Yazar "Can, Mehmet Ferit" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 19 / 19
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ankara ili merkez ilçelerindeki sığır besi işletmelerinin ekonomik analizi(2015) Can, Mehmet FeritAmaç: Bu çalışmanın amaçları, Ankara ilinde farklı ölçeklere göre sınıflandırılmış sığır besi işletmelerinde (SBİ) maliyet unsurlarının oransal dağılımının incelenmesi ve bu işletmelerdeki karlılık oranları ve kısmi verimliliklerinin belirlenmesidir. Gereç ve Yöntem: Tabakalı rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 38 SBİ ile ilgili 2010 yılına ait teknik ve ekonomik veriler bir anket yardımıyla temin edildi. Bulgular: Besi süresi, günlük canlı ağırlık artışı, 1 kg canlı ağırlık artışı için kuru madde cinsinden tüketilen yem miktarı ve kapasite kullanım oranı (KKO) sırasıyla 208 gün, 1049 g/baş, 9.35 kg ve %65 olarak hesaplandı. Besi materyali giderleri, yem maliyetleri, işçilik giderleri, veteriner sağlık harcamaları, pazarlama giderleri, amortismanlar, bakım–onarım giderleri ve diğer giderlerin toplam maliyetler içindeki payları sırasıyla %62.87, %23.53, %4.58, %1.80, %1.39, %1.09, %0.83 ve %3.91 olarak bulundu. SBİ arasında ölçekler itibariyle KKO (P<0.01), işçilik (P<0.05) ve pazarlama giderleri (P<0.05) açısından anlamlı farklılıklar belirlendi. Ortalama mali rantabilite, ekonomik rantabilite, rantabilite faktörü, işçilik kısmi verimliliği ve yem kısmi verimliliği sırasıyla %15.30, %14.41, %11.88, 31.24 kg/ gün karkas ve 0.109 kg karkas olarak hesaplandı. Öneri: İşletmelerde 1 kg canlı ağırlık artışı için kuru madde cinsinden tüketilen yem miktarı azaltılmalı ve karlılığı artırabilmek için özellikle küçük ölçekli SBİ’lerde KKO artırılmalıdır.Öğe Asocio-economic analysis organizational effectiveness relations andof small ruminant breeders’ membership(2014) Can, Mehmet FeritHayvancılık sektöründeki üretici örgütleri sürdürülebilir üretim ve kırsal kalkınmada önemli bir rol oynamaktadır. Yetiştiricilerin sosyo-ekonomik statüleri ile üyelik ilişkileri ve örgütsel başarı düzeyleri arasında güçlü bir ilişki bulunmaktadır. Örgütsel sorumluluk ve memnuniyet düzeyinin araştırılması ve sosyo-ekonomik statü ile sorumluluk ve memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkinin analizi amacıyla Hatay ilinde 38 küçükbaş hayvan yetiştiricisi ile anket çalışması yürütülmüştür. Herhangi bir örgüte üye olanların oranı %68 olarak bulunmuş, örgüte katılımı belirleyen en önemli faktörün bürokratik nedenler olduğu belirlenmiştir. “Temel”, “Genişletilmiş” ve “Toplam” sorumluluk ve memnuniyet düzeyleri sırasıyla %16, %24 ve %20; “hiç memnun değilim”, “memnun değilim” ve “hiç memnun değilim” olarak tespit edilmiştir. Toplam sorumluluk skoru ve üyelik süresi arasında pozitif bir korelasyon (p<0.05), toplam memnuniyet skoru ve sürü büyüklüğü arasında ise negatif bir korelasyon (p<0.01) bulunmuştur. Yetiştiricilerin sorumluluğunu etkileyen en önemli faktör olan eğitim düzeyi altı sorumluluk bileşeninin dördü ile ilişkiliyken (p<0.01); memnuniyeti etkileyen en önemli faktör olan sürü büyüklüğü sekiz memnuniyet bileşeninin üçü ile ilişkilidir (p<0.05). Sonuçlar, küçükbaş hayvan yetiştiricilerinin davranış biçimlerinin değiştirilmesi için eğitim programlarının düzenlenmesi gerektiğini, ayrıca bazı yönetimsel hata ve başarısızlıklarının önlenmesi veya minimize edilebilmesi için örgütün yönetim faaliyetlerinin yetiştiriciler tarafından yakın biçimde takip edilmesi gerektiğini göstermektedir.