Yazar "Evis, Ahmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ahmet Hamdi Tanpınar şiirlerinde varoluşsal problem ve yalnızlık(2017) Evis, AhmetAhmet Hamdi Tanpınar ; araştırmacı, şair, yazar ve eleştirmen olarak Türk edebiyatında önemli bir yere sahiptir. Saf şiir yazma arzusuyla sanat anlayışında mükemmelliği arar. Anlamsal kapalılık ve sembollerin yoğunluğundan dolayı eserleri kolaylıkla idrak edilebilen türden değildir. Bu nedenle yapılan incelemelerde bazen metin bazen de yazar/şair odaklı inceleme metotlara başvurulmuştur. Bu çalışmayla Tanpınar'ın şair kimliği öne çıkartılarak şiirlerindeki varlık problemine ve buna bağlı yalnızlığı ortaya çıkartan hususlara değinilmiştir. Şairin poetik anlayışının oluşmasında etkili olan edebî şahsiyetlere ve sanat anlayışlarına temas edilerek eserleri anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Bunlarla birlikte rüya ve zaman anlayışı odağında şiirlerinde kullandığı imajlarının oluşumuna ve psikanalitik yaklaşımın şiirine yansımalarına da dikkat çekilmiştir.Öğe Aslı Erdoğan’ın Mucizevi Mandarin öyküsünde mekân-insan ilişkisi(2018) Evis, AhmetSanayi Devrimiyle başlayıp II. Dünya savaşı sonrası hız kazanan kentleşme ve buna bağlı ortaya çıkan kapitalist düzen, beraberinde yeni bir yaşam tarzı doğurur. Öncelikle Avrupa’da kendini gösteren metropolleşme durumu biraz da hümanizmin etkisiyle insanı merkeze alır ve ona hak ettiği en iyi yaşamı, düzene hizmet etmesi şartıyla vadeder. Kırsaldan büyük şehirlere yoğun göçler gerçekleşir. Bu yeni yaşam tarzı bir müddet sonra bireyi sistemin bir kölesi hâline getirir ve dolayısıyla onun içine kapanmasına, kendine ve çevresine yabancılaşmasına sebep olur. Edebiyat ve sosyal hayatın etkileşimi dikkate alındığında 1950’li yıllardan itibaren edebî eserlerde söz konusu yeni yaşam biçimi ve insan tipi, roman sanatının temel mekân ve şahsına dönüşür. Aslı Erdoğan’ın (1967 - ?) kaleme aldığı Mucizevi Mandarin’de de özellikle modernist ve varoluşçu eğilimlerle sıkça ele alınan şehir, öykü boyunca etkin olarak kullanılır. Şehir hayatının modernist anlayıştaki yeri, insan-çevre ilişkisinde doğal ve yapay mekânların insan üzerindeki etkisi eser içinde kullanılma biçimleri dikkate alınarak irdelenmiştir. Yazarın bireyden başlayarak topluma doğru genişleyen değerlendirmelerde bulunması, psikolojiyle sosyal/sosyolojik çevre arasında yakın bir ilişki olduğunu gösterir. Mucizevi Mandarin öyküsünde toplumsal ve bireysel manada Doğu-Batı toplumu mukayesesine ve birey-çevre algısına kadın gözünden bakılması yaşananlara daha da hissi bir yapı kazandırmıştır. Günümüzde kadınların maruz kaldığı fiziksel, psikolojik şiddet ve maddi problemler dikkate alındığında öykünün bir kadın gözü ve hassasiyetiyle ele alınması eserin bir başka dikkate değer yanını oluşturur. Anlatıcının çocukluğundan başlayarak genç kızlık ve olgunluk dönemine dek yaşadığı ruhsal çalkantıların açıkça hissettirilmesi, toplumsal yapı içerisinde kadına bakışın sosyolojik bağlamda eleştirilmesi imkânını tanır. Bu çalışmayla Aslı Erdoğan’ın Mucizevi Mandarin öyküsündeki mekân-insan ilişkisine yoğunlaşılarak eserin analizi amaçlanmıştır. Öncelikle insandaki mekân duygusu, mekân ile insanın birbirine etkisi ve mekân türlerinin edebî eserdeki yerine dikkat çekilmiş, ardından roman/öykü unsuru olarak mekânın tarihsel süreç içinde yaşadığı dönüşüme ve eser içindeki yansımalarına temas edilmiştir. Dolayısıyla eserdeki tematik yapı, olay örgüsünün kurgulanışı ve karakterizasyon metodunda mekânın etkisi göz önünde bulundurulmuştur. Bu doğrultuda yapılan analizler sonucunda öyküde, mekânın daha ziyade varoluş, yabancılaşma ve memleket özlemi üzerinde etkili olduğu gözlemlenmiştir.