Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Kan, Mustafa Onur" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 20 / 21
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    14. Türkçe ders kitaplarındaki metin görsellerinin gerçek yaşam ile tutarlılık ve görsel tasarım ilkelerine uygunluk açısından incelenmesi
    (2023) Kan, Mustafa Onur; Erkan, Ömer
    Bu çalışmanın amacı, 3. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin görsellerini gerçek yaşam ile tutarlılık ve görsel tasarım ilkelerine uygunluk açısından incelemektir. Tarama modelinde tasarlanan çalışmada 2020-2021 eğitim-öğretim yılında ilkokullarda kullanılan iki yayınevine (MEB Yayınları- SDR İpekyolu Yayınları) ait 3.sınıf Türkçe ders kitaplarındaki tüm metin görselleri incelenmiştir. Çalışma kapsamında verilerin toplanmasında doküman incelemesi tekniği kullanılmış, elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Çalışmada ulaşılan sonuçlara göre, her iki yayınevine dair incelenen kitaplardaki görsellerin büyük oranda (MEB Yayınları %74,6, SDR İpekyolu Yayınları %80,1) gerçek yaşam ile tutarlı olduğu belirlenmiştir. Rengin amaca uygun kullanılması ilkesine MEB Yayınları’na ait tüm görsellerde uyulduğu, SDR İpekyolu Yayınları’na ait görsellerde de büyük oranda (1,9) uyulduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, görsel ögelerin mesaj aktarımına katkıda bulunmaları, görsel ögelerin renkli olması, çizginin amaca uygun kullanılması ve rengin amaca uygun kullanılması ilkelerinin her iki yayınevindeki ortalaması 1,9 olarak belirlenmiştir. Bununla birlikte, her iki yayınevine ait görsellerde en düşük ortalamaya ulaşılan ilkenin görsel ögelerde vurgulamanın etkili kullanılması olduğu (MEB Yayınları 0,3, SDR İpekyolu Yayınları 0,4) bulgusuna ulaşılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    7. Sınıf öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri
    (2017) Demir, Ramazan; Kan, Mustafa Onur
    Bu araştırmanın amacı 7. sınıf öğrencilerin eleştirel okuma becerilerinin incelenmesidir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu Hatay ili Antakya ilçesinde bulunan Ataker Ortaokulu, Hayrettin Özkan Ortaokulu ve Ayşe Fitnat Ortaokuluna devam eden 300 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri için araştırmacı tarafından geliştirilen Eleştirel Okuma Becerisi Ölçme Aracı ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler ilişkisiz örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda 7. sınıf öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerinin orta seviyede olduğu belirlenmiştir. Ayrıca kız öğrenciler ile erkek öğrenciler arasında kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Haftalık olarak okumaya daha fazla süre ayıran öğrencilerle yıl boyunca daha çok kitap okuyan öğrencilerin ölçme aracından daha yüksek puan aldıkları belirlenmiştir. Türkçe dersinde kendini başarılı ve çok başarılı gören öğrenciler ile Türkçe dersinde birinci dönem sonu ders notu yüksek olan öğrencilerin ölçme aracından aldıkları puanların daha yüksek olduğu görülmüştür. Bununla birlikte eleştirel okuma becerisi ile televizyon, bilgisayar veya tablet karşısında geçirilen süre arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    8. Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Dinleme Becerilerinin İncelenmesi
    (2023) Bayar, Nazire Firdevs; Kan, Mustafa Onur
    Bu araştırmanın amacı, 8. sınıf öğrencilerinin eleştirel dinleme becerilerini incelemektir. Betimsel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu Hatay Antakya’da 2020-2021 eğitim-öğretim yılında öğrenimine devam eden 101 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya 51 kız, 50 erkek öğrenci katılmıştır. Çalışma grubundaki öğrenciler uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Eleştirel Dinleme Becerisi Ölçme Aracı kullanılmıştır. Elde edilen veriler tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve ilişkisiz örneklem t testi ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin eleştirel dinleme becerisi ile annenin öğrenim durumu arasında –annesi üniversite mezunu olan öğrenciler lehine- anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca, öğrencilerin eleştirel dinleme becerisi ile yıllık okunan kitap sayısı arasında -15 kitaptan fazla okuyanlar lehine-, Türkçe dersi notu -notu 5 olanların lehine- ve bilgisayar, tablet, TV karşısında geçirilen süre -gün içinde 1-2 saat vakit geçirenlerin lehine- arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bununla birlikte, eleştirel dinleme becerisi ile cinsiyet ve babanın öğrenim durumu arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Atıf çözümlemesi : Türkçe eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerin giriş bölümlerinde atıf kullanımları
