Yazar "Karahan, Osman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Eğitimde 4+4+4 sisteminin (modelinin) karşıt program bağlamında değerlendirilmesi(2012) Akpınar, Burhan; Dönder, Ayşenur; Yıldırım, Bilal; Karahan, OsmanBu çalışmanın amacı, 4+4+4 eğitim sistemini, karşıt program bağlamında ve eğitim programlarının uzak hedefi, felsefi ve sosyal temeli ile eğitim kademeleri itibarıyla değerlendirmektir. Nitel karakter arz eden çalışmanın verileri, konuyla ilgili resmi dokümanlar ile medyadan elde edilmiştir. Verilerin analizinden ulaşılan sonuçlar şöyledir: Yazılı bir eğitim felsefesi olmayan Türk eğitim sisteminin, temel referanslarını Anayasa, ilgili yasalar ve şura kararlarından aldığı kabul edildiğinde, 4+4+4 eğitim sistemi, eğitim programlarının felsefi temeli boyutu itibarıyla karşıt program olarak nitelenemez. Türk eğitim sisteminin uzak hedefi, “çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmak” olarak kabul edildiğinde, 4+4+4 eğitim sistemi, uzak hedefi itibarıyla karşıt değil; mevcut sitemin ıslahı olarak nitelenebilir. Ancak 4+4+4 eğitim sistemi, bünyesindeki eğitim programlarının dayandığı epistemolojik taban itibarıyla, önceki programların karşıtı kabul edilebilir. 4+4+4 eğitim sistemi, programlara eklenen seçimlik dersler ile esnek eğitim anlayışıyla programların sosyal temelini ikmal etmiştir denilebilir. Son olarak geçiş dönemindeki olası aksaklıklar bir yana, 4+4+4 eğitim sistemi, sekiz yıllık kesintisiz ilköğretim uygulamasının, çocukların gelişim özelliklerine yönelik yol açtığı iddia edilen sakıncaları azaltma, mesleki eğitimin önünü açma ve eğitimde fırsat eşitliğini sağlama yolunda atılmış bir adım olarak değerlendirilebilir.Öğe The evaluation of the epistemological views of secondary education pre-service teachers(Elsevier Science Bv, 2013) Akpinar, Burhan; Ozdas, Faysal; Yildirim, Bilal; Karahan, OsmanThe aim of this study is to determine the epistemological views of secondary education pre-service teachers and to evaluate those views. The data used in the study, which was carried out using survey model, was obtained through a questionnaire applied to 420 pre-service teachers studying pedagogical formation at Firat University. The data were analyzed using descriptive statistics techniques. In the study, it was discovered that teacher candidates had views similar to those defended by quantum and post-modern paradigm regarding the three basic dimensions of epistemological belief: source, certainty, and simplicity of knowledge. As for the dimension of the source of information, it was observed that male teacher candidates and Mathematics Department teacher candidates had more positivist views compared to others. Regarding the dimension of complexity of knowledge, female teacher candidates were closer to positivism, and as for the certainty of knowledge, teacher candidates from the departments of physics, chemistry and biology had views closer to quantum and post-modern epistemology. (C) 2013 The Authors. Published by Elsevier Ltd.Öğe The Evaluation of University Students' Views on Internet Resources(Elsevier Science Bv, 2013) Aydemir, Hasan; Benzer, Ali Ihsan; Karahan, Osman; Akmence, EgemenThe present time, which is described as the information age, internet is a very important source of knowledge. It is known that students widely make use of interne resources for their courses, research and projects. However, at this point, it is discussed that how reliable the internet resources are. Regarding this issue, there arc people defending that internet resources are reliable as well as people suggesting that they are not. In order to make the discussions on this issue clear, it is useful to evaluate in. internet resources epistemologically and scientifically. So, students' views on internet resources, their point of view and finally getting information about their awareness concerning this issue are important. In this study, the aim is to determine university students views on internet resources and to analyze them interms of different variables. The analyses will be realized in the context of educational technology. The study is a descriptive one and the data are obtained through likert-type items and analyzed with descriptive statistical techniques. It is expected that the results obtained through analyses will contribute to the discussion in question. (C) 2013 The Authors. Published by Elsevier Ltd.