Yazar "Karakuyu, Yunus" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımlarının üniversite öğrencilerinin genel fizik laboratuarı I dersindeki başarı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi(2013) Karakuyu, Yunus; Bilgin, İbrahim; Sürücü, AhmetBu çalışmanın amacı araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımlarının fen bilgisi öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin genel fizik laboratuar 1 dersindeki akademik başarı ve bilimsel süreç becerilerine etkisini incelemektir. Çalışmanın örneklemini, Türkiye'deki bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünün birinci sınıfında okuyan, 102 öğrenci oluşturmuştur. Rasgele yöntemle öğrencilerin seçilmesi ile dört grup oluşturulmuştur. 25 öğrenciden oluşan birinci grupta deneyler açık araştırma, 25 öğrenciden oluşan ikinci grupta deneyler rehberli araştırma, 26 öğrenciden oluşan üçüncü grupta deneyler yapılandırılmış araştırma ve 26 öğrenciden oluşan dördüncü grupta ise deneyler gösterip yaptırma yöntemi ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak Fizik Başarı Testi ve Bilimsel Süreç Beceri Testi ön ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi açık uçlu ve rehberli araştırma yaklaşımlarının uygulandığı gruplardaki öğrencilerin genel fizik I dersi laboratuar başarılarının yapılandırılmış ve gösterip yapma yaklaşımlarının uygulandığı sınıflardaki öğrencilerin başarılarından daha iyi olduğu göstermiştir. Benzer şekilde açık uçlu araştırma yaklaşımının uygulandığı sınıflardaki öğrencilerin bilimsel süreç becerilerindeki gelişimin diğer gruplardaki öğrencilerden daha iyi olduğunu göstermiştir.Öğe Can elementary students gather information from concept maps ?(2013) Marulcu, İsmail; Karakuyu, Yunus; Doğan, MevlütIn this study, we investigated whether concept maps were used as often and as effectively in elementary science and technology classrooms as recommended by the National Ministry of Education (MEB) in the new curricula in Turkey. In the new elementary science and technology curricula, the MEB provides a general concept map for each unit. We used concept maps provided for the Light and Sound units for fourth, fifth, and sixth grades as content to determine whether students were able to use concept maps to gather information from them. Our analyses showed that most of the students did not use the concept maps to answer the questions. Rather they used their own knowledge and cognitive structures about light and sound to answer the questions. Therefore, we concluded that students do not know how to read the concept maps and gather knowledge from them. Also, we ran an Analysis of Variance (ANOVA) test to explore whether grade level has an effect on students? performance in reading the concept maps and gathering information from them. We found that grade level has a significant effect on students? performance in using concept mapsÖğe Can elementary students gather information from concept maps?(2013) Marulcu, Ismail; Karakuyu, Yunus; Dogan, MevlutIn this study, we investigated whether concept maps were used as often and as effectively in elementary science and technology classrooms as recommended by the National Ministry of Education (MEB) in the new curricula in Turkey. In the new elementary science and technology curricula, the MEB provides a general concept map for each unit. We used concept maps provided for the Light and Sound units for fourth, fifth, and sixth grades as content to determine whether students were able to use concept maps to gather information from them. Our analyses showed that most of the students did not use the concept maps to answer the questions. Rather they used their own knowledge and cognitive structures about light and sound to answer the questions. Therefore, we concluded that students do not know how to read the concept maps and gather knowledge from them. Also, we ran an Analysis of Variance (ANOVA) test to explore whether grade level has an effect on students' performance in reading the concept maps and gathering information from them. We found that grade level has a significant effect on students' performance in using concept maps. © 2006-2013 by iSER, International Society of Educational Research. All Rights Reserved.Öğe Do science and technology teachers and pre-service primary teachers have different thoughts about concept maps in science and technology lessons?(2011) Karakuyu, YunusThe purpose of this study is to determine the thoughts of primary science and technology teachers, primary class teachers, pre-service primary class teachers and pre-service primary science and technology teachers' about concept maps. This scale applied the use of basic and random method on the chosen 125 4th and 5th grade primary class teachers who had science and technology courses and primary science and technology teachers from 14 primary schools in Afyonkarahisar. Also, the scale was applied to 150 2nd grade pre-service primary class teachers and 30 1st grade pre-service primary science and technology teachers in a Department of Primary Education from Mustafa Kemal University in Turkey. The general scanning model was used in this study, while t-test, one way ANOVA test, frequency and percentage values were calculated. However, analysis of the qualitative data was done by content analysis. As a result of the research findings obtained in the framework, teachers' and preservice teachers' attitudes towards the use of concept maps is identified as positive. According to gender and class levels, which are independent variables, there are no significant differences of preservice teachers' towards using concept maps. According to the branch and seniority, there are important significant differences of teachers' attitudes towards using concept maps. As a result of the findings from researches, some suggestions are presented. © 2011 Academic Journals.