    (2016) Kan, Mustafa Onur
    Bu çalışmanın amacı, Türkçe eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerin giriş bölümlerindeki atıfların sıklıklarını ve tiplerini belirlemektir. Betimsel tarama modelinde olan bu çalışmada, bünyesinde hem yüksek lisans hem de doktora düzeyinde Türkçe eğitimi programında tez üretilmiş 9 üniversiteden rastlantısal yolla seçilen 10'u yüksek lisans, 10'u doktora tezi olmak üzere 20 tez incelenmiştir. Çalışmada, Türkçe eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerin giriş bölümleri incelenmiş, ayrı bir kuramsal bölümü olan tezlerde ise, söz konusu kuramsal bölüm incelenmemiştir. Thompson ve Tribble'ın (2001) atıf tipleri sınıflandırmasının temel alındığı çalışmada, içerik çözümlemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak için uzman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda, nitel veri çözümleme ve Türkçe eğitimi alanında uzman bir öğretim üyesi ile değerlendirme toplantısı yapılarak tezlerin incelenmesiyle elde edilen verilerin tamamına dair görüş birliği sağlanmıştır. Çalışmada ulaşılan temel sonuçlar şunlardır: Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin giriş bölümlerinde toplam 189, doktora tezlerinin giriş bölümlerinde ise toplam 390 atıf tespit edilmiştir. Bununla birlikte yüksek lisans tezlerinin giriş bölümlerinde her 1000 sözcükte 10,28 atıf kullanılırken doktora tezlerinin giriş bölümlerinde her 1000 sözcükte 13,45 atıf kullanıldığı belirlenmiştir. Yüksek lisans tezlerinde tespit edilen atıfların büyük bir kısmı (%80.95), doktora tezlerinde tespit edilen atıfların da geneline yakını (%67.69) bütünleşik olmayan atıf tiplerindendir. Tez yazarlarının; çalışmalarının giriş bölümlerinde bütünleşik olmayan atıf tiplerini kullanma eğiliminde oldukları, dolayısıyla yazarı vurgulamaktansa bilgiyi vurgulamayı tercih ettikleri söylenebilir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
    (2017) Kan, Mustafa Onur; Erbaş, Alev
    Bu araştırmanın amacı; ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma becerilerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada evren 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Hatay ili Antakya ilçesinde öğrenim gören beşinci sınıf öğrencilerinden; örneklem ise söz konusu ilçede öğrenim gören 309 beşinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Tarama modelinde tasarlanan araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, ikna edici metin yazma formu ve ikna edici yazıları ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre araştırmaya katılan öğrencilerin ikna edici yazma becerilerinin yeterli seviyede olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin ikna edici yazma becerilerinin cinsiyet, ailenin aylık geliri, iki/tek dilli olma ve Türkçe ders notu değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; televizyon, tablet veya bilgisayar karşısında geçen süre değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Birleştirilmiş sınıflarda metin işleme sürecinin değerlendirilmesi
    (Mehmet Kurudayıoğlu, 2020) Utlu, Gizem; Kan, Mustafa Onur
    Bu araştırmanın amacı, Türkçe dersi metin işleme sürecinin hazırlık, anlama, zihinde yapılandırma, kendini ifade etme, ölçme ve değerlendirme aşamalarına dair birleştirilmiş sınıflarda yapılan etkinlikleri, karşılaşılan zorlukları ve önerileri belirlemektir. Durum çalışması olarak tasarlanan araştırmada veriler iki kaynaktan elde edilmiştir. İlki, araştırmacının öğretmenlik yaptığı 16 öğrencili birleştirilmiş sınıfa (3. ve 4. sınıf) dair 14 hafta boyunca topladığı araştırmacı notları; ikincisi ise birleştirilmiş sınıflarda görev yapan 20 sınıf öğretmeninden elde edilen Türkçe Dersi Metin İşleme Sürecine İlişkin Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu verileridir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme sonuçlarına göre öğretmenler; birleştirilmiş sınıfta bu süreci uygularken zaman sıkıntısı yaşadıklarını, materyal eksikliklerinin olduğunu, programın birleştirilmiş sınıflara uygun olmadığını ve öğrencilerin iki dilli olmasından kaynaklı sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Araştırmacı notlarından elde edilen sonuçlar görüşme formlarından elde edilen sonuçlar ile benzerlik göstermektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Derlem Temelli Bir Karşılaştırma: 4. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Söz Varlığı Açısından İncelenmesi
