Yazar "Köroğlu, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Anadolu mandalarında sun'i tohumlama çalışmaları ve PRID (Progesterone releasing intravaginal device) uygulamanın döl tutma oranı üzerine etkisi(2005) Şekerden, Özel; Borghese, Antonio; Köroğlu, Mustafa; Uras, Hayrettin; Güzey, Yusuf ZiyaBu çalışma, Anadolu manda ineklerinde sun'i tohumlama uygulamak ve kızgınlıkları senkronize etmek için PRID (Progesteron Releasing Intravaginal Device) uygulamanın etkilerini araştırmak için planlanmıştır. Denme materyalini, en az bir defa doğurmuş 141 adet siklik olmıyan Anadolu manda ineği ve 2 italyan boğasından sağlanan semen oluşturmuştur. Kızgınlık senkronizasyonu için PRID kullanılmıştır. Her inek 10 gün uterusta tutulan PRID geri alındıktan 48, 72. ve 96 saat sonra 3 defa sun'i olarak tohumlanmışlardır. Uygulama 5 farklı mevsimde gerçekleştirilmiştir; Nisan 2002 (1. grup), Kasım 2002 (2. grup), Nisan 2003 (3. grup), Kasım 2003 (4. grup), Nisan 2004 (5. grup). Döl tutma oranlarının hesaplanmasında, tohumlamayı izliyen 90. günde gebe olan inekler esas alınmıştır. Döl tutma oranları tohumlama gruplarında sırası ile %45.5, %17.2, %58.6, %12.5, %46.7 olarak (ortalama %36.9) belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, siklik olmıyan manda oranının yüksek olduğu yerlerde kızgınlık senkronizasyonunda ve sun'i tohumlama programlarında PRID 'in tercih edilebilecek bir uygulama olduğu sonucuna varılmıştır.Öğe Çizgi filmlerle kavram öğretimi: Pepee ve Caillou örneği(Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, 2016) Köroğlu, Mustafa; Coşkun, EyyupBu çalışmada Pepee ve Caillou çizgi filmlerinin kavram öğretimi açısından değerlendirilmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Pepee ve Caillou çizgi filmlerinin 20'şer bölümü kavram öğretimi, öğretilen kavram türleri, kavramı öğretenler, dış anlatıcının işlevi ve kullanılan günlük iletişim kalıpları bakımından incelenmiştir. Betimsel tarama yöntemine dayalı olarak yapılan çalışmada, araştırmacı tarafından geliştirilen "Kavram Öğretimi Değerlendirme Formu" ve "Dış Anlatıcının İşlevi Formu" kullanılmıştır. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde alan yazın taramasından yararlanılmış, uzman görüşü alınmış ve kodlayıcılar arası uyum düzeyine bakılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik teknikleri (frekans, yüzde, ortalama vb.) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Pepee çizgi filminde 25 ana kavram, bu ana kavramları açıklamak ve desteklemek için ise 226 yardımcı kavram tespit edilmiştir. Caillou çizgi filminde ise 20 ana kavram, bu ana kavramları açıklamak ve desteklemek için 254 yardımcı kavram tespit edilmiştir. Ana kavramların tekrarlanma sıklığı Pepee'de (f=526) iken Caillou'da (f=142)'dir. Tüm kavram kullanımları içinde Pepee'de ana kavram kullanımı %33.33 yardımcı kavram kullanımı %66 iken Caillou'da ana kavram kullanımı % 17.35 yardımcı kavram kullanımı %82.64'tür. Pepee'de tespit edilen 26 ana kavramdan 19'u somut, 7'si ise soyuttur. Caillou'da 20 ana kavramın 18'i somut 2'si soyuttur. Pepee'de tespit edilen 226 yardımcı kavramın 156'sı somut, 70'i soyuttur. Caillou'da 254 yardımcı kavramın 202'si somut, 52'si soyuttur. Pepee'de ana kavramların %84.6'sı isim %15.3'ü fiil; yardımcı kavramların %64.6'sı isim, %35.4'ü fiil türündedir. Caillou'da ise ana kavramların %80'i isim, %20'si fiil; yardımcı kavramların %70.5'i isim %29.5'i fiil türündedir. Pepee'de ve Caillou'da kullanılan günlük iletişim kalıplarının çoğunluğu durumsal günlük iletişim kalıplarıdır. En fazla kullanılan günlük iletişim kalıpları Pepee'de "merhaba" (f=87), "yaşasın" (f=42), "aferin" (f=23) iken Caillou'da ise "merhaba" (f=37), "teşekkür ederim" (f=23), "vay canına"dır (f=23). Pepee'de ve Caillou'da dış anlatıcının işlevi farklılık göstermektedir. Pepee'de dış anlatıcı çoğunlukla kahramanla iletişim/yönlendirme (f=146) işlevi yaparken Caillou'da ise duygu akarımı (f=66) ve düşünce aktarımı (f=58) işlevi yapmaktadır. Pepee ve Caillou'da en çok kullanılan kavram öğretim tekniği "doğrudan gösterim" tekniğidir. Pepee'de 69 kavram "şarkı" tekniği ile öğretilirken Caillou'da 104 kavram "vurgu tekniği" ile öğretilmiştir.