimi Türkçe ders kitaplarındaki metinler aracılığıyla yapılır ve bu metinler aracılığıyla öğrencilerin kelime dağarcığının geliştirilmesi amaçlanır. Dolayısıyla Türkçe ders kitapları ve kitaplardaki metinler ana dili eğitiminin temel unsurunu oluşturur. Bu araştırmanın amacı; 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde geçen anlamını bilmediği kelimeleri tespit edip bu kelimeler ile öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında öğretilmeye çalışılan kelimelerin ne derece örtüştüğünü belirlemektir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada Hatay ili Erzin ilçesinde aynı sosyo-ekonomik düzeyde olan 4 ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 140 öğrenciye 2016-2017 eğitim-öğretim yılında MEB tarafından onaylanan Dikey Yayınlarına ait Türkçe ders kitabındaki 18 metin okutulmuş ve öğrencilerden bu metinlerde anlamını bilmedikleri kelimeleri belirlemeleri istenmiştir. Basit veri toplama tablosu ile veriler toplanmış, öğrenciler tarafından tespit edilen anlamı bilinmeyen 441 kelime; sıklık, köken, tür ve yapı bakımından incelenmiştir. Aynı şekilde öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında öğretilmeye çalışılan 75 kelime de belirlenmiş ve bu kelimelerin de sıklık, köken, tür ve yapısı incelenerek öğrencilerin belirlediği 441 kelime ile öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında verilen 75 kelime karşılaştırılmıştır. Araştırmada; öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında öğretilmeye çalışılan kelimelerin kapsayıcı nitelikte olmadığı, öğrenci ihtiyaçlarını dikkate almadığı, öğrencilerin belirlediği anlamı bilinmeyen kelimelerle öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabında verilen kelimelerin birbiriyle örtüşmediği, etkinliklerde yer alan kelimelerin planlı ve programlı şekilde tekrar etmediği, çoğu metinde bilinmeyen kelime çalışmasının bulunmamasından kaynaklı plansızlık olduğu, öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitabındaki etkinliklerin kelime öğretimi hususunda yol gösterici nitelikte olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.