    (2021) Kan, Mustafa Onur; Karadavut, Zeynep
    Bu çalışmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Yayınları ve Koza Yayınları’na ait ilkokul 4. sınıf Türkçe ders kitaplarının söz varlığı, ortak söz varlığı ve bu ders kitaplarında Aksan vd. tarafından hazırlanan Türkçe Sıklık Sözlüğü’ne göre Türkçenin en sık kullanılan 1000 sözcüğüne hangi oranda yer verildiğini belirlemektir. Tarama modelinde tasarlanan araştırmanın verilerinin toplanmasında doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Koza Yayınları ders kitabındaki metinlerde, MEB Yayınları ders kitabındakilere kıyasla, toplam sözcük sayısı (sırasıyla 9650; 8153) ve farklı sözcük sayısının (sırasıyla 1910; 1833) daha çok olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, sözcük hazinesi katsayısı Koza Yayınları ders kitabında MEB Yayınları ders kitabına göre daha az olarak (sırasıyla 0.20; 0.23) bulgulanmıştır. Çalışmada farklı yayınevleri tarafından hazırlanan 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin %50 civarında (MEB Yayınları %54.8; Koza Yayınları % 52.6) ortak sözcük içerdiği belirlenmiştir. Çalışma kapsamında incelenen Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde Türkçede en sık kullanılan 1000 sözcüğe yaklaşık %70 oranında (MEB Yayınları %69; Koza Yayınları %69.7) yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İki dilli ilkokul öğrencilerinin dikte ve yazma becerisi
    (2017) Kan, Mustafa Onur; Hatay, Filiz
    Bu çalışmanın amacı, iki dilli öğrencilerin dikte ve yazma becerisini incelemektir. Betimsel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu Hatay'ın Antakya ilçesine bağlı alt sosyoekonomik bir köy okulunda 2015-2016 eğitim-öğretim yılında 1 ve 2. sınıfa devam eden iki dilli (Arapça ve Türkçe) 212 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanma sürecinde kişisel bilgi formu ve dikte ve yazma becerisi ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre, araştırmaya katılan iki dilli öğrencilerin dikte ve yazma becerisinin düşük olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin dikte ve yazma becerisinin okul öncesi eğitim alıp almama durumuna göre okul öncesi eğitim almış öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği, sınıf seviyelerine göre de ikinci sınıf öğrencilerinin lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte, araştırmaya katılan öğrencilerin dikte ve yazma becerisinin cinsiyete ve yaş gruplarına göre anlamlı bir şekilde değişmediği görülmüştür
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlk okuma yazma öğretiminde izlenen aşamalarda iki dilli çocukların yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara dair çözüm önerileri
    (2017) Kan, Mustafa Onur; Yeşiloğlu, Fülya
    Bu araştırmanın amacı, ilk okuma yazma öğretiminde izlenen aşamalarda iki dilli (Arapça ve Türkçe) çocukların yaşadıkları sorunları ve bu sorunlara dair çözüm önerilerini öğretmen görüşleri doğrultusunda belirlemektir. Olgubilim deseninde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu Hatay'ın iki dilli çocukların yoğun olarak bulunduğu ilçelerinden olan Defne ve Reyhanlı'da görev yapan 20 birinci sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen görüşlerinden hareketle, iki dilli çocukların ilk okuma yazma öğretiminde izlenen aşamaların ("ilk okuma yazmaya hazırlık", "ilk okuma yazmaya başlama ve ilerleme" ve "bağımsız okuma ve yazma") tamamında çeşitli sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin yarısı görsel okumada; yarıdan fazlası sesi hissetme ve tanıma, sesi/harfi okuma yazma, hece, kelime, cümle, metin oluşturmada; geneli de bağımsız okuma ve yazmada iki dilli çocukların sorun yaşadığını ifade etmiştir. Bununla birlikte araştırmaya katılan öğretmenlerin söz konusu sorunlara dair çözüm önerileri de ortaya koyulmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabının dil ile ilgili kültür ögeleri açısından incelenmesi
