Yazar "Topkaya, Yavuz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 7. sınıf sosyal bilgiler dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” konularının öğretilmesinde eğitici çizgi romanların etkisi: karma bir araştırma(Türk Eğitim Derneği, 2020) Topkaya, Yavuz; Doğan, YakupBu çalışmanın amacı, 7. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde yer alan çevre sorunları ve çevreyle ilgili örgütler konularının öğretilmesinde eğitici çizgi romanların etkisini ortaya çıkarmaktır. Çalışma, karma araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma, Türkiye’nin Akdeniz bölgesindeki bir ilde bulunan kamuya ait bir ortaokulda öğrenimlerini sürdüren 83 7. sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda 41, kontrol grubunda ise 42 öğrenci yer almıştır. Araştırma sonucunda, hem eğitici çizgi roman uygulamaları ile öğretim yapılan deney grubundaki hem de kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarı ve çevreye yönelik tutum ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak son testler lehine anlamlı farklılık çıkmıştır. Akademik başarı ön-test puanlarının etkisi kontrol edildiğinde,deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin akademik başarı son test puanlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı ve bu farklılığın deney grubu lehine olduğu bulunmuştur. Çevreye yönelik tutum ön-test puanlarının etkisi kontrol edildiğinde, deney ve kontrol gruplardaki öğrencilerin çevreye yönelik tutum son-test puanlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı ve bu farklılığın deney grubu lehine olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin eğitici çizgiromanlara yönelik hem bilişsel hem de duyuşsal yönde olumlu bir bakış açısına sahip oldukları belirlenmiştirÖğe BİREY VE TOPLUM KONULARININ AKTARIMINDA BİR MATERYAL OLARAK EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMANLAR(2023) Topkaya, Yavuz; Kumru, Selcen; Bozkurt, OrçunToplumların, üyesi olan bireylerde geliştirmeyi amaçladığı nitelikleri öğrenciye kazandırma ile eğitim arasında içli dışlı bir bağ vardır. Bu bağlamda baktığımız zaman eğitim sisteminin parçası olan Sosyal Bilgiler dersi kazanımları ile toplumun istediği donanıma sahip bireyler yetiştirmenin hedeflenmekte olduğu görülmektedir. Bu hedefe ulaşabilme sürecinde ise öğretim ortamları ve materyal varlığı da önemlidir. Bu gerçekten yola çıkarak etkin materyallerden olan çizgi romanın bu hedeflere ulaşma sürecindeki önemi dikkat çekmektedir. Bu araştırmanın temel amacı eğitici çizgi romanın Sosyal Bilgiler dersi kazanımlarının öğrencilere aktarılması sürecinde kullanımı ile ilgili öğrenci görüşlerinin alınmasıdır. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Hatay Antakya ilçesinde öğrenim gören 20 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel yönlü bir çalışma olması açısından araştırmada durum çalışması tekniği tercih edilmiştir. Sosyal Bilgiler dersinde 20 öğrencinin yarı yapılandırılmış mülakat formunda yer alan sorulara yönelik cevapları içerik analizine tabi tutularak incelenmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan veriler ışığında çizgi romanlardaki görsellerin ve diyalogların: Hızlı okuma becerisi kazandırdığı, okuma alışkanlığı kazandırdığı, okuma motivasyonu kazandırdığı, okuduğunu anlama becerisini geliştirdiği, sorun çözme becerisi kazandırdığı, empati kurabilme becerisi kazandırdığı, empatik duyguların önemini ortaya koyduğu, etkin konuşmanın ve etkin dinlemenin önemini kavrattığı, derse aktif katılma oranını arttırdığı, dersi eğlenceli hâle getirdiği ve dersi etkili dinleyebilmeyi olumlu etkilediği gibi çıkarımlara ulaşılmıştır.Öğe Harmanlanmış Öğrenmeye Yönelik Araştırmaların Karma-meta Yöntemi ile Analizi(2023) Topkaya, Yavuz; Demirkol, Mehmet; Salma, Cihan; Özkaya, AbdulkadirBu araştırmanın amacı, harmanlanmış öğrenme ortamının öğrenme sürecindeki etkisini karma meta yöntemi ile belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda karma meta yöntemi ile incelenen çalışmalarda harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerindeki etki düzeyi, öğrenme sürecinde öğrenenin başarısını etkileyen bilişsel, sosyal, duyuşsal faktörlere katkısını belirlemek ve olumsuz görülen yönlerini ortaya çıkarmaktır. İki aşamada gerçekleşen bu araştırmada ilk aşama 2015-2021 yılları arasında belirlenen kriterlere göre 17 nicel çalışma meta-analiz,10 nitel çalışma ise meta-tematik analiz ile incelenmiştir. Elde edilen nicel verilerin analiz sürecinde sabit etkiler modeli (SEM) ile rasgele etkiler modeli (REM), nitel verilerin analiz sürecinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda harmanlanmış öğrenmenin geleneksel eğitim yöntemine göre akademik başarı üzerinde daha etkili olduğu görülmektedir. Sosyal ve duyuşsal alanlarda da öğrencilerin derse yönelik ilgi ve tutumlarının olumlu yönde geliştiği görülmektedir. Bununla birlikte harmanlanmış öğrenme sürecinde konsantrasyon ve motivasyon eksikliği, derse ilgisizlik ve ders dışı işlerle uğraşma gibi olumsuz etkilerinde görüldüğü sonucuna ulaşılmaktadır. Bu sonuçların geçerliğini kanıtlamak için daha fazla çalışmanın yapılması önerilmektedir.