Öğe Erken Cumhuriyet döneminde Osmanlı doğum geleneklerine bir bakış: Hamit Zübeyir Koşay’ın “Doğumla Alakadar Bazı Âdet ve Hurafeler” makalesi üzerine bir değerlendirme(Mersin Üniversitesi, 2020) Onat Köroğlu, Cemile; Köroğlu, Mustafa; Öztürk, MustafaAmaç: Bu çalışmada, 1927 yılında Hamit Zübeyir tarafından Türk Yurdu dergisinde Osmanlıca yayımlanan “Doğumla Alakadar BazıÂdet ve Hurafeler” adlı makale günümüz Türkiye Türkçesine çevrilerek incelenmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Çalışma, Türk Yurdu dergisinin 1927 senesi eylül ayı 6. Cilt 33 numaralı sayısında Hamit Zübeyir Koşay tarafındanyayınlanan “Doğumla Alakadar Bazı Âdet ve Hurafeler” başlıklı makalesi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırmayöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır.Bulgular: Bu kısımda, eserin günümüz Türkiye Türkçesine çevrilmiş hâli eserde verildiği gibi başlıklar şeklinde ve 15 konu başlığınumaralandırılarak verilmiştir.Sonuç: Eserde bahsedilen âdet ve hurafelerin genellikle İç Anadolu coğrafyasında olan âdet ve hurafeler olduğu görülmektedir.İncelenen âdet ve hurafelerden 3 tanesi doğum öncesi ile ilgili, 12 tanesi ise doğum sonrası uygulanan âdet ve hurafedir. Ülkemizinbirçok yerinde geçmişte uygulanmış bazı âdet ve hurafelerin hâlâ uygulandığı bazılarının ise tıbbın ilerleme kaydetmesiylezararlarının olduğunun ispatlanması sonucu ortadan kalktığı görülmüştür. Sonuç olarak, Anadolu batıl inanç diye tabir edilen âdet vehurafeler bakımından özellikle de doğum ve hamile kadınlarla ilgili örneklerin çokça olduğu bir coğrafyadır.Öğe Gazi TÖMER yabancılar için Türkçe öğretim setindeki metinlerin kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri(2016) Zorbaz, Kemal Zeki; Köroğlu, MustafaGünümüzde, yabancılara Türkçe öğretmek amacıyla çeşitli (Yeni Hitit, Gazi, İstanbul, Yedi İklim, İzmir, Orhun, Güneş, Gökkuşağı, Ebru, Lale, Açılım vb.) öğretim setleri kullanılmaktadır. Bu Türkçe öğretim setlerinde metin temelli öğretim esas alınmıştır. Bundan dolayı metinlerin seviyeye uygunluğu büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, yabancılara Türkçe öğretmek amacıyla yazılmış öğretim setlerinden biri olan Gazi Üniversitesi TÖMER'in hazırladığı ve temel (A1, A2), orta (B1, B2) ve ileri düzey (C1) kitaplardan oluşan setteki metinler kelime, cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri açılarından incelenmiştir. Veriler toplanırken öncelikle metinlerin kaç kelimeden, kaç cümleden ve kaç heceden oluştuğu tespit edilmiştir. Daha sonra kelimelerin ortalama kaç heceden oluştuğu, cümlelerin kaç kelimeden meydana geldiği belirlenmiştir. Metinlerin okunabilirlik düzeylerinin belirlenmesinde, Çetinkaya ve Uzun'un (2010) kelime ve cümle uzunluğunu temel alan formülü kullanılmıştır. Çalışmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Kelime uzunluğu yönüyle A1 düzeyinden B2 düzeyine doğru düzenli bir artış gerçekleşmiş, düzey yükseldikçe metinlerde daha uzun kelimeler kullanılmıştır. Ancak C1 düzeyindeki metinlerin ortalama kelime uzunluğunun B2 düzeyinden az da olsa kısa olduğu tespit edilmiştir. Cümle uzunluğu yönüyle A1 düzeyinden C1 düzeyine doğru düzenli bir artış gerçekleşmiş, düzey yükseldikçe metinlerde daha uzun cümleler kullanılmıştır. Ancak düzeyler arasında farklılık olmasına rağmen, cümle uzunluğu yönüyle A2 ile B1 arasında, B2 ile C1 arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur. Okunabilirlik düzeyleri yönüyle, A1 düzeyinden B2 düzeyine doğru metinlerin zorlaştığı söylenebilir. Düzeyler arasında farklılık olmasına rağmen metinlerin okunabilirlik puanlarında A1 ile A2, A2 ile B1 arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur. Ayrıca C1 düzeyindeki metinlerin ortalama okunabilirlik puanı B2'den düşüktürÖğe Hatay ili Anadolu mandalarında tohumlamadan sonra kan ve süt progesteron testi kullanılarak erken gebelik teşhis imkanları(2005) Şekerden, Özel; Köroğlu, Mustafa; Saban, ErdalBu çalışma, saha şartlarında Anadolu mandalarında süt ve kan serumu progesteron testinin erken gebelik teşhisinde kullanım imkanlarının araştırılması için yapılmıştır. Çalışmanın materyalini Mayıs 2002 de tohumlanan 17 adet Anadolu mandasına ait (1. grup) kan örnekleri ile, Kasım 2003 de tohumlanan 22 adet Anadolu manda ineğine ait (2. grup) süt örnekleri oluşturmuştur, inekler Hatay'ın Kırıkhan ilçesinin llıkpınar köyünün Anadolu manda sürüsüne aittir. Her iki tohumlama grubundaki inekler, kızgınlıkları PRID (intravaginal progesterone releasing device) kullanılarak senkronize edildikten sonra sun'i olarak tohumlanmışlardır. Birinci tohumlama grubundaki ineklerden, PRID uygulama ve geri alma (uygulamanın 10. günü) günlerinde ve tohumlamadan sonra 40. günde kan örnekleri toplanmıştır, ikinci tohumlama grubundaki ineklerden PRID yerleştirildiği gün, tohumlamadan sonra 13. ve 21-23. günlerde sabah sağımlarında süt örnekleri alınmıştır. Gebelik, sun'i tohumlamanın 40. gününde alınan kan örneklerinin ve. tohumlamanın 21-23. günlerinde alınan süt örneklerinin progesteron konsantrasyonlarından yararlanarak tahmin edilmiştir. Tohumlamadan sonra 90. günde uterusun rektal palpasyonu ile gebelik teyid edilmiştir. Progesteron düzeyi, 40. günde alman kan serumu örneklerinde gebe olduğu tahmin edilenlerde 6.47 ±1.578 ng/ml; gebe olmadığı anlaşılanlarda 0.98 ± 0.340 ng/ml; 21-23. gündeki süt örneklerinde gebe olduğu tahmin edilenlerde 12.51±3.025 ng/ml, gebe olmadığı anlaşılanlarda ise 1.73±2.242 ng/ml dir. Anadolu mandalarında kan serumu ve süt progesteron konsantrasyonlarından yararlanarak yapılan erken gebelik teşhisinin doğruluğu sırasıyla % 90.9 ve %83.3 olarak belirlenmiştir.Öğe Pepee ve Caillou çizgi filmlerinde kavram öğretimi(2016) Coşkun, Eyyup; Köroğlu, MustafaBu çalışmada Pepee ve Caillou çizgi filmlerinin kavram öğretimi açısından değerlendirilmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Pepee ve Caillou çizgi filmlerinin 20'şer bölümü kavram öğretimi ve kavramı öğretenler bakımından incelenmiştir. Betimsel tarama yöntemine dayalı olarak yapılan çalışmada, araştırmacılar tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen "Kavram Öğretimi Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. Kavramların kodlanmasında kodlayıcılar arası uyum düzeyi .95 ve .96 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Pepee'de 25 ana kavram, 226 yardımcı kavram; Caillou'da ise 20 ana kavram 254 yardımcı kavram belirlenmiştir. Tüm kavram kullanımları içinde Pepee'de ana kavram kullanımı %33,33 yardımcı kavram kullanımı %66 iken Caillou'da ana kavram kullanımı %17,35 yardımcı kavram kullanımı %82,64'tür. Kavramların öğretiminde en çok rol alan kişiler Pepee'de ana kahraman (f=166), dış anlatıcı (f=193) ve arkadaşlar (f=92) iken Caillou'da ana kahraman (f=157), dış anlatıcı (f=131) ve annedir (f=103).Öğe Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik beklentileri(2015) Özçakmak, Hüseyin; Köroğlu, MustafaTürkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentilerini belirlemeyi amaçlayan bu çalışma, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören dördüncü sınıf öğretmen adayı 80 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, “Öğretmenlik mesleğinden beklentileriniz nelerdir?” şeklinde sorulan açık uçlu bir soru ile toplanmış, çalışmanın güvenirliğini sağlamak amacıyla, hem birinci hem de ikinci araştırmacı tarafından kodlanmıştır. Çalışmada toplanan veriler, nitel veri toplama ve çözümleme tekniklerinden içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmada başlıca şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1) Öğretmen adaylarının çoğu, öğretmenlik mesleğine yönelik olumlu beklentiye sahiptir. 2) Bayan öğretmen adayları, öğretmen olarak atanacaklarına erkek öğretmen adaylarından daha fazla inanmaktadır. 3) Yüksek başarı düzeyine sahip öğretmen adayları, düşük ve orta seviye akademik başarı düzeyine sahip öğretmen adaylarına göre öğretmenlik mesleği hakkında daha olumlu düşünmektedir.Öğe Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıklarının Belirlenmesi(2022) Köroğlu, Mustafa; Balcı, AhmetBu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin ders kitaplarına bağlılıklarının belirlenmesi ve salgın döneminde sürdürülen Türkçe derslerinde ders kitabı kullanımının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Araştırmada, araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Hatay ilinde resmi okullarda görev yapan 194 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada Öztürk ve Çerçi (2019) tarafından geliştirilen “Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıkları” ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen 7 maddeden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini analiz etmek için betimsel istatistik analizleri, Kruskal Wallis ve Mann Withney U Testi kullanılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin ölçekten aldıkları toplam puan ortalamasının 66.48±8.28 olduğu ve çalışmaya katılan Türkçe öğretmenlerinin yarısından fazlasının Türkçe ders kitaplarına bağlı kaldıkları söylenebilir. Öğretmenlerin ölçek alt boyut ortalamalarının sırasıyla sınırlılıklar (22.74±3.31), etkinlikler (19.27±3.45), zorunluluklar/kolaylıklar (13.18±2.81) ve öğretmen yeterlilikleri (7.58±2.09) şeklinde belirlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin ders kitaplarına bağlılıklarına ilişkin toplam puanının yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve hizmet yılına göre anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. Öğretmenlerin yarısından fazlası (n=111,%57.2) ders kitaplarının uzaktan eğitim sistemine uygun hazırlanmadığı görüşüne sahiptir. Aynı zamanda ders kitaplarının uzaktan eğitim sürecini kolaylaştırma durumuna %38.7’si kısmen şeklinde görüş bildirirken, %31.4’ü kolaylaştırmadığını ifade etmiştir.Öğe Türkçe öğretmenlerinin Türkçe dersi öğretimi sürecinde anlama (okuma) öğretimine yönelik uygulamaları(Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, 2021) Köroğlu, Mustafa; Balci, AhmetBu araştırmanın amacı, ortaokul 8. sınıf Türkçe Öğretmenlerinin Türkçe dersi öğrenme-öğretme sürecinde anlama (okuma) öğretimine yönelik uygulamalarının neler olduğu ve bu uygulamalara ne kadar süre ayırdıklarını tespit etmektir. Araştırmanın modeli nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması (case study) modelidir. Araştırmanın katılımcılarını 2019-2020 eğitim-öğretim yılında sekizinci sınıf Türkçe derslerini veren ve gönüllü olarak çalışmaya katılan beş Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan Türkçe öğretmenleri Hatay ilinde resmi okullarda görev yapmaktadırlar. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Gözlem formu" ve "Yarı yapılandırılmış görüşme formu" kullanılmıştır. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde alan yazın taramasından yararlanılmış, uzman görüşü alınmış ve kodlayıcılar arası uyum düzeyine bakılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik teknikleri (frekans, yüzde, ortalama vb.) kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin her birisi "Birey ve Toplum" temasındaki "Kaldırımlar" şiir metnine, "Bilim ve Teknoloji" temasındaki "Gündelik Hayatımızdaki E-Hastalıklar" bilgilendirici metnine ve "Millî Kültürümüz" teması altında yer alan "Göç Destanı" öyküleyici metnine 5'er ders saati (600 dakika) süre ayırmıştır. Buna göre toplam 5 Türkçe öğretmeni 75 ders saati (3000 dakika) gözlemlenmiştir. Çalışmada, öğretmenlerin sınıf içi uygulamaları anlamayla ilgili uygulamalar ve anlamayla ilgili olmayan uygulamalar olmak üzere iki kategori altında incelenmiştir. Anlamayla ilgili uygulamalar kendi içerisinde zihinsel hazırlık sürecine yönelik uygulamalar, okuma-okutma uygulamaları ve metni anlamaya yönelik uygulamalar (strateji öğretimi) olmak üzere üç alt kategoriye ayrılarak incelenmiştir. Anlamayla ilgili olmayan uygulamalar ise talimatsız geçen zaman, ders dışında başka bir konuda faaliyet, teknoloji tabanlı faaliyetler, sınavlara hazırlık için çoktan seçmeli soru çözme ve etkinliklerin yapılması için öğrencilere süre verilmesi olmak üzere beş alt kategoride ele alınmıştır. Sonuç olarak, araştırmamızda ders işleme süreci gözlemlenen 8. sınıf Türkçe dersi öğretmenlerinin Türkçe dersi öğrenme-öğretme sürecinde anlama (okuma) stratejilerini uygularken sadece ders kitabında yer alan metinlerden ve metinlerle ilgili etkinliklerden yararlandıkları görülmüştür. Ayrıca, çalışmaya katılan öğretmenlerin Türkçe dersi öğrenme-öğretme sürecinde anlama öğretimine yer vermedikleri, anlama öğretimine yönelik olarak en çok kullandıkları stratejinin soru-cevap stratejisi olduğu, anlama öğretimini ihmal ettikleri, anlamayla ilgili olmayan öğretim dışı uygulamalara çok süre ayırdıkları tespit edlmiştir.Öğe Türkçe ve Türk dili edebiyatı öğretiminde okul dışı öğrenmenin farklı değişkenlerle incelenmesi: öğretmenler üzerine bir araştırma(2022) Bolat, Yavuz; Köroğlu, MustafaOkul dışı öğrenmenin eğitim-öğretim hizmetlerine olan katkısı gün geçtikçe artmakla birlikte bu hizmetler zaman içerisinde daha fazla ilgi odağı olmaya başlamıştır. Türkiye’de, Türkçe ve Türk Dili Edebiyatı öğretiminde okul dışı öğrenmenin etkili olması için öğretmenlerin okul dışı öğrenmeye ilişkin mesleki yeterliklerinin ve farkındalıklarının olması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ve okul dışı öğrenmeyi düzenleme ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Nicel veri analizine dayanan bu araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu amaç bağlamında araştırmaya 92 öğretmen katılmıştır. Katılımcılardan veri toplamak için Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Ölçeği (ODÖDÖ) kullanılarak bazı değişkenler yardımıyla onların bu konu hakkındaki görüşleri tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları dikkate alındığında katılımcıların okul dışı öğrenmenin bilgi, planlama ve değerlendirme boyutlarına ilişkin yeterlikleri yüksek iken, uygulama boyutunda daha düşük yeterliğe sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Katılımcıların ODÖDÖ yeterlikleri cinsiyet, branş türü ve görev yapılan okul türüne göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre alana ilişkin bazı öneriler sunulmuştur.