Öğe Biosecurity levels of livestock enterprises in Turkey and factors affecting these levels(TÜBİTAK, 2020) Can, Mehmet Ferit; Altuğ, Nuri; Kaygısız, FerhanBiosecurity (BS) is a multidimensional preventive medicine approach that has health, technical, and financial aspects. The purpose of this study was to determine the differences of the BS scores belonging to the livestock enterprises depending on the geographical region and breeding types and to predict the socioeconomic factors having an impact over the BS level. The study was conducted with 517 breeders who live in 7 different regions of Turkey. The results have revealed that the enterprises performing “beef cattle fattening and dairy cattle breeding together” have higher BS scores than the enterprises in the other breeding category (P < 0.01). The differences between the technical and financial scores according to geographical regions were statistically significant (P < 0.01). The regions categorized as “west” have the highest score and “south” have the lowest score. It was determined that as the “educational level of the breeder” and “enterprise scale” increased, the BS score significantly went up. The regression model was found significant as a whole (P < 0.01) and the independent variables explained the variation in the technical and financial BS scores to be 14.6% and 12.7%, respectively. Dissemination of education/training practices and increasing enterprise scales will positively affect the level of BS in the sector.Öğe A cluster analysis on the potential of livestock farming: Turkiye in a global context(Springer, 2023) Can, Mehmet FeritThis study aims to rank, and cluster countries in terms of some essential livestock indicators, and evaluate the subject with specific attention to the conditions existing in Turkiye. The study material covers 142 countries whose 2020 data were fully reported by the World Food and Agriculture Organization, the World Trade Organization, and the World Bank. It was determined that the most appropriate number of clusters would be 4 and significant differences were found between these clusters in terms of medium and high effect size for all indicators (P < 0.01). The cluster of 31 countries, according to the Ward algorithm, and the cluster of 37 countries according to the K-Means algorithm, both including Turkiye, were found to have higher averages than the other clusters in terms of related indicators (P < 0.01). The common elements in both clusters were determined: Turkiye, USA, Germany, Argentina, Brazil, Ethiopia, Morocco, France, India, the Netherlands, England, Spain, Italy, Canada, Kazakhstan, Kenya, Colombia, Pakistan, Peru, Poland, and Russia. Taking into account the geographical proximity and economic relations, Turkiye should examine the livestock models followed by these countries and evaluate the possible areas of cooperation that can be developed and competition that could be faced by these countries.Öğe The cost-benefit analysis of alternative brucellosis control strategies in Turkey(2014) Can, Mehmet Ferit; Yalçın, CengizBruselloz zoonotik bir hastalıktır ve enfekte türlerde ciddi mali kayıplara yol açmaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye için mali açıdan en rasyonel bruselloz kontrol stratejisinin maliyet-fayda analizleriyle belirlenmesidir. Çalışma kapsamında dört farklı enfeksiyon kontrol stratejisi iyimser, beklenen ve kötümser olmak üzere üç farklı senaryo altında dizayn edilmiştir. Türkiye için mali açıdan en rasyonel enfeksiyon kontrol seçeneğinin ikinci strateji olan “büyükbaş hayvanlar için üç-altı aylık dişilerin, küçükbaş hayvanlar için üç-altı aylık dişi ve erkek genç hayvanların aşılanması ve her bir türde hedef prevalans düzeyine ulaşıldıktan sonra aşılamanın sonlandırılarak aynı yıl test ve zorunlu kesim yöntemlerinin ülke genelinde uygulanması” olduğu belirlenmiştir. İkinci strateji kapsamında iyimser, beklenen ve kötümser senaryolar için net bugünkü değer sırasıyla -$3.1, $29.2 ve $41.9 milyon; fayda-maliyet oranı ise sırasıyla 0.86, 2.26 ve 2.84 olarak tahmin edilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları brusellozla mücadelenin beklenen ve kötümser senaryolar için mali açıdan rasyonel olduğunu göstermiştir. Bununla beraber, mali açıdan rasyonel bir kontrol stratejisinin, her zaman için teknik olarak da uygun veya halk sağlığı açısından da rasyonel anlamı taşımayacağı unutulmamalıdır.