Yazar "Zorbaz, Kemal Zeki" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Daly-Miller’ın yazma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması(2011) Özbay, Murat; Zorbaz, Kemal ZekiBu çalışmanın amacı, öğrencilerin yazma kaygılarını ölçmek amacıyla Daly ve Miller (1975) tarafından geliştirilmiş olan “Yazma Kaygısı Ölçeği”nin Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ili Mamak, Yenimahalle ve Çankaya ilçelerindeki üç ilköğretim okulunun ikinci kademesinde öğrenim görmekte olan 450 öğrenci oluşturmuştur. Elde edilen veriler üzerinde ölçeğin geçerliğine ilişkin bilgi elde edebilmek için döndürülmüş temel bileşenler faktör analizi kullanılmıştır. Uyarlama çalışması sonrasında, yapılan faktör analizi sonucunda Yazma Kaygısı Ölçeği’nin; toplam varyansın % 53’ünü açıklayan ve “zevk alma, ön yargı, değerlendirilme kaygısı, yazdıklarını paylaşma” olarak adlandırılabilen dört faktörden oluştuğu tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için hesaplanan Cronbach alfa güvenirlik katsayısı toplam ölçek için ,90, alt faktörler için sırasıyla 0,84, 0,79, 0,68, 0,68 olarak bulunmuştur. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.Öğe The Effects of Various Variables on University Students' Writer's Block Levels(Kamla-Raj Enterprises, 2015) Zorbaz, Kemal ZekiThis study examined the writer's block levels of the freshman students in a faculty of education based on the relevant variables about socio-economic features and reading-writing frequency. The subjects of the research consisted of 428 students studying at the Mustafa Kemal University, Faculty of Education. In this study, the items in the blocking and lateness sub-scales of the 'Questionnaire for Identifying Writer's Block' were used. The scale was adapted to Turkish with all items in order to determine the functionality of blocking and lateness factors. Considering the faculty of education freshman students writer's block levels, it was determined that twenty-four percent of the students almost always and often have the writer's block, seventy percent of them have it somethimes or occasionally, and six percent of them have it almost never. It was determined that the students having writer's block vary in accordance to their reading-writing frequencies rather than their socioeconomic features, and the students who had writing activities in secondary and high school and still have the habit of writing have a lesser degree of the writer's block. It was detected that the students who have a -regular reading habit also have the writer's block lesser.Öğe Gazi TÖMER yabancılar için Türkçe öğretim setindeki metinlerin kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri(2016) Zorbaz, Kemal Zeki; Köroğlu, MustafaGünümüzde, yabancılara Türkçe öğretmek amacıyla çeşitli (Yeni Hitit, Gazi, İstanbul, Yedi İklim, İzmir, Orhun, Güneş, Gökkuşağı, Ebru, Lale, Açılım vb.) öğretim setleri kullanılmaktadır. Bu Türkçe öğretim setlerinde metin temelli öğretim esas alınmıştır. Bundan dolayı metinlerin seviyeye uygunluğu büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, yabancılara Türkçe öğretmek amacıyla yazılmış öğretim setlerinden biri olan Gazi Üniversitesi TÖMER'in hazırladığı ve temel (A1, A2), orta (B1, B2) ve ileri düzey (C1) kitaplardan oluşan setteki metinler kelime, cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri açılarından incelenmiştir. Veriler toplanırken öncelikle metinlerin kaç kelimeden, kaç cümleden ve kaç heceden oluştuğu tespit edilmiştir. Daha sonra kelimelerin ortalama kaç heceden oluştuğu, cümlelerin kaç kelimeden meydana geldiği belirlenmiştir. Metinlerin okunabilirlik düzeylerinin belirlenmesinde, Çetinkaya ve Uzun'un (2010) kelime ve cümle uzunluğunu temel alan formülü kullanılmıştır. Çalışmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Kelime uzunluğu yönüyle A1 düzeyinden B2 düzeyine doğru düzenli bir artış