Yazar "Nal, Sabahattin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi çerçevesinde düşünce, vicdan ve din özgürlüğü(2002) Nal, SabahattinBu çalışmada, Komisyon ve Mahkeme içtihatlarına dayanarak, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi çerçevesinde düşünce, vicdan ve din özgürlüğü incelenmektedir. Adı geçen organların içtihatlarına göre bu özgürlükler, "demokratik toplum"un temel kurumlarını oluşturur. Din özgürlüğü boyutunda ise bu, yalnızca inananların yaşam anlayıları ve kimliklerinin en önemli yapı taşlarını oluşturmakla kalmaz; aynı zamanda tanrı tanımazlar, bilinemezciler, şüpheciler ve ilgisizler açısından da değerli bir olgudur. Bu özgürlük, esas olarak, bireysel bir vicdan sorunu olmakla birlikte, ibadet, ayin veya öğrenimini yapmak gibi pratikler yoluyla kişinin dinini veya inancım açıklama biçimlerini de içerir. Söz konusu özgürlükler, "demokratik toplum"un ve çoğulculuğun ayrılmaz bir öğesidirler. Din veya inancı açığa vurma özgürlüğü sınırsız değildir. Kamu güvenliği, kamu düzeninin korunması, genel sağlık ve genel ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması amacıyla sınırlamalara tabi tutulabilir.Öğe Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Türk hukukunda vicdani ret(2009) Nal, SabahattinVicdani ret kişinin ahlaki, dini ya da siyasi görüşleri nedeniyle silah altına alınmayı reddetmesidir. Günümüzde, başta Avrupa ülkeleri olmak üzere birçok ülkenin vicdani reddi bir hak olarak tanıdıkları görülmektedir. Bu yazının amacı, vicdani ret sorununun AİHS ve Türk hukuku çerçevesinde incelenmesidir. Bu amaçla çalışmada önce genel olarak vicdani reddin gelişim süreci ve vicdani retle ilgili uluslararası düzenlemeler ele alınmış daha sonra, AİHS ve Türk hukuku irdelenmiştir. Bu tartışma ve incelemenin sonunda, AİHS'in vicdani redde doğrudan yer vermediği; ancak AİHM kararlarında vicdani reddin dolaylı olarak korunduğu; Türk hukukunda ise vicdani retle ilgili bir düzenlemeye yer verilmediği, Anayasa'nın vicdani ret hakkını engellemediği ancak yasalarımızda vicdani ret hakkı ile çatışan düzenlemelerin olduğu görülmüştür.Öğe Demokrat Parti'nin 1950-54 dönemi din siyaseti(2005) Nal, SabahattinBu çalışmada, "DP'nin Yükselme Devri" olarak adlandırılan 1950-54 dönemi din siyaseti incelenmektedir. Çalışmanın DP'nin tüm iktidar dönemini değil de, anılan dönemi ele alması, çalışmayı sınırlandırma kaygısından kaynaklanmaktadır. Böylece dar bir dönem ele alınarak, daha derinlemesine inceleme yapılması amaçlanmaktadır. İnceleme konusu olarak anılan dönemin seçilmesinin nedeni, çok partili siyasal yaşamla birlikte Türkiye'de din siyasetinde meydana gelen değişikliği anlama çabasıdır. Bu amaçla önce kısaca çok partili siyasal yaşama geçilmesiyle birlikte CHP'nin din siyasetinde meydana gelen değişikliklere değinilmekte; daha sonra DP'nin din siyaseti ele alınmaktadır. İnceleme yapılırken DP'nin anılan dönemde uygulamaya koyduğu düzenlemeler ayrıntılı bir biçimde irdelenmektedir. Bu özelliğinden dolayı çalışmanın bir vaka incelemesi (case study) olduğu söylenebilir. Sonuç olarak, tek parti dönemi din siyasetinin (militan laiklik), çok partili yaşama geçişle birlikte CHP ile değişmeye başladığı; DP'nin ise söz konusu din siyasetini daha ödüncü bir biçimde sürdürdüğü; ancak özünde CHP'nin din siyasetine bağlı kaldığı söylenebilir.Öğe Medeni ve siyasal haklara ilişkin uluslararası sözleşme’de ulusal güvenlik ve ifade özgürlüğü(2011) Nal, SabahattinBu çalışmada, Medeni ve Siyasal Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşme (MSHİUS)’nin denetim organı olan İnsan Hakları Komitesi (Komite) kararlarında ulusal güvenlik gerekçesiyle ifade özgürlüğünün sınırlanması incelenmiştir. Kararların incelenmesine geçilmeden önce, kısaca, MSHİUS’da güvenceye alınan haklar, Komite’nin yapısı ve denetim yöntemi üzerinde durulmuştur. İnceleme sonunda, ulusal güvenlik gerekçesiyle ifade özgürlüğünün sınırlandığı iddiasıyla Komite’ye sınırlı sayıda başvuru yapıldığı, Komite’nin bu başvurular karşısında, çok ayrıntılı olmasa da, ifade özgürlüğünden yana bir yaklaşım sergilediği söylenebilir.