    (2011) Güfta, Hüseyin; Kan, Mustafa Onur
    Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları ilköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabında dil ile ilgili kültür ögelerine ne ölçüde yer verildiğini ve bu ögelerin öğrencilere nasıl aktarıldığını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini, incelenen Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamı değerlendirilmiş ayrıca örnekleme yoluna gidilmemiştir. Bu çalışmada, literatürden yararlanılarak ve uzman görüşü alınarak dil ile ilgili kültür ögeleri listesi oluşturulmuş ve Türkçe ders kitabı incelendikçe bu liste şekillendirilmiştir. Listede yer verilmeyen bir ögeyle karşılaşıldığında bu öge de listeye eklenmiştir. Türkçe ders kitabı bu dil ile ilgili kültür ögeleri listesine göre incelenmiştir. Araştırma örneklemini oluşturan ilköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan dil ile ilgili kültür ögeleri, araştırmacı tarafından fişleme yöntemi ile belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda, incelenen ders kitabında dil ile ilgili kültür ögelerinden deyimler (f=198), mecazi ifadeler (f=140), atasözleri (f=2), özdeyişler (f=16), ağız özellikleri (f=5), ikilemeler (f=110) ve yansımalara (f=9) yer verildiği tespit edilmiştir. Bu kültür ögelerinin metinler ve resimlerle öğrencilere aktarılmaya çalışıldığı belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Millî Eğitim Bakanlığı yayınları ilköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabının kültür ögeleri açısından incelenmesi
    (Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, 2010) Kan, Mustafa Onur; Güfta, Hüseyin
    Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları ilköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabında kültür ögelerine ne ölçüde yer verildiğini ve bu ögelerin öğrencilere nasıl aktarıldığını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini, incelenen Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamı değerlendirilmiş ayrıca örnekleme yoluna gidilmemiştir.Bu çalışmada, literatürden yararlanılarak ve uzman görüşü alınarak kültür ögeleri listesi oluşturulmuş ve Türkçe ders kitabı incelendikçe bu liste şekillendirilmiştir. Listede yer verilmeyen bir kültür ögesiyle karşılaşıldığında bu öge de listeye eklenmiştir. Türkçe ders kitabı bu kültür ögeleri listesine göre incelenmiştir. Araştırma örneklemini oluşturan ilköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan kültür ögeleri, araştırmacı tarafından fişleme yöntemi ile belirlenmiştir.Bu çalışma sonucunda, incelenen ders kitabında dil, din, tarih, örf ve âdetler, aile ve akrabalık ilişkileri, giyim kuşam, sanat, spor, yiyecek, içecek ve beslenme, vatan ve evrensel değerler ile ilgili kültür ögelerine yer verildiği tespit edilmiştir. Bu kültür ögelerinin metinler ve resimlerle öğrencilere aktarılmaya çalışıldığı belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Sesletim Hataları
    (2023) Kan, Mustafa Onur; Özgür, Ümmühan Yarol
    Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de ilkokul 4. sınıfa devam eden Suriyeli öğrencilerin sesletim hatalarını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Hatay ilindeki bir ilkokulda öğrenim gören 10-12 yaşları arasında 13’ü kız, 12’si erkek olmak üzere toplam 25 Suriyeli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Suriyeli öğrencilerin sesletim hatalarının belirlenmesi amaçlandığı için çalışma tarama modelinde tasarlanmıştır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan, Yunus Emre Enstitüsü tarafından hazırlanan A1- A2 düzeyindeki konuşma konularından dördü seçilmiş ve öğrencilerin hazırlıksız konuşmalar yapmaları sağlanmıştır. Ses kayıt cihazı ile kaydedilen konuşmalar, ilgili alanyazın ve uzman görüşü doğrultusunda oluşturulan sesletim hata türleri formuna göre değerlendirilmiştir. Gözlem tekniği ile elde edilen veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre çalışmaya katılan öğrencilerin tamamının sesletim hatası yaptığı görülmüştür. En sık yapılan sesletim hataları, sesin düşürülmesi veya atlanması (n=25; f=263) ile sesin bozulması (n=25; f=236) olarak tespit edilmişken en az rastlanan sesletim hatası ise yöresel ağız kullanımı (n=8; f=55) olarak belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkçe derslerindeki performans ödevleri konusunda öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi
    (2009) Coşkun, Eyyup; Gelen, İsmail; Kan, Mustafa Onur
    Bu arastırmanın amacı, ilkögretim 6-8. sınıf Türkçe derslerindeki performans ödevleri hakkında ögretmen ve ögrenci görüslerini belirlemektir. Arastırmanın evreni, Hatay il merkezinde, ilkögretim okullarındaki 6-8. sınıf Türkçe ögretmenleri ve ögrencileridir. Arastırmada tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 12 Türkçe ögretmeni ile yarı yapılandırılmıs görüsme formu (YYGF); tabakalı tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 276 ögrenci ile likert tipi anket uygulaması yapılmıstır. Görüsme yapılan ögretmenlerin 7’si bayan 5’i erkektir. Arastırmaya katılan ögrencilerin 110’u erkek, 166’sı kızdır. YYGF ve anketin geçerligi için uzman görüsüne basvurulmustur. Ögrenci anketinin güvenirlik katsayısı (Cronbach Alpha) .70 olarak bulunmustur. Ögretmenlere uygulanan YYGF ile elde edilen veriler, içerik analizi yöntemlerinden kategorisel analiz ve tümevarımsal analiz yöntemleri kullanılarak degerlendirilmistir. Degerlendirme birimi olarak “cümle” alınmıstır. Ögrenci anketinden elde edilen veriler frekans ve yüzde degerleri ile tablolar hâlinde sunulmustur. Arastırma bulgularına göre, ögretmenlerin çogu performans ödevlerinin amacına uygun olarak gerçeklestirilemedigini belirtmistir. Buna ragmen ögretmenlerin performans ödevlerinin ögrenci gelisimine katkıları konusundaki görüsleri büyük oranda olumludur. Ögrenciler de performans ödevlerinin kendilerine yararlı oldugunu düsünmektedirler. Performans ödevleriyle ilgili yasanan zorlukların basında, sınıfların kalabalık olusu ve zamanın yetersizligi gelmektedir. Ayrıca, ögretmen ve ögrenciler performans ödevleri hakkında kendilerine bilgi verilmesini istediklerini belirtmislerdir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkçe eğitimi alanında yüksek lisans tezi tamamlayanların akademik yazma ve tez oluşturma sürecine ilişkin görüşleri
    (2016) Kan, Mustafa Onur; Gedik, Fatma Nur
    Bu çalışmanın genel amacı, Türkçe eğitimi alanında yüksek lisans tezi tamamlayanların akademik yazma ve tez oluşturma sürecine ilişkin görüşlerini değerlendirmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde 2015 yılında Türkçe eğitimi alanında yüksek lisans tezi tamamlayan 9 kişiden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Formun kapsam ve yapı geçerliliğini sağlamak amacıyla belirtke tablosu hazırlanmış ve uzman görüşüne başvurulmuştur. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların, tezin temel bölümlerini yazmada çeşitli zorluklar yaşadığı belirlenmiştir. Ayrıca, katılımcıların yabancı dilde yazılmış çalışmalardan yeterince yararlanamadığı tespit edilmiştir. Katılımcılar; aldıkları yüksek lisans eğitiminden sonra akademik yazma ve tez oluşturma sürecine dair kendini daha yeterli bulduğunu belirtmekle birlikte, akademik yazma dersinin programda yer alması gerektiği yönünde görüş bildirmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin yöntem bölümlerine ilişkin sözbilimsel yapı özellikleri
    (2016) Kan, Mustafa Onur; Uzun, Gülsün Leylâ
    Bu çalışmanın amacı, Türkçe eğitimi alanındaki uygulamalı/betimsel yüksek lisans tezlerinin yöntem bölümlerine ilişkin sözbilimsel hareket ve adımların sıklıklarını ve sıralamalarını belirlemektir. Çalışmanın evrenini YÖK Ulusal Tez Merkezinde yapılan taramalarda 2006-2011 yılları arasında hazırlanan, Türkçe eğitimi alanına ait uygulamalı/betimsel 339 yüksek lisans tezi oluşturmaktadır. Sistematik örnekleme yöntemiyle tezlerin %10'u (f=34) değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmada, öncelikle yöntem bölümlerinde ortaya çıkabilecek hareket ve adımlar belirlenmiştir. Bu belirleme yapılırken yöntem bölümü için alanyazında Swales'in (1990) akademik metnin -özellikle araştırma makaleleriningiriş bölümü için ileri sürdüğü model gibi genel kabul gören bir model olmaması nedeniyle alanyazındaki ilgili modeller (Kanoksilapatham, 2005; Lim, 2006; Nwogu, 1997) göz önünde bulundurularak çerçeve sözbilimsel hareket ve adımlar için bir öneri liste oluşturulmuş ve söz konusu liste metindilbilim alanında uzmanlaşmış üç öğretim üyesinin değerlendirmesine sunulmuştur. Uzman görüşleri doğrultusunda söz konusu çerçeve sözbilimsel hareket ve adımlar listesine son biçimi verilerek tezler bu listeye göre incelenmiştir. Çalışmada içerik çözümlemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın inandırıcılığını sağlamak için uzman incelemesi yöntemine başvurulmuştur. Çalışmada ulaşılan temel sonuçlar şunlardır: İncelenen tezlerde yönteme ilişkin, Araştırma modeli hakkında bilgi verme, Evren ve örneklemi/çalışma grubunu betimleme, Veri toplama işlemlerini betimleme ve Veri çözümlemeyi betimlemenin alışılagelmiş hareketler olarak yer aldığı; Veri toplama araçlarını betimleme ve Bölümün yapısını belirtmenin ise seçimlik hareketler olarak kullanılmakta olduğu tespit edilmiştir. İlgili tezlerin yöntem bölümlerinde hareket ve adımlar için çizgisel sunumun tercih edilmediği ve baskın bir sıralamanın olmadığı, ancak kapanış hareketlerinde sıralanma açısından bir eğilim olduğu saptanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkçe eğitimi ve edebiyat alanlarındaki makale başlıklarının sözdizimsel Yapısı
    (2017) Kan, Mustafa Onur
    Bu çalışmada, Türkçe eğitimi ve edebiyat alanlarındaki makale başlıklarının sözdizimsel yapı açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmada ULAKBİM veri tabanında yer alan dergilerde 2011-2016 yılları arasında yayımlanan makaleler arasından rastgele seçilen 100 Türkçe eğitimi, 100 edebiyat alanlarından olmak üzere toplam 200 makale başlığı incelenmiştir. Elde edilen kullanılmıştır. Çalışmanın güvenilirliğini sağlamak amacıyla uzman incelemesi yöntemine başvurulmuştur. verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz tekniği
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkçe öğretmeni adaylarının metin oluşturmadaki sorunları
    (2015) Kan, Mustafa Onur; Tiryaki, Esra Nur
    Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının metin oluşturmadaki sorunlarını belirlemektir. Araştırma, betimsel tarama modelindedir. Çalışmanın evrenini, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi 20142015 eğitim-öğretim yılı Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü 4. sınıfta öğrenim gören 120 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise araştırmaya katılan 102 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacılar tarafından iki ayrı veri toplama aracı geliştirilmiştir. Bunlar, "Yazılı Anlatım Sorun Envanteri" ve "Yazma Formu"dur. Araştırmanın sonuçlarına göre metinlerde sıklıkla rastlanan sorunların, "Dil bilgisi kurallarına uygun cümleler kurulmaması" (%92,16), "Kelimelerin yazım kurallarına uygun yazılmaması"(%83,33), "Paragrafta cümleler arasında uygun geçişler sağlanmaması" (%81,37) ve "Cümlelerde noktalama işaretlerini yanlış veya eksik kullanılması" (%79,41) olduğu görülmektedir. En az rastlanan sorunların ise, "Harflerin biçimce düzgün, doğru ve okunaklı yazılmaması" (%6,86),"Paragrafların, diğer satırlara göre belirgin şekilde içeriden başlatılmaması" (%4,90) ve "Gelişme paragrafı/paragrafları yapılmaması" olduğu belirlenmiştir (%4,90)
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Üniversiteye Giriş Sınavlarında Yer Alan Türkçe Testlerindeki Paragraf Sorularının Çeşitli Açılardan İncelenmesi
    (2021) Kan, Mustafa Onur; Duman, Seyran
    Bu çalışmanın amacı 2011-2020 yılları arasında yapılan üniversiteye giriş sınavlarında yer alan Türkçe testlerindeki paragraf sorularının sayısını, madde köklerini, paragrafı oluşturan sözcük sayısını ve söz konusu soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre hangi bilgi alanı ve bilişsel süreç boyutunda olduğunu belirlemektir. Nitel araştırma yaklaşımlarından temel nitel araştırma deseninde tasarlanan bu araştırmada verilerin toplanmasında doküman analizi kullanılmıştır. 2011- 2020 yılları arasında üniversiteye giriş sınavlarının Türkçe testlerinde yer alan 240 paragraf sorusu incelenmiştir. Araştırmada ulaşılan temel sonuçlar şunlardır: Paragraf sorularının sayısı yıllara göre değişmekle beraber Türkçe testlerindeki soruların en az yüzde 50’sinin paragraf sorusu olduğu belirlenmiştir. 