Öğe İlkokul İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Bloom ve Revize Bloom Taksonomilerine Göre Değerlendirilmesi(2021) Burak, Durmuş; Topkaya, YavuzBu çalışmanın amacı, İlkokul 4. Sınıf İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersi Öğretim Programının Bloom ve Revize Bloom Taksonomilerine göre incelenmesi ve değerlendirilmesidir. Bu bağlamda ilgili öğretim programında bulunan kazanımlar, öncelikle taksonomilere göre incelenmiş, daha sonra da vatandaşlık eğitiminin genel amacı olan “iyi vatandaş” yetiştirme hedefi açısından değerlendirilmiştir. Bu amaç kapsamında çalışma, nitel araştırma yaklaşımında doküman inceleme tekniği kullanılarak desenlenmiştir. Çalışmanın dokümanlarını Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından 2018 yılında uygulanmaya başlanan 4. Sınıflar İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersi Öğretim Programı oluşturmuştur. İlgili öğretim programında yer alan 29 kazanım ise bu çalışmanın veri kaynağı olmuştur. Kazanımlar öncelikle iki araştırmacı tarafından Bloom Taksonomine göre analiz edilmiştir. Bu aşamada bilişsel alanda olduğu tespit edilen 27 kazanım, ikinci bir analizle Revize Bloom Taksonomisine göre incelenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara ve ilgili öğretim programının genel amaçlarına göre yapılan değerlendirmeler n e t i c e s i n d e ö ğ r e t i m p r o g r a m ı n d a k i kazanımların, vatandaşlık eğitiminin temel amacı olan “iyi vatandaş” yetiştirmeye uygun olduğu görülmüştür.Öğe Is procedural knowledge of recycling correlated with socioeconomic status and residential area?(Routledge, 2020) Coskun, Kerem; Topkaya, YavuzAim of the present research is to reveal correlation between procedural knowledge of recycling and socioeconomic status of the primary school children. The present research was designed in correlational research, one of the quantitative research tradition. Data were analyzed through Spearman-Brown Rank Order and multiple regression. Results of the data analysis indicated that procedural knowledge of recycling is positively correlated with maternal education, maternal employment, and residential area rather than paternal education and paternal employment. Regression model strongly fitted into observed data. Regression model also revealed that maternal education, maternal employment and residential area can predict procedural knowledge of recycling among primary school children. Results of the study were discussed along with social learning theory, social capital and relevant literature. © 2019 Taylor & Francis Group, LLC.Öğe Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bilişötesi Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi(2021) Topkaya, Yavuz; Şentürk, Mehmet; Yılar, Murat BayramBu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalıklarını sınıfdüzeylerine ve cinsiyetlerine göre incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kilis 7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat EğitimFakültesi ve Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi’nde öğrenimlerinisürdüren 414 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicel araştırmayaklaşımlarından deneysel olmayan tarama modeline göre tasarlanan bu çalışmada veritoplama aracı olarak 52 maddeden oluşan likert tipi Bilişötesi Farkındalık Envanterikullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Veriler ttesti ve ANOVA testi ile değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgularagöre, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık puanları sınıf düzeylerinegöre anlamlı farklılık oluşturmuştur. Sınıf düzeyleri arttıkça öğretmen adaylarının bilişötesifarkındalık puanlarının da arttığı gözlemlenmiştir (birinci sınıfta ortalama 136.90, ikincisınıfta ortalama 174.99, üçüncü sınıfta ortalama 206.12, dördüncü sınıfta ortalama 232.93).Veriler cinsiyet değişkeni açısından incelendiğinde erkek öğretmen adaylarının (ortalama188.61) kadın öğretmen adaylarına (ortalama 186.62) göre daha yüksek bilişötesifarkındalığa sahip olduğu görülmüştür. Ancak bu farklılığın istatistiksel olarak anlamlı birfarklılık olmadığı tespit edilmiştir