Öğe Cost-effectiveness of animal protein consumption in Turkey(Univ Federal Santa Maria, 2022) Can, Mehmet Ferit; Can, Hayriye YesimThe most tangible economic indicator of animal protein consumption is the real price of 1 g protein of a certain quality. The present study aimed to determine and compare the cost-effectiveness of some animal proteins in Turkey. To determine cost-effectiveness, average protein contents (g/100 g). biological values (%), and inflation-adjusted 36-month real prices (TRY/kg) of eight different foods of animal origin were used. The ANOV4 test yielded a significant difference between the cost-effectiveness of selected animal proteins (P<0.01 and eta 2 = 0.973). Multiple comparisons revealed that chicken meat and chicken egg, between which there was no significant difference, were economically superior to other Pods < 0.05). Cow's milk and homogenized yogurt, between which there was no significant difference, took second place in terms of cost-effectiveness. These products were followed by fresh kashar cheese. ripened Turkish white cheese, beef meat, and mutton meat. There were also significant relationships between the unit prices of certain animal products. Although the real price of 1 g of animal protein varies according to time and place depending on the factors affecting supply and demand. the global economic advantage of egg and chicken meat coincides with the dimensions of health and religious beliefs. If today's demographic, climatic, biological. and technological developments can make animal protein production cheaper and more reliable, consumer welfare in underdeveloped and developing countries can increase.Öğe Dünya ve Türkiye’de tarım ve hayvancılık kooperatiflerinin tarihsel gelişimi, iktisadi önemi ve mevcut durumu(2012) Can, Mehmet Ferit; Sakarya, EnginBu çalışmada, dünyada ve Türkiye’de tarım ve hayvancılık sektörlerinde kooperatif örgütlenmenin tarihsel gelişimi, mevcut durumu ve iktisadi öneminin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Günümüzde tarım ve hayvancılık kooperatifleri özellikle gelişmiş ülkelerde önemli bir ekonomik, siyasal ve sosyal güç haline gelmiştir. Türkiye Cumhuriyeti, Anadolu ve Osmanlı’dan köken aldığı imece usulü dayanışma, ahilik teşkilatı ve gedik sistemi gibi sosyal ve iktisadi örgütlenme birikimi ve 150 yıllık kooperatifçilik geçmişine rağmen örgütlenmede istenen başarıyı sağlayamamıştır. Başarısızlığın dışsal nedenleri arasında geçmişte yaşanan askeri, iktisadi ve siyasi istikrarsızlıklar, örgütlenme hareketinin halkın talepleriyle tabandan değil, büyük ölçüde devlet tarafından biçimlendirilmesi, çok amaçlı kooperatifçilik modelinin benimsenmesi ve özellikle son yıllarda üretici ve yetiştirici örgütlenmesine ilişkin çıkarılan yasaların yetki karmaşası oluşturması gibi nedenler yer almaktadır. İçsel nedenlere bakıldığında, öncelikle kooperatiflerdeki yönetim zaafları, üyelerde örgüt bilinci ve güveninin yeterince olgunlaşmaması, düşük üye sayısı ve ortaklık payları, yetersiz sermaye birikimi ve kooperatifler arası işbirliği eksikliği dikkati çekmektedir. Türkiye’de kooperatif örgütlenmenin başarılı olabilmesi için evrensel kooperatifçilik ilkelerinin eksiksiz uygulanması, üyelerde örgüt bilincini geliştirecek eğitim çalışmalarının artırılması, yasal mevzuatın Avrupa Birliği’ne uyumunun sağlanması ve model olarak ihtisas kooperatiflerinin öne çıkarılması gibi çalışmaların yapılması gerekmektedir. Türkiye’de kooperatifçilik alanında sağlanacak ilerlemelerin yalnızca üretici ve yetiştirici lehine ekonomik ve siyasi kazanımlar sağlamakla kalmayacağı, aynı zamanda tüketici refahının artırılması, yerel ürünlerin küreselleşmenin olumsuz etkilerinden korunması ve kırsal ekonomik kalkınmada da önemli roller oynayacağı düşünülmektedir.