Öğe The effect of concept mapping on attitude and achievement in a physics course(Academic Journals, 2010) Karakuyu, YunusThe aim of this study was to investigate the effect of students' concept mapping on their physics achievement and attitudes toward physics lesson. Participants were 58 ninth-grade students from the two classes enrolled to general physics course in a high school in Turkey. One of the classes was randomly chosen as experimental group (28), constructed electricity concept map and the other was control (30) group, did not receive any presentation on concept mapping. Data were collected via the pre- and post-administration of the Physics Achievement Electricity Test (PAET) and Concept Maps Attitude Scale towards Physics (CMASTP). The study conducted in six weeks in a class that met two times a week. The material covered was about electricity. Results showed that while there were no significant differences in the attitude and achievement between the experimental and control groups. However, the experimental group students were observed to have a tendency of more positive attitude than the control group students. Results also showed that drawing concept map instruction was more effective than traditional instruction in improving physics achievement of the participating students.Öğe The Effects of Cooperative Learning Techniques on 5th Grade Students' Conflict Resolution and Empathic Tendencies in Science and Technology Course(Wydawnictwo Adam Marszalek, 2012) Bilgin, Ibrahim; Karakuyu, Yunus; Tatar, Erdal; Cetin, AbdullahThe main purpose of this study was to investigate the effects of students' teams achievement divisions, team - assisted individualization and traditional instruction on students' conflict resolution and empathic tendencies. 240 5th grade students from three different schools participated in the study. To investigate the effect of different teaching approaches on 5th grade elementary school students' conflict resolutions and empathic tendencies, conflict resolution (CRS) and empathic tendencies scales (ETS) were applied to the groups as pre - and post-tests. Students who experienced students' teams - achievement divisions and team assisted individualization showed significantly higher mean scores in the dimension of problem solving in post-CRS and for post-ETS and low scores in the dimension of aggression in post-CRS than students who experienced traditional instruction.Öğe The Effects of Project Based Learning on Undergraduate Students' Achievement and Self-Efficacy Beliefs Towards Science Teaching(Modestum Ltd, 2015) Bilgin, Ibrahim; Karakuyu, Yunus; Ay, YusufThe purpose of this study is to investigate the effects of the Project-Based Learning (PBL) method on undergraduate students' achievement and its association with these students' self-efficacy beliefs about science teaching and pinions about PBL. The sample of the study consisted of two randomly chosen classes from a set of seven classes enrolled in the Science Teaching Course in a Primary School Education Department of a State University in Turkey. The randomly assigned treatment group (n = 33) was instructed based on a PBL method. The control group (n = 33) was instructed through the use of a traditional teaching (TT) method. The Science and Technology Teaching Achievement Test (STTAT) and self-efficacy belief scale (SEBS) were used as pre- and post-test measures. The results showed that students in the treatment group produced better performance on the Post-SEBS and the Post-STTAT. The students in the treatment group expressed mostly positive opinions about the use of the Project-Based Learning method.Öğe Elektrik konusunda kavram yanılgıları ve kavramsal değişim yaklaşımı(2011) Karakuyu, Yunus; Tüysüz, CengizBu çalışma kavramsal değişim metinlerinin, onuncu sınıf öğrencilerinin elektrik kavramlarını anlamalarına katkısını ve bunların akılda tutulma durumunu araştırmak için gerçekleştirilmiştir. Elektrik ile ilgili kavram testi, öğrencilerin kavram yanılgılarını gözlemleyen öğretmenlerle yapılan mülakatlar ve ilgili literatür incelemesi sonucu geliştirilmiştir. Bu test, aynı öğretmen tarafından okutulan ve şehir merkezindeki bir lisenin iki sınıfından 66 onuncu sınıf öğrencisine ön-test, son-test ve ertelenmiş son-test olarak uygulanmıştır. Deney grubu, kavramsal değişim metinleri alan 32 kişilik bir sınıf, kontrol grubu ise 34 kişilik geleneksel eğitim alan bir sınıftan oluşmaktadır. Bu çalışmada, uygulamanın yanında önceki bilgiler ve mantıksal düşünme yetenek testi diğer bağımsız değişkenleri oluşturmaktadır. Sonuçlar, mantıksal düşünmenin, uygulamanın ve elektrik kavramıyla ilgili önceki bilgilerin, her birisinin öğrencilerin elektrik kavramlarını anlamalarına önemli bir katkı sağladığını göstermiştir. Bulgular kavramsal değişim metinleri kullanımının, geleneksel öğretimden daha iyi olduğunu ortaya koymuştur.