gerçekleşmiş, düzey yükseldikçe metinlerde daha uzun kelimeler kullanılmıştır. Ancak C1 düzeyindeki metinlerin ortalama kelime uzunluğunun B2 düzeyinden az da olsa kısa olduğu tespit edilmiştir. Cümle uzunluğu yönüyle A1 düzeyinden C1 düzeyine doğru düzenli bir artış gerçekleşmiş, düzey yükseldikçe metinlerde daha uzun cümleler kullanılmıştır. Ancak düzeyler arasında farklılık olmasına rağmen, cümle uzunluğu yönüyle A2 ile B1 arasında, B2 ile C1 arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur. Okunabilirlik düzeyleri yönüyle, A1 düzeyinden B2 düzeyine doğru metinlerin zorlaştığı söylenebilir. Düzeyler arasında farklılık olmasına rağmen metinlerin okunabilirlik puanlarında A1 ile A2, A2 ile B1 arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur. Ayrıca C1 düzeyindeki metinlerin ortalama okunabilirlik puanı B2'den düşüktürÖğe İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme(2008) Güfta, Hüseyin; Zorbaz, Kemal ZekiBu çalışmada, ilköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde kullanılan yazılı sınav sorularının genel olarak düzeyleri ile bu sorular içerisinde okuduğunu anlama, dil bilgisi ve yazılı anlatım (kompozisyon) sorularının ayrı ayrı düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada, 2004-2005 eğitim-öğretim yılında Hatay ili merkez ilçesinde bulunan 36 ilköğretim okulundaki Türkçe öğretmenlerinden alınan 96 adet yazılı sınav kâğıdındaki sorular içerik çözümlemesiyle, Bloom’un (1956) bilişsel alana ilişkin sınıflandırması ile Pearson ve Johnson’ın (1978) metinle ilgili sorulara yönelik sınıflaması kullanılarak incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre Türkçe dersi yazılı sınavlarında, büyük oranda alt bilişsel düzeylerde soru sorulduğu tespit edilmiştir. Okuduğunu anlama sorularının büyük oranda bilgi (% 63,02) ve kavrama (% 25,2) düzeyinde olduğu ve cevapların % 74,7 oranında metinde aynen yer aldığı; dil bilgisi sorularının büyük oranda uygulama (% 60) ve analiz (% 21,7) düzeyinde olduğu; yazılı anlatım sorularının kavrama (% 46,6) ve sentez (% 53,4) düzeyinde olduğu belirlenmiştir.Öğe İlköğretim okulları ikinci kademe Türkçe öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yazılı sınavlarda sordukları sorular üzerine bir değerlendirme(Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, 2005) Zorbaz, Kemal Zeki; Güfta, Hüseyinm ÖZET İLKOĞ ÜETİM OKULLARI İKİNCİ KADEME TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ VE YAZILI SINAVLARDA SORDUKLARI SORULAR ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Kemal Zekî ZÜRBÂZ Yiksek lisans Tm, T&risşe Eğitimi Amhifim Dah D Hi^maiitYrd.LVH'. Dr Hüseyin CÜFTÂ Bfüiınii 2WS» 197 fayfe lBcö|ptim ikinci kademede görev yapan Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve dı#iri©üdîFi»e Bygsjîmngtenns ilişkin gönîfîerini tespit etmek; ba görüşlerin cinsiyet, tımma alsına» okal, bö&a v& femei yık ile ilişkisini belirlemek ve İri görüşterî© yaaİı Miptîaıiffldaki ölpne «ygölamdannı karşılaştırarak ortaya koymak amacıyla yapılmış tamı modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmama fweniiii 2004-2005 özetim yılmda Antakya merkezinde bıdunaa 36 tmM ilköğretim okulunda görev yapan toplam 97 Türkçe öğretmeni dogwfflikMff, Aaak, çeşitli tebepterte 88 Türkçe öğretmenme ulaşılmış ve araştınnaato ömeklemini bu ogijeteienler oluşturmuştur. Twice ö^ftagnkriııîıı ölçme w degeriewfoiiie ite iîpli göröşîerinî tespit etmek amacıyla atastaaaca tarafından 77 maddeden okşan bir anket gdiştirilmiş, yazılı sınav ııygalsiîialaratt beikiensk afnacıyia öğselsuettlerden yazılı sınav kagtftan: atamışür. Yaztir smav söralanme araflandırılmaanda Bioom'ön (1956) v© Püh©b w JekBgo&'m (197$) usiflaiidiiinalan kifllanrteıştır. Öğretenlerin ölçme ve değerlendirmeyle ilgili görüşlerinin cinsiyet, mezun otasn ©W9 bötösı v« iâzmet yık Me anlamlı bir ilişM (güven aralığı; P<.05) gösterip göstermediği Kay-Kare testi ile