Öğe THE EXISTENTIAL PROBLEM AND LONELINESS IN THE POEMS OF AHMET HAMDI TANPINAR(Selcuk Univ, Inst Turkish Studies, 2017) Evis, AhmetAhmet Hamdi Tanpinar (1901-1962); as a researcher, poet, writer and critic, he has an important place in Turkish literature. He seeks excellence in understanding of art with the desire to write pure poetry. Due to the semantic closure and the intensity of the symbols, his works are not the kind that can be easily perceived. Therefore, sometimes the text and sometimes the author/poetfocused examination methods were used. In this work, the problems of existence in his poems and the issues that brought about the loneliness related to it were mentioned while Tanpinar's poet identity was emphasized. His works have been tried to be understood by referring to literary figures and their artistic understandings which are effective in developing Tanpinar's poetical understanding. Furthermore, in the center of dream and time sense, attention also has been drawn to the formation of the images he used and the reflection of the psychoanalytic approach in his poems.Öğe Güven Turan’ın Dalyan romanında benlik arayışı(Türk Edebiyatı Vakfı, 2020) Evis, AhmetTürk edebiyatında 1960 kuşağı içinde daha çok şair kimliğiyle tanınan Güven Turan, kaleme aldığı roman, öykü ve eleştirileriyle çok yönlü bir sanatçıdır. 1978 yılında yayımlanan Dalyan eseri Türk Dil Kurumu Roman Ödülünü kazanır. Bu eseriyle edebiyat çevrelerinde romancılığıyla da adından söz ettirmeyi başaran Turan, varoluşçu bir tarzla kişinin iç dünyasını, psikolojik sorunlarını, yabancılaşmasını ve benlik arayışını modern romanın imkânları dâhilinde işler. Sanat anlayışını modern edebiyat üzerine inşa etmesiyle döneminin yenilikçi isimlerinden biri olur. Kadın-erkek ilişkilerini özellikle öne çıkaran yazar; aşk, cinsellik, varlık, yalnızlık, ölüm gibi kavramları eserlerinin başat temaları olarak tercih eder.Bu çalışmada Güven Turan’ın Dalyan romanında toplumsal değişkenler, psikolojik durumlar ve kadın-erkek ilişkisi çerçevesinde benlik arayışına varoluşçu bir düzlemde nasıl ve ne ölçüde temas edildiği incelenmiştir. Metodolojide Soren Kierkegaard’ın benlik kavramı merkezde olmak koşuluyla varoluşçuluktan ve psikanalitik eleştiriden faydalanılmıştır. Elde edilen verilerden hareketle eserde varoluş mücadelesinin ve benlik arayışının bellek, ölüm, korku, vicdan-niyet çatışması gibi hususlar etrafında tasarlanarak modernist bir yöntemle işlendiği gözlemlenmiştir.Öğe “Hangisi gerçek anahtar?” öyküsüne yansıyan metin merkezli modernist eleştiri(Dergah Yayınları A.Ş., 2019) Evis, AhmetKaleme aldığı öykü ve romanlarıyla çağdaş Türk edebiyatının üretken isimlerinden biri olan Murat Gülsoy, yaratıcı yazarlık faaliyetleri, kuramlara dönük çalışmaları ve akademisyen kimliğiyle sanat anlayışına şekil vermiştir. Özellikle modern ve postmodern ögeler üzerine inşa ettiği eserleriyle dikkat çeken Gülsoy, her iki düşünce hareketinin edebî düzlemde pratiğe dökülmesinde kaleme aldıklarıyla genç yazarlara rol model olmuştur. Bu çalışma, Bu Ân’ı Daha Önce Yaşamıştım kitabında yer alan “Hangisi Gerçek Anahtar?” öyküsünde postmodern bakışla modernizmin metin merkezli eleştirisini farklı yönleriyle ortayı koymayı amaçlamaktadır. Yapılan incelemelerde öncelikle modernizm ve modern sanatın temel söylemlerine yer verilmiş; ardından bunların postmodern düzlemde nasıl ve ne ölçüde eleştirildiği örnekleriyle gösterilmiştir. Elde edilen verilerden hareketle modernizmin, genellikle elitist tavrı, zaman, estetik ve gerçeklik anlayışı üzerinden ve semboller aracılığıyla postmodern perspektiften eleştirildiği gözlemlenmiştir.Öğe Hüseyin Ferhad’ın Şiirlerindeki Mitolojik Göndermelerin Estetik Değeri(2022) Evis, Ahmet; Karadeniz, MustafaTürk şiirinde çeşitli yönelimlerin ortaya çıktığı 1980 sonrası, politik söylemin ötelendiği ve estetik endişelerin merkeze alındığı bir dönemdir. Hüseyin Ferhad da bu dönemin genel eğilimlerine uygun şekilde poetik anlayışına şekil verir. Geçmişle bugünün harmanlandığı, yoğun metinlerarası göndermelerle donatılmış, kaynağını Doğu ve Batı medeniyetlerinin zengin birikiminden alan Ferhad şiiri; coğrafya, dinî değişkenler, metafizik, mitoloji, milli kültür ve toplumcu söylemin imgesel ifade biçimleriyle iç içe işlenerek özgünlük kazanır. Burada dikkat çeken temel husus ise özellikle Türk ve Yunan mitolojisindeki tipoloji ile bazen epik bazen de lirik bir atmosfer yaratılmasıdır. Bu çalışmada Hüseyin Ferhad’ın şiirlerinin temel bileşenlerinden biri olan mitolojik göndermelerin estetik değerinin tespiti ve açıklanması amaçlanmıştır. Yöntem olarak metin merkezli bir betimsel okuma tercih edilmiştir. Öncelikle şairin sanat anlayışı hakkında genel bilgilere yer verilmiş, ardından konuyla ilişkili olarak eserlerde yer alan mitolojik kullanımlar taşıdıkları edebî niteliklere göre yorumlanmıştır. Yapılan tahliller neticesinde Hüseyin Ferhad’ın şiirlerindeki mitolojik göndermelerin özgün bir göndergeler sistemi şeklinde tasarlandığı ve öz-yapı ilişkisinde belirleyici bir işleve sahip olduğu anlaşılmıştır.Öğe Hüseyin Nihal Atsız'ın romanlarında fantastiğin izleri(2014) Evis, AhmetRoman türü, ilk roman örneklerinin ortaya çıkışından itibaren dünyadaki sosyal, kültürel, ekonomik yapının ve felsefi düşüncenin değişimiyle çeşitli türlere ayrılmış ve birçok kez farklı doğrultuda şekillenmiştir. Bu türler içerisinde modern fantastik roman, postmodern düşüncenin ortaya çıkarttığı modern dünyanın gerçekliğinden uzaklaşmak düşüncesinden kaynağını almıştır. Gerçeğin ya da gerçeği ifade edişin yetersiz kalmasıyla doğaüstü/hayalî unsurlar kullanılmış ve bu vesileyle insanoğlunun kendini anlatma araçlarından biri hâline gelmiştir. Türk toplumu, tarihi boyunca kendi kültürünü yaşatmak için gerçeküstü unsurlarla şekillenen edebî eserler vermiştir. Bu eserlerin odağında genellikle dinî hoşgörü, savaş ve kahramanlıklar yer almıştır. İslamiyet'in kabulünden önce, kültürel değerlerin korunması ve sonraki nesillere aktarılmasında masal ve destan türleri kullanılmıştır. İslamiyet'in kabulünden sonra hikâye nevinden metinler ve gazavâtnâmeler aynı görevi üstlenmiştir. Cumhuriyet döneminden sonra ise tarihî romanlar, Türk kültürünün yaşatılmasında en çok tercih edilen roman türü olmuştur. Yine bu dönemde roman türleri arasında etkileşimin artmasıyla fantastik roman türünde tarihî romandan etkiler görünmeye başlamıştır. Nitekim Hüseyin Nihal Atsız'ın eserlerinin tarihî ve fantastik roman türlerinden izler taşıması, bu çalışmanın çıkış noktası olmuştur. Bu çalışmayla öncelikle fantastik romanın temel unsurlarına değinilmiş ardından da içerik yönüyle fantastik romana yakın duran diğer türlerle benzer ve farklı yönleri belirlenmiştir. Bunun yanında incelenen Bozkurtlar, Dalkavuklar Gecesi ve Z Vitamini, Ruh Adam ve Deli Kurt romanlarındaki ortak ve farklı yönler öne çıkartılarak dikkate sunulmuştur. Roman unsurlarının birbiriyle bağlantısı belirlenirken, bazen yazarı bazen de metni merkeze almak söz konusu olmuştur. Yapılan tespitler sonucunda Hüseyin Nihal Atsız'ın romanlarındaki fantastik kurgunun tespiti amaçlanmış ve bu doğrultuda örneklendirmelere başvurulmuştur. Böylelikle Atsız'ın modern Türk edebiyatında fantastik romanın gelişim sürecindeki yeri ve etkisi ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.Öğe Orhan Veli Kanık’ın Öykülerinde Değerler Dünyası(2023) Evis, AhmetOrhan Veli Kanık (1914-1950), Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatının önemli sanatçılarından biri olmakla beraber daha ziyade şair kimliğiyle tanınır. Garip hareketinin kurucusu olarak Türk şiirinde yeni bir açılım dener. Kısa sürede edebiyat çevrelerinde ses getirmeyi başaran bu hareket, sanata yönelik bakışın farklı bir boyuta evrilmesini sağlar. Ne var ki bu tarz bir değişim salt muhteva ya da biçim yeniliği olmakla kalmaz, zamanla bir düşünüş ve hissedişe dönüşür. Sıradan insan/küçük adam tipinin merkeze alınarak elitist yahut kanonik her türden edebî tutumun reddi şeklinde eserlere yansır. Bu çalışmanın amacı, Orhan Veli Kanık öykülerindeki değerler dünyasını Garip hareketi etrafında tespit etmek ve örneklemektir. Betimsel bir metotla yapılan incelemede metin odaklı bir tahlil denemesi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde Kanık’ın öykülerinde sıradan insan tipleri üzerinden dönemin, fikrî yapısına uygun biçimde bir değerler dünyası inşa ettiği ve daha çok maddî değişkenler etrafında gerçekçi bir duyuş ve düşünüşün öne çıktığı görülmüştür.