Öğe Fizik öğretmenlerinin fizik eğitiminde karşılaştığı sorunlar : Afyonkarahisar örneği(2008) Karakuyu, YunusBu çalışmanın amacı; fizik öğretmenlerinin görev yaptıkları yerlerde karşılaştıkları sorunları tespit ederek, ortaöğretim kurumlarındaki fizik eğitimi ve öğretiminde başarısızlığın nedenlerinin belirlenmesi ve öğretmenlerin öğretme güçlüklerinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Afyonkarahisar iline bağlı ilçelerde bulunan 47 lisede görev yapan 80 fizik öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, dönem başlarında yapılan fizik zümre toplantılarında öğretmenlere uygulanan anket ile elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin % 78'i görev yaptıkları ortamlarda çok zorluklarla karşılaştıkları halde fiziği ve fizik öğretmenliğini çok sevmektedirler.Öğe Gifted students' opinion about physics education in science and art centers(Academic Journals, 2009) Karakuyu, YunusThe aim of this study was to investigate the gifted students' opinion about physics education in the Science and Art Centers. This study has been conducted for three years on 178 different students who got their education in the Aydin Dogan Science and Art Centre. Gifted Students' Opinions toward Physics Education Inventory was applied to gifted students' in Science and Art Center. The results of the study indicated that gifted students thought that physical environment and activities related to physics education was inadequate.Öğe Opinions of students’ parents about performance task in science and technology clas(2010) Tüysüz, Cengiz; Karakuyu, Yunus; Tatar, ErdalThe aim of this study is to determine the students’ parents’ opinions and their confrontations problems about performance task of the alternative evaluation methods during Science and Technology courses. This new alternative evaluation method aims to remove students’ memorization in education. Performance task’ target is to make studies with their teachers, developing cognitive, sensitive, psycho-motor skills of students and revealing a product as solving problem, understanding what reads, researching. The study was applied to determine parents’ attitudes towards Science and Technology performance homework at two different Primary schools in Hatay. To examine the collected data One-Way ANOVA were used. Research results showed that parents’ have largely positive attitudes towards the performance task.Öğe Ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerinin fen başarısı belirleyicileri(2015) Tosun, Cemal; İlhan, Nail; Tatar, Erdal; Tüysüz, Cengiz; Karakuyu, YunusBu çalışmada, farklı öğretim seviyelerindeki öğrencilerin algılarına dayalı olarak fen derslerinde öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen faktörleri belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırma tarama türü araştırma yönteminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Bartın, Hatay, Kilis ve Uşak illerindeki 179 ortaokul, 128 lise ve 206 üniversite olmak üzere toplam 513 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Fen Başarısını Etkileyen Faktörler Anketi (FBEFA) adında nitel bir anket kullanılarak öğrencilerin fen başarısı üzerine etki eden faktörler hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yönteminden yararlanılarak çözümlenmiştir. Çalışmada elde edilen kategorilere göre bulgular incelendiğinde, ortaokul, lise ve üniversite düzeylerindeki öğrencilerin büyük bir bölümünün fen başarısında en önemli faktörlerin öğrenci merkezli, sonra ise öğretmen merkezli olduğunu ifade ettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin fen başarısını etkileyen ilk on faktör ortaokul, lise ve üniversite düzeylerinde karşılaştırmalı olarak incelendiğinde ise ortak faktörlerin; konu tekrarı, deney yapmak ve öğretmenin ders anlatım yöntem ve tekniği şeklinde olduğu belirlenmiştirÖğe Sınıf öğretmeni adaylarının bilimin doğası kavramları: Teori, yasa ve hipotez(2011) Tatar, Erdal; Karakuyu, Yunus; Tüysüz, CengizBu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel teori, yasa ve hipotez kavramları ile ilgili yanlış anlamalarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın örneklemini Mustafa Kemal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği programı ikinci sınıfta okuyan toplam 140 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; bilimsel teori, yasa ve hipotez kavramları ile ilgili açık uçlu sorular kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler betimsel bir analize tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonuçları öğretmen adaylarının bilimsel teori, yasa ve hipotez kavramlarına ilişkin bazı yanlış anlamalara sahip olduklarını göstermektedir.