Yazar "Aktaş, İdris" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 4mat modeline dayalı öğretimin ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarı, motivasyon ve öğrenme stillerine etkisi(Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, 2011) Aktaş, İdris; Bilgin, İbrahimBu çalışmanın amacı 4MAT öğretim yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersi ?Maddenin Yapısı ve Özellikleri? ünitesindeki akademik başarılarına, motivasyonlarına ve öğrenme stillerine etkisini incelemektir. Bunun yanında 4MAT modelinin uygulandığı sınıflardaki öğretmen ve öğrencilerin uygulanan yönteme yönelik görüşlerini belirlemektir.Araştırma ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Antakya merkezde bulunan 3 ilköğretim okulunun 6 şubesinde öğrenim gören toplam 235 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. İlköğretim okulları uygun örnekleme yöntemi ile ve her ilköğretim okulunda aynı öğretmenin ders verdiği şubelerden rastgele yöntemle biri deney ve biri kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Bu öğrencilerin 115'i deney grubunu 120'si kontrol grubunu oluşturmaktadır. Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi 9 hafta (36 ders saati) boyunca; deney grubuna 4MAT modeline göre hazırlanan ders planlarıyla, kontrol grubuna ise ders kitabına uygun yöntemlerle anlatılmıştır.Veri toplama aracı olarak her iki gruba uygulama öncesinde ön-test ve sonrasında son-test olarak Maddenin Yapısı ve Özellikleri Başarı Testi (MBT), Fen ve Teknoloji Dersine Karşı Motivasyon Ölçeği (MSÖ) ve Öğrenme Stili Envanteri (ÖSE) uygulanmıştır. Ayrıca öğretmen ve öğrencilerin uygulanan 4MAT yöntemi hakkındaki görüşlerini almak için uygulama sonrası deney grubuna açık uçlu anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde ortak değişkenli çoklu varyans analizi (MANCOVA) , frekans, yüzde ve yüzde değişim istatistikleri kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde betimlemeli analiz yöntemi kullanılmıştır.Yapılan çalışmada, 4MAT öğrenme yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimin yapıldığı kontrol grubu öğrencilerinin Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesi Başarı Testinden ve Motivasyon Ölçeğinden aldıkları puanların ortalamaları arasında 4MAT grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Motivasyon Ölçeğinin alt boyutlarında ise uygunluk ve güven yönünden 4MAT grubu lehine anlamlı bir fark bulunurken, dikkat ve doyum yönünden iki grup arasında bir fark bulunmamıştır. Ön ve son öğrenme stillerindeki en belirgin fark, kontrol grubundaki analitik öğrenenlerde meydana gelen %37'lik ve deney grubundaki dinamik öğrenenlerde meydana gelen %46'lık artış olmuştur.Açık uçlu anket sorularından elde edilen verilere göre 4MAT yöntemiyle işlenen derslerde öğrenciler yöntemin avantajları olarak; derslere aktif katılarak öğrendiklerini, öğrenmeyi kolaylaştırdığını, bireysel farklılıkların dikkate alındığını, tutum ve motivasyonlarında artış olduğunu, derslerin daha eğlenceli ve zevkli geçtiğini, öğrendiklerini pekiştirdiklerini, kendilerine güvenlerinin arttığını ve öğrendiklerinin daha kalıcı olduğunu belirtirken, yöntemin dezavantajları olarak; düşük oranda da olsa sıkıldıklarını, yöntemin fazla zamanlarını aldığını, motive olamadıklarını ve konuları anlamalarına yardımcı olmadığını ifade etmişlerdir. Ayrıca 4MAT modelini uygulayan öğretmenler ise öğrencilerin aktif katılımını sağladığı, anlamayı ve kavramayı kolaylaştırdığı, kendilerine olan güveni arttırdığı, öğrencilerdeki fen dersine karşı olan antipatiyi ortadan kaldırdığı ve öğrenmeleri pekiştirmede kolaylık sağladığı avantajları yanında sınıfların kalabalık olması nedeniyle yöntemi uygulamada zorluk yaşadıklarını belirtmişlerdir.Öğe The effect of student-team achievement division technique on mental ability of elementary students(2014) Bilgin, İbrahim; Aktaş, İdris; Çetin, AbdullahBu çalışmanın amacı ilköğretim 5. sınıf Fen ve Teknoloji dersi "Maddenin Değişimi ve Tanınması" ünitesindeki kavramların öğretilmesinde Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri (ÖTBB) tekniği ve Geleneksel Öğretim Yönteminin öğrencilerin zihinsel yapılarına etkisini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışmanın örneklemini Kahramanmaraş merkezdeki iki ilköğretim okulunun 6 farklı sınıfında toplam 201 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada ön test/son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Sınıflardan üçü rasgele yöntemle ÖTBB tekniğinin uygulandığı deney grubuna (n=99) diğer üçü geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubuna (n=102) atanmıştır. Öğrencilerin zihinsel yapılarını ölçmek amacıyla uygulama öncesi ve sonrası kelime ilişkilendirme testi uygulanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ve kesme noktası kullanılarak zihin haritalarına dönüştürülüp analiz edilmiştir. Analiz sonunda deney grubu öğrencilerinin zihin haritalarında daha fazla dallanma ve kelime görülürken kontrol grubunda daha sade zihin haritaları görülmüştür. Sonuç olarak Maddenin Değişimi ve Tanınması ünitesindeki konuların öğretiminde ÖTBB tekniği öğrencilerin başarılarını arttırmada ve kavramların bütünlüğünü sağlamada geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu söylenebilir.