belirlenmiş ve görüşlerin ifade edilmesinde aritmetik ortalama, ve yüzdelik değerlerden faydalamims ştır.IV Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeyle ilgili görüşlerinde cinsiyete, mezun olunan okula, bölüme ve hizmet yılma göre dikkate değer bir ilişki ortaya çıkmamıştır. Öğretmenler "ölçme ve değerlendirmenin amacım konuların kavranıp kavranmadığını belirleme" olarak görmekte ve daha çok not vermek amacıyla ölçme ve değerlendirme yapmaktadırlar. Sınavlarda çoğunlukla yazılı soru tipi kullanılmaktadır. Öğretmenler yazılı sınavlarda, öğrencinin anlayabileceği nitelikte yaklaşık 80 kelimelik bir metin vermekte ve metinle ilgili 4, dil bilgisinden 4 ya da 5 ve kompozisyondan 1 soru sormaktadırlar. Öğretmenler bilginin aşamalı sınıflandırması hakkında yeterli bilgiye sahip değillerdir. Metinle ilgili soruların büyük oranda bilgi (% 63,02) ve kavrama (% 25,2) düzeyinde olduğu ve cevapların % 74,7 oranında metinde aynen yer aldığı; dil bilgisi sorularının büyük oranda uygulama (% 60) ve analiz (% 21,7) düzeyinde olduğu; kompozisyon sorularının kavrama (% 46,6) ve sentez (% 53,4) düzeyinde olduğu ve % 47,7 oranında atasözü/özdeyiş açıklatıldığı tespit edilmiştir.Öğe Ma'lûmât-i İbtidâiyye ve Nesâyih-i Nâfia kitabının çeşitli açılardan incelenmesi(2015) Zorbaz, Kemal Zeki; Özçakmak, HüseyinBu çalışmada, 1313 (1883/1884) yılında yayımlanan ve dört ciltten oluşan Ta'lîm-i Kırâat adlı eserin ilk cildi olan Ma'lûmât-i İbtidâiyye ve Nesâyih-i Nâfia; bugünkü alfabeye çevrilerek çeşitli açılardan incelenmiştir. Çalışma, nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi ile gerçekleştirilmiştir. Kitapçı Arakel Efendi tarafından yazılan eserin amacı; çocukları, alfabeyi öğrendikten sonra, manasını kolayca anlayabilecekleri terkiplerle okumaya alıştırmak, kendilerine en çok lazım olan bilgilerle birlikte onları güzel bir şekilde terbiye edecek fikirleri vermektir. Yapılan incelemede, eserde 29'u bilgilendirici, 6'sı öyküleyici olmak üzere 35 metnin kullanıldığı; öyküleyici metinlerin öğüt verici nitelikte olduğu, bilgilendirici metinlerin "nasihat, görgü kuralları, bilimsel, dini bilgi, atasözü" içerikli olduğu belirlenmiştir. Ayrıca çalışmada, metin işleme sürecinin "metin, bilinmeyen kelimeler ve metin altı soruları (ta'lîmler)" sırasıyla gerçekleştirildiği, metinlerin ortalama 282 kelime uzunluğa sahip olduğu, her metnin ortalama 6 bilinmeyen kelime ve 7 metin altı sorusundan oluştuğu tespit edilmiştir.Öğe Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(2015) Zorbaz, Kemal Zeki; Habeş, MehmetBu çalışmada, İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8.Sınıflar) Öğretim Programında yer alan Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin faktör yapısının incelenmesi ve çeşitli değişkenler çerçevesinde ölçülmesi amaçlanmıştır. Nedensel karşılaştırma modelindeki bu araştırmanın çalışma grubunu; Hatay il merkezi, ilçe ve köy bölgelerinden seçilen okullarda öğrenim gören 752 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8.Sınıflar) Öğretim Programında yer alan Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin 16 madde şeklinde, toplam varyansın % 49'unu açıklayan iki faktörlü bir yapı gösterdiği belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin çoğunun (% 59,9) Türkçe dersine yönelik tutumlarının olumlu olduğu belirlenmiştir. Kızların Türkçe dersine yönelik tutumu erkeklere göre daha olumludur. 5.sınıf (% 74,1'i olumlu) öğrencilerinin 6, 7 ve 8.sınıftakilere göre Türkçe dersine yönelik daha olumlu tutuma sahip oldukları tespit edilmiştir. Anne ve babanın öğrenim durumu anlamlı bir farklılık oluşturmamıştır. Günlük tutanların Türkçe dersine yönelik tutumu tutmayanlara göre daha olumludur. Okuma alışkanlığı olanların ve okuma alışkanlığı yönünden olumlu öz değerlendirmelerde bulunanların Türkçe dersine yönelik tutumları, daha az okuyanlara ve öz değerlendirmeleri olumsuz olanlara göre daha olumludur. Türkçe dersine karşı daha olumlu tutuma sahip öğrencilerin ödev yapmakta daha istekli olduğu, Türkçe ödevlerini yapma sıklığının Türkçe dersine yönelik tutumda geniş düzeyde etkili olduğu belirlenmiştirÖğe Proje tabanlı öğretim ve Türkçe öğretiminde kullanımı(2009) Zorbaz, Kemal Zeki; Çeçen, Mehmet AkifProje Tabanlı Öğretim, öğrencilerin etkinliğini esas alan, öğrencilerin tasarımına dayanan ve öğretimi projeler yoluyla gerçekleştirmeyi hedefleyen bir öğretim stratejisidir. XX. yüzyılın başlarında ortaya çıkan Proje Tabanlı Öğretim, Dewey ve Kilpatrick'in çalışmaları ve Piaget, Vygotsky ve Bruner’in görüşleri doğrultusunda belli bir öğretim stratejisi hâline gelmiştir. Proje Tabanlı Öğretim, öğrenme-öğretme sürecinde öğreneni; alıcı konumundan, inceleyen, araştıran ve elde ettiği bilgileri kullanarak sorun çözen, üretici bireyler haline getirmeyi hedeflemektedir. Proje Tabanlı Öğretimin uygulama basamakları; hedeflerin oluşturulması ve konunun belirlenmesi, takımların oluşturulması, bilgilerin toplanması ve örgütlenmesi, projenin sonuçlandırılması, projelerin değerlendirilmesi şeklindedir. Bu çalışmada alan yazını taraması yoluyla Proje Tabanlı Öğretimin kuramsal temelleri, uygulama basamakları, üstünlükleri, sınırlılıkları ve Türkçe öğretimindeki yeri ifade edilmeye çalışılmıştır.Öğe Tezhib-i Ahlak ve Islah-ı Nefs kitabının değerlendirilmesi(2015) Özçakmak, Hüseyin; Zorbaz, Kemal ZekiBu çalışmada, 1325 (1909/1910) yılında yayımlanan Tehzîb-i Ahlâk ve Islâh-ı Nefs kitabı bugünkü alfabeye çevrilerek çeşitli açılardan incelenmiştir. Tehzîb-i Ahlâk ve Islâh-ı Nefs, Talîm-i Kırâat'in ikinci cildini oluşturmaktadır. Eser, Kitapçı Arakel Efendi tarafından yazılmış, Muallim Naci tarafından tashih edilmiştir. Çalışmada, nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi kullanılmıştır. Eserde 25'i bilgilendirici, 12'si öyküleyici, 6'sı şiir olmak üzere 43 metnin kullanıldığı belirlenmiştir. Bu ciltte "Terbiyye-i Medeniyye Dersi, Fennî Ders, Ahlâkî Ders, Fennî ve Ahlâkî Ders" başlıkları altında 36 metne yer verildiği, metin aralarına eklenen 7 serbest metinle bu sayının 43'e ulaştığı tespit edilmiştir. Metinlerin ortalama 476 kelime uzunluğa sahip olduğu, her metnin ortalama 7 bilinmeyen kelime ve 9 metin altı sorusundan oluştuğu belirlenmiştir. Kitapta en fazla nasihat (f=16) ve bilimsel (f=15) konulu metinlere yer verilmiştir. Birinci ciltten farklı olarak, derslerin, kıraatler şeklinde değil, kategorilere göre düzenlendiği; bu ciltte siyâsî konulara da değinildiği, çeşitli vav işaretlerinin kullanıldığı ve bazı metinlere vecizelerle giriş yapıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada, ikinci cildin; sayfa sayısı, metin sayısı, ortalama kelime sayısı, ortalama bilinmeyen kelime sayısı ve ortalama metin altı soru sayısı açılarından birinci ciltten daha üstün olduğu sonucuna ulaşılmıştırÖğe Yazılı anlatımın puanlanması(2013) Zorbaz, Kemal ZekiÖğrencilerin yazılı anlatımlarının değerlendirilmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçüt kullanılması gerekir. Belli bir ölçüt kullanılmadan yapılan değerlendirmelerin kişisel yargılar çerçevesinde kaldığını söylemek mümkündür. Bu çalışmada; yazılı anlatımların tutarlı, geçerli ve güvenilir bir şekilde puanlanmasında kullanılan bütüncül, analitik ve temel özelliklere göre puanlama yöntemleri ele alınmıştır. Bütüncül puanlama, analitik puanlama ve temel özelliklere göre puanlama yazılı anlatımı değerlendirmede kullanılabilecek temel yöntemlerdir. Bütüncül puanlama yazının bir bütün olarak değerlendirilmesine dayanır. Analitik puanlama yazının temel bileşenlerinin ayrı ayrı değerlendirilmesini gerektirir. Temel özelliklere göre puanlama ise belirli bir konu ya da anlatım biçiminin asli özelliklerini değerlendirmek amacıyla kullanılır. Çalışmada bu puanlama biçimlerinden örnekler verilmiş, bunların üstünlük ve sınırlılıkları üzerinde durulmuştur.