Öğe An evaluation of horse racing revenues and factors affecting it(2015) Can, Mehmet FeritBu çalışmada dünyanın ilk 10 ülkesinde 2002 ve 2011 yılları arasında at yarışı gelirlerinde meydana gelen değişimin 2012 reel değerleriyle incelenmesi ve Türkiye'de at yarış gelirleri üzerindeki belirleyicilerin tahmin edilmesi amaçlanmıştır. İhtiyaç duyulan veriler Uluslararası At Yarış Otoriteleri Federasyonu ve Türkiye Jokey Kulübünden temin edilmiştir. Gelir endeksleri hesaplanırken 2002 yılı temel yıl olarak seçilmiştir. At yarış gelirleri üzerindeki belirleyicilerin tahimininde adım adım seçme ve eleme regresyon prosedürü kullanılmıştır. Reel değerlerle start başına ve at başına para ödülü endeksleri ilk 10 ülkenin ortalamasına göre sırasıyla 163 ve 172, Türkiye için ise sırasıyla 95 ve 78 olarak belirlenmiştir. Regresyon modeline dahil olan değişkenler istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş ve para ödülü ve bahis gelirlerindeki toplam varyansın sırasıyla %91 (p<0.001) ve %22 'sini (p<.05) açıklamışlardır. Özellikle Anerike Birleşik Devletleri, İngiltere ve Türkiye'de aşağı yönlü bir trend izleyen at yarışı gelirleri için alternatif kaynakların bulunmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Türk at yarışı endüstrisinde uzun dönemli ekonomik sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi için toplam start sayısı artırılabilir ve vergi oranları azaltılabilirÖğe Factors affecting the individual consumption level of milk and dairy products(Univ Estadual Londrina, 2022) Can, Hayriye Yesim; Can, Mehmet FeritThe quality and quantity of the demand for milk and dairy products are important indicators for the relevant sector stakeholders. This study aims to examine the amount and differences in individual milk and dairy products consumption, together with the factors affecting this consumption. The study was conducted through a survey on 221 consumers in Hatay, which is a multicultural and cosmopolitan city in Turkey. Monthly average consumptions of milk, cheese, yogurt, ayran/yogurt drink, butter, and milk equivalent products were determined to be 3.45 kg, 0.95 kg, 3.79 kg, 1.32 kg, 0.29 kg, and 30.55 kg, respectively. Consumption frequency was found to be more than once a week for milk and every day for dairy products. Statistically, men consume more ayran and butter than women (P < 0.05). There are significant differences among different income groups in terms of butter consumption, and among different education groups in terms of milk and ayran consumption (P < 0.05). Significant relationships in a positive direction were determined between height and education level and ayran; between weight and income level and milk equivalent (P < 0.01); between education and income level and milk consumption (P < 0.05). The socio-economic, demographic, and biological variables of the consumers should be carefully monitored in order to maintain and increase the demand for milk and dairy products, and marketing strategies should be created specifically to increase the breakfast habit.Öğe Factors Influencing Entrepreneurship Level and Intention of Veterinarians in Turkey(Kafkas Univ, Veteriner Fakultesi Dergisi, 2015) Can, Mehmet FeritThe aims of the study were to determine entrepreneurship level of veterinarians and to estimate factors affecting entrepreneurial intention (to set up business) of them, in Turkey. Entrepreneurship level was determined by entrepreneurial components and the factors influencing entrepreneurial intention (EI) was estimated using the logistic regression model (LRM). The study was conducted in 7 different regions of the Turkey between June 2014 and December 2014 through a questionnaire completed by a total of 455 randomly selected veterinarians. According to the study result, the mean entrepreneurship score (ES) was 24.53. It was found that clinicians have higher ES than public employees (P<0.01), those veterinarians whose fathers had set up their own business have higher ES than those who did not (P<0.05), and those veterinarians who want to set up their own business have higher ES than those who don't want it (P<0.01). There were no significant differences among the different geographical regions of the Turkey in respect to ES. The overall LGM was significant at the P<0.001 level and variables included in the model explained 35% of the variation regarding the EI. Age (P<0.001) and ES (P<0.05) have a positive, whereas education level (P<0.05) has a negative impact on EI. One unit increase in age and ES will lead to 6.1% (Odds ratio-OR=1.061) and 5.5% (OR=1.055) increase in EI, respectively. EI of the veterinarians working at the private sector is higher than 6.1 times (OR=6.104) compared to public employees. In order to increase the EI especially in young veterinarians, training programs and occupational activities could be arranged by the collaboration among professional organizations, universities and the private sector.Öğe Fish consumption preferences and factors influencing it(Soc Brasileira Ciencia Tecnologia Alimentos, 2015) Can, Mehmet Ferit; Gunlu, Aytekin; Can, Hayriye YesimFish consumption preferences are affected by individuals' socioeconomic characteristics. The aims of the present paper were (i) to obtain information on fish consumption level and frequency; (ii) to investigate the associations between the socioeconomic characteristics of consumers and their preferences; and (iii) to examine the influence of determinants on fish consumption. Data were gathered through a questionnaire completed by a total of 127 randomly selected individuals from different socioeconomic backgrounds from the Antakya, Turkey. The average consumption was found to be 2.98 kg/person/year for fish. Anchovies, gilt-head sea bream, and sea bass were reported as the most consumed three species, respectively. Significant differences in fish consumption were found among age groups, gender groups, and education groups, as well as between marital statuses. A majority of the consumers eat fish once a month throughout the year or only during the winter months. Fish consumption level and frequency were significantly positively correlated with education (p<0.01), income (p<0.05) and total meat consumption (p<0.01). The stepwise multiple regression model explained 41.7% (p<0.01) of the total variance for fish consumption. The amount and frequency of the consumption in the region, which is very far below the world and Turkey average especially for lower socioeconomic groups and for less-consumed fish species, can be increased by certain policies, such as training, advertising and different marketing strategies. Moreover, consumption should be distributed equally throughout the year instead of consuming only in certain seasons.Öğe The interaction of Turkey livestock policies with the eu and its potential outcomes(Ataturk Universitesi, 2018) Can, Mehmet FeritNational livestock policies have been influenced by local needs as well as by international organizations, trade agreements, and trends of leading countries. Turkey has been interacting with the European Union-Common Agricultural Policies (EU-CAP) due to economic and geopolitical reasons and it brings with it some opportunities and risks. Although Turkey has a deficit in agriculture foreign trade for many years, there is trade balance with EU in terms of livestock and livestock products. Some of the positive indicators for Turkey are; having competitive and culture advantages in close export markets compared to EU, having young population, increasing livestock supports and partial progress in respect of farm scale and automation. However, leading structural problems such as organization, marketing, genetic improvement and animal diseases causing international trade Barriers and vicious cycle of inadequate supply of red meat can make Turkey a permanent market for countries with cost and quality advantages. Other possible problems in EU-Turkey interactions are removal of milk quota in 2015 in EU, informal milk sector (street milk) in Turkey, and the risk of duty-free goods from United State of America (US) to Turkey as a result of currently negotiated EU-US Transatlantic Trade and Investment Partnership. Turkey should give priority to "structural and social policies" to gain integrated producers, industrialists, public and consumers benefit, to get outcomes from the economic policies, and to experience better interaction with the EU in the future. In this study, it was aimed to assess the possible consequences of historical change and interaction of EU-Turkey livestock policies on the Turkey’s livestock sector. © 2018 Ataturk Universitesi.All Rights Reserved.Öğe Investigation of organizational responsibility and satisfaction level of the cattle producers in Turkey(2015) Can, Mehmet Ferit; Yalçın, CengizBu çalışmanın amaçları, farklı örgütlere ve Türkiye’nin farklı coğrafik bölgelerine göre sığır üreticilerinin memnuniyet ve sorumluluk düzeylerinin belirlenmesi ve sosyoekonomik değişkenler ile ifade edilen düzeyler arasındaki ilişkilerin analiz edilmesidir. Çalışma, Türkiye’nin 6 farklı bölgesinde tesadüfi olarak örneklenmiş toplam 197 üreticiyle 2013-2014 yılları arasında yürütülmüştür. Türkiye geneli için sorumluluk ve memnuniyet düzeylerinin medyan değerleri sırasıyla 2 (0-6) ve 42% (20-100) olarak bulunmuştur. Doğu–Güneydoğu Bölgesi ile Süt Üreticileri Birliği için sorumluluk ve memnuniyet düzeyleri diğer gruplardan anlamlı biçimde daha düşük bulunmuştur (?.01). Üreticilerin yalnızca %11’i kendi örgütleriyle ilgili yasa ve yönetmelikleri bilmektedir. En düşük memnuniyet skorlarını “ziyaret sıklığı” ve “toplantı düzenleme” bileşenleri almıştır. Toplam 11 sosyoekonomik değişkenin sırasıyla 7 ve 4 tanesi sorumluluk ve memnuniyet düzeyleriyle anlamlı pozitif bir ilişki içindedir. Sığır üreticilerinin algı ve davranışlarını değiştirmek için hayvancılık alanındaki örgütler ve kamu tarafından çiftlik ziyaretleri ve periyodik toplantılar düzenlenmelidir. Türkiye’nin Doğu ve Güneydoğu bölgelerinde yaşayan ve düşük sosyoekonomik statüdeki üreticilere eğitim programlarında öncelik verilmelidir.Öğe İskenderun Körfezin'de küçük çaplı balıkçılığın genel durumu : İskenderun, Arsuz ve Konacık örneği(2012) Can, Mehmet Ferit; Serpin, Demet; Can, Mehmet FatihTürkiye de küçük çaplı balıkçılık faaliyetinde kullanılan tekneler, toplam teknelerin % 90’nından fazlasını oluşturmak-tadır. İskenderun körfezi, Akdeniz’de en önemli önemli balıkçılık sahalardan biridir. Bu çalışmada, İskenderun körfezinde yer alan üç bölge (İskenderun, Arsuz ve Konacık) dikkate alınmıştır. Çalışmanın amacı, bu bölgelerdeki küçük çaplı balıkçılık ile uğraşan balıkçıların; (i) sosyo-ekonomik yapıları, (ii) balıkçılıkla ilgili çeşitli konulardaki görüşleri ve (iii) aynı zamanda sözü edilen konularla ilgili bölgeler arası benzerlik ve farklılıklarında ortaya konulmasıdır. Araştırma kapsamında ihtiyaç duyulan veriler İskenderun’dan 22, Arsuz’dan 13 ve Konacık’tan 8 olmak üzere toplam 43 adet balıkçı ile yüz yüze yapılan anketler-den elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, bölgeler arası farklılıkta kapasite artırımı, yaş, iş, motor gücü (HP), Avrupa Birliği, av aracı ve mülkiyetin ayırt edici faktörler olduğu tespit edilmiştir. Balıkçıların önemli bir bölümünün balıkların muhafazası ve pazarlanması, sahil güvenlik, balık çiftlikleri ve büyük teknelerle ilgili sorunlar yaşadığı belirlenmiştir. Balıkçılığa ilişkin sorunların daha etkin tespit ve çözümü için sektörün tüm paydaşlarının katılımı ile bölgesel düzeyde bir SWOT (Üstünlükler, Zayıflıklar, Fırsat ve Tehditler) analizine ihtiyaç duyulmaktadır. Bununla beraber, bölgedeki balıkçılar eğitilmeli ve bir kooperatif üyesi olmaları teşvik edilmelidir.Öğe Mediator margins in the dairy supply chain and factors influencing marketing preferences in Eastern Mediterranean region of Turkey(Tubitak Scientific & Technological Research Council Turkey, 2021) Can, Mehmet Ferit; Gunlu, Aytekin; Aral, Yilmaz; Sahin, Tugba Sarihan; Arikan, Mehmet SaltukThe purpose of this study is to identify the shares of the intermediaries in the Eastern Mediterranean region milk supply chain (I) and to estimate the factors influencing the raw milk marketing preferences of milk producers (II). The research was conducted in 2017 with 102 dairy farms and 36 dairy industry enterprises in Hatay, Kahramanmaras, and Osmaniye provinces. As a result of the research, it was found that 85% of the milk produced by dairy farms was offered to the market, 65% of the milk entering the supply chain was transferred to the dairy industry and the average capacity utilization rate of the industry was 37%. It was found that the most rational chain for the milk producers and dairies among the 4 main marketing channels in the region is the third channel, which has two stages. Binary logistic regression was found to be significant (p < 0.01) as a whole. It was found that scale and price variables explained the variation in marketing preference by 70%. The cattle unit in the livestock enterprise has a positive effect on the transfer of milk to the industry, and the possibility of selling the milk directly at a higher price has a negative effect. For a more sustainable market organization and supply chain, business scales need to be increased and raw milk prices should be linked with production costs.Öğe A socio-economic analysis of small ruminant breeders' membership relations and organizational effectiveness(Ankara Univ Press, 2014) Can, Mehmet FeritLivestock Producers Organizations have played an important role in sustainable production and rural development. There is a strong relationship between breeders' socio-economics status, membership relations, and organizational success levels. A survey was conducted in the Hatay province in Turkey with 38 small ruminant breeders to investigate organizational responsibilities and satisfaction levels, and to analyze the relationship between their socio-economic status with responsibility and satisfaction. The membership of breeders in any professional organization was found to be 68%, and the most important factor affecting participation in their organizations was bureaucratic reasons. Basic, Extended, and Total responsibilities of the small ruminant breeders were found to be 16%, 24%, and 20%, respectively, and satisfaction levels were very dissatisfied, dissatisfied and very dissatisfied, respectively. A positive correlation was found between the total responsibility score and membership period (p<0.05), and a negative correlation was found between total satisfaction score and herd size (p<0.01). Education level, the most important factor affecting breeders' responsibility, was related to four of the six responsibility components (p<0.01); whereas herd size, the most important factor affecting breeders' satisfaction, was related to three of the eight satisfaction components (p<0.05). These results indicated that training programs must be arranged to change the attitudes of small ruminant breeders and also management activities of the organization should be closely followed by the breeders to minimize or to prevent some of the management errors and failures.Öğe Socioeconomic implications of biosecurity practices in small-scale dairy farms(Taylor & Francis Ltd, 2014) Can, Mehmet Ferit; Altug, NuriBackground: Biosecurity plays a crucial role in preventing contagious diseases and in increasing farm productivity. Objective: To determine technical and economic biosecurity scores of farms, and to examine the associations between biosecurity practices (BP) and producers' socioeconomic characteristics. Methods: The study was conducted on a total of 50 small-scale dairy farms that were randomly selected in Hatay, Turkey. A checklist consisting of 19 biosecurity practices was addressed to the farms. The technical and economic scoring systems were developed by the authors according to presence and cost of the each of the biosecurity practices. Results: The mean of the technical and economic scores were found to be 9.30 and 17.04, respectively. 'Treatment of sick animals' (98%), 'vaccination against the most common contagious diseases' (90%), and 'barn lime' (86%) were found to be the most commonly used applications. 'Testing for the most common contagious diseases before buying' (10%) was used at the lowest rate. Significant differences were found among the groups regarding education level (< .05), income class (< .05), and herd size (< .01). Biosecurity scores were significantly positively correlated with herd size (< .05) and producers' education level (< .01). There were statistically significant associations between the producers' socioeconomic characteristics and some of the biosecurity practices. Conclusion: Training programs should be arranged to change the attitudes and perception of small-scale producers concerning poor biosecurity practices. In order to encourage producers to increase biosecurity scores, regulations regarding financial support and penalties could be quite useful at both the regional and national levels.Öğe Türkiye'de veteriner hekimlerin girişimcilik düzeyi ve niyetine etkili faktörler(2015) Can, Mehmet FeritBu çalışmanın amacı Türkiye'de veteriner hekimlerinin girişimcilik düzeyinin belirlenmesi ve girişimcilik niyeti (iş kurma) üzerine etkili faktörlerin tahmin edilmesidir. Girişimcilik düzeyi girişimcilik bileşenleriyle belirlenirken, girişimcilik niyetine (GN) etkili faktörler lojistik regresyon modeliyle (LRM) tahmin edilmiştir. Çalışma, Türkiye'nin 7 farklı bölgesinden Haziran-Aralık 2014 tarihleri arasında tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 455 veteriner hekimle bir anket aracılığıyla yürütülmüştür. Araştırma bulgularına göre ortalama girişimcilik skoru (GS) 24.53'dür. Klinisyenlerin kamuda çalışanlardan (P<0.01), babası işveren olanların olmayanlardan (P<0.05), kendi işini kurmak isteyenlerin istemeyenlerden (P<0.01) daha yüksek bir girişimcilik skoruna sahip olduğu bulunmuştur. Türkiye'nin farklı coğrafi bölgeleri arasında GS açısından anlamlı bir farklılık yoktur. LRM P<0.001 düzeyinde anlamlıdır ve modele dâhil edilen değişkenler GN'deki varyasyonun %35'ini açıklamaktadır. GN üzerinde yaş (P<0.001) ve GS (P<0.05) pozitif; eğitim düzeyi ise (P<0.05) negatif bir etkiye sahiptir. GS ve yaştaki bir birimlik artış, girişimcilik niyetinde sırasıyla %6.1 (Odds ratio-OR=1.061) ve %5.5 (OR=1.055) oranında artışa neden olmaktadır. Özel sektörde çalışan veteriner hekimlerde GN kamuda çalışanlara göre 6.1 kat (OR=6.104) daha fazladır. Özellikle genç veteriner hekimlerde GN'ni artırmak için meslek örgütleri, üniversiteler ve özel sektör işbirliğiyle eğitim programları ve mesleki etkinlikler düzenlenebilirÖğe Veteriner fakültesi öğrencilerinin girişimcilik potansiyel ve eğilimlerinin analizi : Mustafa Kemal Üniversitesi örneği(2014) Can, Mehmet FeritGirişimcilik ekonomik büyüme ve gelişme, istihdam, rekabet ve sosyal refah alanlarında çok önemli roller oynamaktadır. Bu çalışmanın amaçları (I) veteriner fakültesi öğrencilerinin girişimcilik potansiyel ve eğilimlerinin girişimcilik skoru (GS) yardımıyla belirlenmesi ve (II) GS ile öğrencilerin sosyoekonomik ve demografik özellikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Veriler, Hatay ili Mustafa Kemal Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencileri arasından rastgele seçilen 201 öğrenciden bir anket vasıtasıyla temin edilmiştir. Bu çalışmada ortalama girişimcilik skoru 25.93±5.11 (min:9, max:36) olarak bulunmuştur. Öğrencilerin %64’ünün kendi işini kurma düşüncesinde olduğu belirlenmiştir. Kendi işini kurmak isteyen öğrenciler, kurmak istemeyenlere göre istatistiksel düzeyde anlamlı daha yüksek bir girişimcilik skoruna sahiptir (p<0.01). Öğrencilerin aile gelir düzeyi ile GS arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki vardır (p<0.05). Bununla beraber, incelenen diğer sosyoekonomik ve demografik özellikler (cinsiyet, yaş, aile nüfusu, anne ve babanın eğitim düzeyi ve mesleki durumu) ile GS arasında istatistiksel düzeyde anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır (p>0.05). Öğrencilerin çoğunluğuna göre, kendi işini kurma kararı üzerinde “bağımsızlık ve yüksek kazanç sağlama” pozitif rol oynarken, “deneyimsizlik ve potansiyel riskler” negatif rol oynamaktadır. Öğrenciler arasında girişimcilerin sayısını artırmak için girişimcilik ders ve kurslarına veteriner fakültelerinin eğitim-öğretim programlarında yer verilmelidir. Ayrıca, girişimcilikle ilgili düzenlenecek bilimsel ve sosyal aktivitelerin veteriner fakültesi öğrencileri ve akademisyenler için oldukça faydalı olacağı düşünülmektedir. Her ne kadar bu çalışma öğrencilerin girişimcilik niyetleri hakkında yeni bilgiler ortaya koysa da, kamu ve özel sektörde çalışan veteriner hekimlere yönelik ulusal ölçekte kapsamlı çalışmalara da ihtiyaç duyulmaktadır.