Öğe Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç beceri düzeylerinin belirlenmesi ve akademik başarıyla ilişki düzeyinin incelenmesi(2016) Aktaş, İdris; Ceylan, ErhanBu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç beceri düzeylerini belirleyerek bu becerilerin sınıf düzeyine göre nasıl değiştiğini ve genel akademik başarıları ile ilişkisi düzeyini incelemektir. Çalışma nedensel karşılaştırma ve korelasyonel çalışmanın birlikte kullanıldığı modelde tasarlanmış betimsel bir çalışmadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak; Okey, Wise ve Burns (1982) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Geban, Aşkar ve Özkan (1992) tarafından gerçekleştirilen Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT) ve adayların otomasyon sisteminden alınan genel akademik not ortalamaları kullanılmıştır. Çalışmaya, 149 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Elde edilen veriler betimlemeli istatistikler, pearson korelasyon katsayısı ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, fen bilgisi öğretmen adaylarının değişkenleri tanımlama ve kontrol etme ile işlemsel tanımlama becerilerinin düşük, hipotez kurma becerilerinin orta ve araştırma tasarlama ile grafik ve verileri yorumlama becerilerinin ise yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte adayların sınıf düzeylerine göre BSBT ve alt boyutlarından aldıkları puanların üçüncü sınıflar lehine anlamlı derecede farklılaştığı tespit edilmiştir(F(2, 146)=11,773; p<0,001). Ayrıca, BSBT puanları ile genel akademik başarıları arasında orta düzeyde pozitif bir ilişkinin (r=+0.33) olduğu tespit edilmiştirÖğe İşbirlikli öğrenme teknikleri hakkında öğretmen ve öğrenci görüşlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi(2014) Bilgin, İbrahim; Aktaş, İdris; Çetin, AbdullahBu çalışmanın amacı ilköğretim 5. sınıf Fen Bilimleri dersi "Maddenin Değişimi ve Tanınması" ünitesindeki kavramların öğretilmesinde kullanılan Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri (ÖTBB) tekniği ve Takım Destekli Bireyselleştirme (TDB) tekniği hakkında öğretmen ve öğrenci görüşlerini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışmanın örneklemini merkezi 2 ilköğretim okulunun rastgele küme örnekleme yöntemi ile seçilen 6 farklı sınıfında okuyan toplam 191 5. sınıf öğrencisi ve bu sınıfların öğretmenleri olan 6 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada son test grup karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Sınıflardan 3'ü rasgele yöntemle ÖTBB tekniğinin uygulandığı gruba (n=93) diğer 3'ü TDB tekniğinin uygulandığı gruba (n=98) atanmıştır. Öğretmen ve öğrencilerin teknikler hakkında görüşlerini belirlemek amacıyla uygulama sonrası öğretmen görüşme formu ve öğrenci görüşme formu uygulanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre; grup çalışmaları ve öğrenme ortamı öğrencilerin başarı, derse karşı tutum ve motivasyon, sosyal beceri ve özgüvenlerini arttırmıştır. Ayrıca ÖTBB grubunda çalışma kâğıtları, deneyler ve slaytlar; TDB grubunda ise soru ve test çözmek daha faydalı bulunmuştur. Diğer taraftan, her iki grupta sınıf düzeninin oluşturulması ve gürültü problemleri, ÖTBB grubunda grup üyeleri arasında uyum sorunu ve TDB tekniğinde değerlendirme yönteminde küçük olumsuzluklar yaşanmıştır. Sonuç olarak ÖTBB tekniği ve TDB tekniklerinin fen derslerinde kullanılmasının faydalı olacağı söylenebilirÖğe Teachers' opinions about FATIH project : awareness, foresight and expectations(2014) Aktaş, İdris; Gökoğlu, Seyfullah; Turgut, Yiğit Emrah; Karal, HasanBu çalışmanın amacı öğretmenlerin Fatih projesi hakkındaki düşüncelerini farkındalık, öngörü ve beklenti boyutuyla ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini farklı 16 ilde görev yapan toplam 1201 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Karal ve ark. (2013) tarafından geliştirilen "FATİH Projesine Yönelik Görüş Değerlendirme Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçek farkındalık, öngörü ve beklenti boyutu olmak üzere üç boyut ve "eklemek istediğiniz düşünceleriniz..." açık uçlu sorusundan oluşmaktadır. Verilerin analizinde nicel veriler için; aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız t-testi, ANOVA betimsel istatistikleri ve nitel veriler için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğretmenlerin; okullara kazandırılacak teknolojiler ve bu teknolojilerin faydaları hakkında farkındalıklarının yüksek düzeyde olduğu; projenin uygulanması sürecinde teknik sorunlar yaşanacağı, öğrenme çıktılarının olumsuz etkileneceği ve sadece teknoloji ile fırsat eşitliğinin sağlanamayacağı öngörülerinin olduğu ve uzman kişiler tarafından, küçük gruplar halinde, uygulamalı ve uzun süreçli etkin bir hizmet içi eğitim beklentilerinin olduğu belirlenmiştir