2018 ve sonrasına ait Türkçe testlerindeki paragraf sorularında paragraf başına düşen ortalama sözcük sayısının önceki yıllara göre artış gösterdiği bulgulanmıştır. Taksonominin bilişsel süreç boyutuna dair, incelenen paragraf sorularının büyük bölümünün anlama basamağında olduğu, çözümleme basamağındaki sorulara ise az da olsa yer verildiği, ayrıca söz konusu taksonominin bilgi alanı boyutuna dair de ele alınan paragraf sorularının tamamının kavramsal bilgi düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ele alınan paragraf sorularında en çok görülen madde köklerinin “parçada anlatılan kişi ya da yapıta, parçadaki sözleri söyleyene ilişkin yorum ve çıkarımlar” ve “paragrafın ana düşüncesi” olduğu; en az görülenlerin ise “anlatım biçimleri” ve “paragrafın ana duygusu” olduğu tespit edilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The use of interactional metadiscourse : a comparison of articles on Turkish education and literature
    (2016) Kan, Mustafa Onur
    This study aims to determine the use of interactional metadiscourse in articles from the domains of Turkish language and literature. The study employed a descriptive research model to examine 20 articles from the Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute (all articles were published between 2010 and 2015 and each has only a single author). Of these randomly selected articles, 10 were on Turkish language education and 10 were concerned with Turkish literature. Hyland and Tse's metadiscourse model was adopted to examine markers of interactional metadiscourse in all fundamental parts of these articles. For the evaluation of the obtained data, the content analysis technique and the Mann-Whitney U test were used to determine whether the interactional metadiscourse demonstrates any significant differences regarding the domains of Turkish language education and literature. Experts were consulted to ensure the reliability of the research. As a result, this study revealed that there is more use of interactional metadiscourse markers in the field of Turkish language education than in the field of literature, and this difference is significant, according to the Mann-Whitney U test. Further, it was found that hedges and boosters demonstrate a significant difference in studies on Turkish language education and literature; however, no significant difference in the uses of attitude markers, engagement markers, and self-mentions was observed.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The Use of Interactional Metadiscourse: A Comparison of Articles on Turkish Education and Literature
    (Edam, 2016) Kan, Mustafa Onur
    This study aims to determine the use of interactional metadiscourse in articles from the domains of Turkish language and literature. The study employed a descriptive research model to examine 20 articles from the Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute (all articles were published between 2010 and 2015 and each has only a single author). Of these randomly selected articles, 10 were on Turkish language education and 10 were concerned with Turkish literature. Hyland and Tse's metadiscourse model was adopted to examine markers of interactional metadiscourse in all fundamental parts of these articles. For the evaluation of the obtained data, the content analysis technique and the Mann-Whitney U test were used to determine whether the interactional metadiscourse demonstrates any significant differences regarding the domains of Turkish language education and literature. Experts were consulted to ensure the reliability of the research. As a result, this study revealed that there is more use of interactional metadiscourse markers in the field of Turkish language education than in the field of literature, and this difference is significant, according to the Mann-Whitney U test. Further, it was found that hedges and boosters demonstrate a significant difference in studies on Turkish language education and literature; however, no significant difference in the uses of attitude markers, engagement markers, and self-mentions was observed.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

| Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim