Yazar "Tiryaki, Esra Nur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 19 / 19
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 7. sınıf öğrencilerinin metin yapılarına göre düşünceyi geliştirme yollarının incelenmesi(2016) Tiryaki, Esra Nur; Yılmaz, ZübeydeBu araştırmanın amacı 7. Sınıf öğrencilerinin farklı metin yapılarında kullanılan düşünceyi geliştirme yollarını tespit etmektir. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan araştırmanın evrenini Adıyaman ilindeki 7. Sınıflar oluşturmaktadır. Örneklemini ise Adıyaman merkezde bulunan Mehmet Akif Ersoy Ortaokulundan 45 öğrenci, Borsa İmam Hatip Ortaokulundan 45 öğrenci olmak üzere toplam 90 öğrenci oluşturur. Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından belirlenen konularda öğrencilere farklı metin yapılarında yazdırılan metinlerdir. Araştırmacılar tarafından "Düşünceyi Geliştirme Yolları Değerlendirme Formu" na göre veriler analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar frekans (f), yüzde (%) ve aritmetik ortalama ( ) şeklinde bulgular kısmında verilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre toplamda en çok kullanılan düşünceyi geliştirme yolu karşılaştırmadır (f=84). En çok kullanılan ikinci düşünceyi geliştirme yolu benzetmedir (f=43). En az kullanılan düşünceyi geliştirme yolu ise tanık göstermedir (f=3). En fazla bilgilendirici metin yapısında düşünceyi geliştirme yolu (f=95) kullanılmışken en az öyküleyici metin yapısında düşünceyi geliştirme yolu (f=60) kullanılmıştır. Tartışmacı metin ise en çok düşünceyi geliştirme yolu (f=66) kullanılan ikinci metin yapısı olmuştur. Sonuç itibariyle öğrenci metinlerinde düşünceyi geliştirme yolu (f=221) kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin bilgilendirici metin yapısında, kendilerini daha iyi ifade edebilmek için düşünceyi geliştirme yollarını diğer metin yapılarına oranla daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Metin yapılarında düşünceyi geliştirme yollarının kullanım durumları tespit edilen bu araştırmada öğrencilerin düşünceyi geliştirme yollarından tanık gösterme, sayısal verilerden yararlanma ve tanımlama açısından geliştirilmeleri gerektiği önerilmektedirÖğe İlk okuma yazma öğretiminde bilgisayar destekli öğretim yönteminin etkililiği üzerine bir değerlendirme(2016) Tiryaki, Esra NurBu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının ilk okuma yazma öğretiminde bilgisayar destekli öğretim yönteminin etkililiği üzerine bir değerlendirme yapmaktır. Çalışmada zayıf deneysel desenlerden statik grup karşılaştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma, uygun örnekleme yöntemi ile seçilen, Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalında öğrenim gören 60 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Toplam 7 hafta süren eğitimler kapsamında elde edilen gözlem kayıtları ve araştırmacı tarafından geliştirilen ilk okuma yazma değerlendirme formu, veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Çalışma sonucu elde edilen nitel verilerin analizinde ise, doküman analizi tekniği ile nitel değişkenler arasındaki ilişkinin anlamlılığı için kay-kare testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucu, öğretmen adaylarının ilk okuma yazma öğretimleri açısından bilgisayar destekli öğretim ile geleneksel öğretim yöntemleri arasında anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştirÖğe İlkokula yeni başlayan 60-66 ay grubu öğrencilerin okula hazır oluşları üzerine inceleme(2015) Kahramanoğlu, Recep; Tiryaki, Esra Nur; Canpolat, MuratBu araştırmanın amacı, ilkokula yeni başlayan 60-66 aylık öğrencilerin okula hazır oluşları ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Okula hazır oluşları fiziksel, zihinsel, duygusal ve dil gelişimleri açısından ele alınmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Hatay Merkez ilçesine bağlı farklı ilkokullardan 25 birinci sınıf öğretmeni çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formudur Araştırmanın sonucunda, 60-66 aylık öğrencilerin parmak kaslarının yeterince gelişmediği ve boy-ağırlık bakımından okulun/sınıfın fiziksel şartlarına uyum sağlayamadığı tespit edilmiştir. Bu yaş grubu öğrencilerin algılamada problemleri bulunduğu ve ifade edilen durumları anlamada sorun yaşadıkları zihinsel açıdan ulaşılan sonuçlardır. Dil gelişimlerine göre düşüncelerini ifade etme, kendilerini anlatma ve çevresiyle iletişim kurma zorlandıkları becerilerdirÖğe Ortaokulda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin yazılı anlatım beceri düzeylerinin belirlenmesi(2014) Tiryaki, Esra NurYazılı anlatım, sözcükler, cümleler ve paragraflar arasında düşünerek ilişki kurabilme çabasıdır. Bu ilişkiyi yazıya geçirebilme ise düşüncenin somut bir biçimde üretildiğini ve iletildiğini gösterir. Bu beceri, işitme yetersizliğinden dolayı işitme engelli öğrencilerde diğer becerilere oranla daha yavaş gelişim gösterebilir. Bu araştırmanın amacı, ortaokulda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin yazılı anlatım beceri düzeylerini belirlemektir. Çalışma, yatılı-gündüzlü normal öğretim yapan Hatay Hürriyet İşitme Engelliler Ortaokulunda 5. sınıf (7 kişi), 6.sınıf (15 kişi), 7. sınıf (8 kişi) ve 8. sınıf (7 kişi) olmak üzere toplam 40 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu öğrenciler, ağır işitme engelli olup herhangi bir işitme cihazı veya koklear implant kullanmamaktadır. Araştırmada Tiryaki (2014) tarafından geliştirilen "İşitme Engelli Öğrencilerin Yazma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı" ve "Yazma Formu" kullanılmıştır. Yazılı anlatım becerileri kelime, cümle ve paragraf düzeyleri olmak üzere üç kısımda ele alınmıştır. Sonuç olarak, 5. ve 6.-8. sınıflarda sırasıyla yazılı anlatımların (%52.5-%60) oranında zayıf, (%35-%30) oranında orta, (%12.5-%1.10) oranında başarılı olduğu belirlenmiştirÖğe Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi(2011) Coşkun, Eyyup; Tiryaki, Esra NurTartışmacı metin, düşünceyi geliştirme yollarını kullanarak yazarın bir konu hakkında verileriyle beraber öne sürdüğü iddiasını destekleyip karşı iddia ve iddiaları çürütmeye çalıştığı ve bunlarla konuyu sonuca bağladığı metin türüdür. Bu çalışmanın amacı, ilgili literatürden yararlanarak araştırmacılar tarafından geliştirilen tartışmacı metin yapısını ortaya koymak ve yazma eğitiminde bu yapıdan nasıl yararlanılabileceğini göstermektir. Çalışmada tartışmacı metin elementleri ana ve yardımcı elementler olmak üzere iki ayrı kısımda ele alınmıştır. Ana elementler “veri”, “iddia”, “karşı iddia” ve “sonuç” olarak belirlenirken yardımcı elementler “destek gerekçesi” ve “çürütme gerekçesi” olarak belirlenmiştir. Bunun yanında tartışmacı metinde işlevsel olmayan metin birimleri olarak “gereksiz tekrar” ve “ilgisiz birim” üzerinde durulmuştur. Çalışmada tartışmacı metin elementleri bir örnek metin üzerinde gösterildikten sonra tartışmacı metin yapısının ilköğretim öğrencilerine nasıl öğretileceği aşamalar hâlinde anlatılmıştır. Tartışmacı metin yapısını öğrenen öğrenciler yaşamlarında sıkça karşılaştıkları yazılı veya sözlü tartışmaları anlama ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme açısından avantajlı hâle gelebilir. Ayrıca, öğretmenlerin ve ders kitabı yazarlarının okuma ve yazma eğitiminde bu yapıdan yararlanabileceği düşünülmektedir.Öğe Tartışmacı yazma bağlamında eleştirel yazma öğretimine ait izlence önerisi(2021) Tiryaki, Esra Nur; Ateş, BüşraOkullarda tartışmacı metinlere ilişkin öğretim gerçekleştirilirken eleştirel düşünme süreçlerinden faydalanılmaktadır. Bu durum eleştirel düşünme kavramının tartışma, sorgulama, değerlendirme gibi süreçleri içermesinden kaynaklanmaktadır. Tartışmacı metinler, bireylerin belirli konular hakkında ileri sürülen görüşler üzerinde düşünmesini, sorgulamasını, çıkarım yapmasını sağlamaktadır. Bu durum tartışma sürecinde eleştirel bakış açısına sahip olmanın önemini de belirtmektedir. Eleştirel düşünme becerilerinin yazma sürecinde kullanılmasında ise eleştirel yazma kavramı ortaya çıkmaktadır. Eleştirel yazma seçilen bir konunun derinlemesine incelendiği konunun çeşitli yönlerine dair değerlendirme ve karşılaştırmaların yapıldığı bir yazma türüdür. Eleştirel yazma sürecinde üst düzey zihinsel süreçler aktif olarak kullanılmaktadır. Bu durum öğrencilerin zihinsel becerilerinin gelişiminde aktif rol oynamaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin olay ve durumlara eleştirel bakma becerisini kazanabilmesi ve bu beceriyi oluşturduğu metinlerde kullanabilmesi hayatın her alanında kullanılabilecek bir beceri kazanmalarını sağlamaktadır. Bu araştırmanın amacı, tartışmacı yazma bağlamında eleştirel yazma öğretimine ait bir izlence önerisi sunmaktır. Araştırmada eleştirel yazma basamakları oluşturulmuş ve bu adımlar üzerinden örnek metin yazımı gerçekleştirilmiştir. Eleştirel yazma basamakları yazma öncesi, yazma sırası ve yazma sonrası olmak üzere üç aşamada yapılandırılmış ve ders işleme sürecine uyarlanmıştır. İzlence önerisi, 8.sınıf düzeyindeki öğrencilerle 2 ders saati süresinde uygulamalı olarak gerçekleştirilebilmektedir. Sonuç olarak eleştirel yazma tartışmacı türlerin öğretiminde kullanılan öğrencilerin karşılaştırma, düşünme, sorgulama, tartışma gibi üst düzey zihinsel becerilerini geliştirmede kullanılabilecek bir yöntemdir.Öğe TÜRKÇE DERSİNİN SURİYELİ ÖĞRENCİLERE ÖĞRETİM SÜRECİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ?(2020) Tiryaki, Esra Nur; Oğraş, İbrahimBu çalışmanın temel amacı, Türkçe dersinin Suriyeli öğrencilere öğretimsürecine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışmagrubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Gaziantep’in Şahinbey ve Şehitkâmililçelerinde Suriyeli Öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine EntegrasyonununDesteklenmesi Projesi (PIKTES) kapsamında Millî Eğitim Bakanlığına bağlıresmî okullarda ve geçici eğitim merkezlerinde (GEM) çalışan 40 öğretmenoluşturmaktadır. Bu çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır.Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından uzman görüşünesunulan yapılandırılmış “Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenim sürecineyönelik öğretmen görüşme formu” kullanılmıştır. Yapılandırılmış görüşmeformundan elde edilen veriler, içerik analizi yöntem ile değerlendirilmiştir.Araştırma sonucunda “Derse hazırlıkta dikkat ve motivasyon sağlama,yabancılara Türkçe öğretiminde dersin işlenişi ve geri bildirim sürecine ilişkinöğretmen görüşleri, sınıf atmosferi ve okulun fiziksel koşullarının dilöğretimine etkisi, yabancılara Türkçe eğitimi açısından öğretim programınındeğerlendirilmesi, yabancılara Türkçe eğitimde materyal kullanımının önemi,yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve teknikler”temaları bulunmuştur.Öğe Türkçe öğretmeni adaylarının metin oluşturmadaki sorunları(2015) Kan, Mustafa Onur; Tiryaki, Esra NurBu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının metin oluşturmadaki sorunlarını belirlemektir. Araştırma, betimsel tarama modelindedir. Çalışmanın evrenini, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi 20142015 eğitim-öğretim yılı Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü 4. sınıfta öğrenim gören 120 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise araştırmaya katılan 102 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacılar tarafından iki ayrı veri toplama aracı geliştirilmiştir. Bunlar, "Yazılı Anlatım Sorun Envanteri" ve "Yazma Formu"dur. Araştırmanın sonuçlarına göre metinlerde sıklıkla rastlanan sorunların, "Dil bilgisi kurallarına uygun cümleler kurulmaması" (%92,16), "Kelimelerin yazım kurallarına uygun yazılmaması"(%83,33), "Paragrafta cümleler arasında uygun geçişler sağlanmaması" (%81,37) ve "Cümlelerde noktalama işaretlerini yanlış veya eksik kullanılması" (%79,41) olduğu görülmektedir. En az rastlanan sorunların ise, "Harflerin biçimce düzgün, doğru ve okunaklı yazılmaması" (%6,86),"Paragrafların, diğer satırlara göre belirgin şekilde içeriden başlatılmaması" (%4,90) ve "Gelişme paragrafı/paragrafları yapılmaması" olduğu belirlenmiştir (%4,90)Öğe Türkçe öğretmeni adaylarının tartışmacı metinlerinde gerekçelendirmede kullandıkları düşünceyi geliştirme yollarının tespiti(2017) Tiryaki, Esra NurTartışmacı metinde yazar, bir görüşü veya düşünceyi, karşıt görüşü çürüterek gerekçelerle kendi görüşüne okuyucuyu inandırmasıdır. Tartışmacı metin, ana ve yardımcı elementler olmak üzere iki ana kısımdan oluşmaktadır (Tiryaki, 2011). Ana elementler; veri, iddia, karşı iddia ve sonuçtur. Yardımcı elementler, destek gerekçesi ve çürütme gerekçesidir. Gerekçeler, yazarın görüşünü kuvvetlendiren dil birimleridir. Bu dil birimleri, iddianın gelebilecek saldırılara karşı nasıl başarılı bir şekilde savunulabileceğini ve karşı iddianın nasıl çürütebileceğini gösteren unsurlardır (Eemeren ve Grootendorst, 2004). Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının tartışmacı metinlerinde gerekçelendirmede kullandıkları düşünceyi geliştirme yollarını tespit etmektir. Çalışmanın modelini nitel araştırma tekniklerinden betimsel tarama oluşturmaktadır. Çalışma grubunu, Mustafa Kemal Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 3 ve 4. sınıftan toplam 100 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen "Tartışmacı Metin Yazma Formu" kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yönteminden yararlanılarak elde edilen metinlerin gerekçeleri, destek ve çürütme gerekçesi olarak ayrı ayrı sınıflandırılmıştır. Daha sonra bu gerekçeleri oluşturmada kullanılan düşünceyi geliştirme yolları içerik analizi ile tespit edilerek örnek metinlerle sunulmuştur. Bu sonuçlar, frekans (f) ve yüzde (%) değerleri ile tablolaştırılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda tartışmacı metinde kullanılan düşünceyi geliştirme yollarının destek gerekçesine göre dağılımı şu şekildedir: Açıklama (% 38.91), örnekleme (%23.15), karşılaştırma (%15.27), benzetme (%12.31), zıtlıklardan yararlanma (%6.89), tanık gösterme (%3.44) ve sayısal verilerden yararlanmadır (%0). Çürütme gerekçesine göre dağılımı, açıklama (%29.29), örnekleme (%25.25), karşılaştırma (%23.23), benzetme (%9.09), zıtlıklardan yararlanma (%12.12), sayısal verilerden yararlanma (%1.01) ve tanık gösterme (%0) şeklindedirÖğe Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerisine yönelik metaforik algıları(2016) Tiryaki, Esra Nur; Demir, AygülBu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmenliğinde okuyan öğrencilerin Yazma becerisine yönelik metaforik algılarını belirlemektir. Araştırma modeli olarak nitel araştırma yöntemine uygun araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü'nde öğrenim gören 98 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırma verilerini toplamak amacıyla öğrencilerin metaforlarını yazabilmeleri ve kendilerini açıkça ifade edebilmeleri için bir form geliştirilmiştir. Bu form, "Yazı yazmak ....... gibidir, çünkü ........" şeklinde bir cümleyle oluşturulmuştur. Öğretmen adaylarından konuyla ilgili tek bir metafor üzerine yoğunlaşıp gerekçesini açık bir biçimde ifade etmeleri beklenmiştir. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Verilerin analizi, Kodlama ve Ayıklama, Örnek Metafor Derleme, Kategori Geliştirme, Geçerlilik ve Güvenilirlik ve Verilerin Bilgisayar Ortamına Aktarılması aşamalarından oluşmaktadır. Sonuç olarak, 5 kavramsal kategori (Aktarım, Yaşam, Sanat, Özgürlük, Sonsuzluk) ve 72 metafor belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin en fazla metafor geliştirdiği kategori "aktarım" (%41.6) iken öğrencilerin en az metafor geliştirdiği kategori ise "sonsuzluk" (%8.3) olarak tespit edilmiştirÖğe Türkçede örtülü anlam oluşturan unsurlar ve ana dili öğretimindeki işlevleri(2012) Onan, Bilginer; Tiryaki, Esra NurBu çalışmada, Türkçede örtülü anlam oluşturan unsurlar, ana dili öğretimindeki işlevleri çerçevesinde ele alınmıştır. Çalışma, içerik olarak iki ana bölümden meydana gelmektedir. Birinci bölümde, Türkçede örtülü anlam oluşturan dokuz kavram üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda mecazlar, bağdaştırmalar / metafor, duygu değeri / çağrışımlar, aktarmalar, derin yapı yüzey yapı ayrımı gösteren cümleler, önvarsayım, sezdirimler, eksiltili anlatımlar, deyimler ve atasözleri örneklerle analiz edilmiştir. Bu kavramların, örtülü anlam oluşturma yönünden gerek nitelik gerekse kullanım açısından birbirlerinden farklı oldukları tespit edilmiştir. Özellikle uzak bağdaştırmalar, örtülü anlam oluşturan unsurların en tipik örnekleri olarak kabul edilebilir. Çalışmanın ikinci bölümünde, analiz edilen örtülü anlamlar ana dili öğretimindeki işlevleri çerçevesinde ele alınmıştır. Örtülü anlam oluşturan unsurun analizi ve dil eğitimindeki işlevleri aynı başlık altında değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler sonucunda, örtülü anlamların öğrencilerin soyut düşünme, yaratıcı düşünme ve yaratıcı dil becerilerini geliştirmede, bilgi işleme sürecinde bilgiyi uzun süreli bellekte kalıcı hâle getirmede ve okuma / anlama sürecinde etkili oldukları tespit edilmiştir.Öğe Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yapısını oluşturmadaki sorunları(2013) Coşkun, Eyyup; Tiryaki, Esra NurTartışmacı metin, düşünceyi geliştirme yollarını kullanarak yazarın bir konu hakkında verileriyle beraber öne sürdüğü iddiasını destekleyip karşı iddia ve iddiaları çürütmeye çalıştığı ve bunlarla konuyu sonuca bağladığı metin türüdür. Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin birimlerini oluşturma ile ilgili sorunlarını örneklerden yola çıkarak ortaya koymaktır. Araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi’nin farklı fakülte ve bölümlerinde öğrenim gören birinci sınıf öğrencilerinin yazdığı tartışmacı metinler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ölçme aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Tartışmacı Metin Yazma Formu” ve “Tartışmacı Metin Birimleri Sorun Envanteri” kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre “veri” ve “iddia” ile ilgili 6 tür sorun; “karşı iddia” ile ilgili 3 ve “sonuç” ile ilgili 4 tür sorun ve bu sorunların sıklık düzeyleri belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin veri ( X = 0.93) ve karşı iddia ( X = 0.77) birimleri ile ilgili daha çok sorunlar yaşadıkları, iddia ve sonuç birimlerini oluşturmada daha başarılı oldukları belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin metinlerinde gereksiz tekrar ( X = 0.21) ve ilgisiz birimlere ( X = 0.01) de yer verildiği görülmektedir.Öğe Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri(2013) Coşkun, Eyyup; Tiryaki, Esra NurBu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerilerini belirlemektir. Araştırma Mustafa Kemal Üniversitesinin üç fakültesinde öğrenim gören 363 birinci sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen "Tartışmacı Metin Yazma Formu" ve "Tartışmacı Metin Birimleri Dereceli Puanlama Anahtarı" kullanılmıştır. Öğrencilerin tartışmacı metin birimlerine ilişkin başarı ortalaması şu şekildedir: Veri biriminde % 34.0, iddia biriminde % 70.5, karşı iddia biriminde % 26.5 ve sonuç biriminde % 65.2'dir. Öğrencilerin tartışmacı metinlerinde destek gerekçesi kullanma ortalaması 1.31 iken çürütme gerekçesi kullanma ortalaması 0.32'dir. İşlevsiz metin birimlerini kullanma ortalaması ise metin başına 0.22'dir. Çalışmada tartışmacı metin yazmada sözel ve eşit ağırlıklı alandaki öğrencilerin fen bilimleri alanındaki öğrencilere göre daha başarılı olduğu belirlenmiştirÖğe Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri(Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, 2011) Tiryaki, Esra Nur; Coşkun, EyyupBu araştırmanın amacı, Mustafa Kemal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin 1. öğretimde öğrenim gören 1. sınıf öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektedir.Tabakalı kümeleme örnekleme yöntemiyle belirlenen sözel branşlardan (Tarih, Coğrafya ve Türkçe Öğretmenliği) 98 öğrenci; sayısal branşlardan (Fizik, Kimya, Fen Bilgisi Öğretmenliği) 101 öğrenci; eşit ağırlıklı branşlardan (Kamu, İktisat, Sınıf ve Özel Eğitim Öğretmenliği) 164 öğrenci olmak üzere toplam 363 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Öğrencilerin 206'sı bayan; 157'si erkektir.Araştırmada beş veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, Ennis ve Milmann (1985) tarafından geliştirilen ve Akar (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan ?Cornell Eleştirel Düşünme Testi Düzey X (CEDTX)?; Daly ve Miller (1975) tarafından geliştirilen Zorbaz (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan ?Yazma Kaygısı Ölçeği? ve araştırmacı tarafından geliştirilen ?Tartışmacı Metin Yazma Formu?, ?Tartışmacı Metin Elementleri?, ?Puanlama Anahtarı? ile ?Tartışmacı Metin Sorun Envanteri? ve?'dur. Tartışmacı metin elementlerine ilişkin başarı düzeyleri şu şekildedir: Veri elementinde?% 16.3?, iddia elementinde ?% 30.0?, karşı iddia elementinde ?% 1.9? ve sonuç elementinde ?% 59.2?dir.Araştırmada üniversite öğrencilerinin metin elementlerini oluşturmayla ilgili sorunları da belirlenmiştir. Buna göre veri ve iddia ile ilgili 6 sorun; karşı iddia ile ilgili 3 sorun ve sonuç ile ilgili 4 sorun ve bu sorunların sıklık düzeyleri belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin elementleri ile ilgili sorunlarının ortalaması her metin için 2.30'tur. Ayrıca öğrencilerin tartışmacı metinlerinde işlevsiz metin birimlerini kullanma ortalaması metin başına 0.22'dir.Araştırmada üniversite öğrencilerinin yazma kaygıları belirlenmiştir. Öğrencilerin % 15.7'sinin yazma kaygısı düşük, % 66.9'unun orta düzeyde ve % 17.4'ünün ise yüksektir. Öğrencilerin yazma kaygısı düzeylerinde cinsiyet, lise türü, bölüm ve alana (sözel, sayısal ve eşit ağırlık) göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri tüm boyutlarda %52 düzeyinde; tümevarım boyutunda % 50, güvenirlik boyutunda % 48, tümden gelim boyutunda % 61 ve varsayım boyutunda % 57 düzeyindedir. Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmazken sözel bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinden eleştirel düşünme becerilerinin sayısal ve eşit ağırlıklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sınavla kazanılan liseler (Anadolu lisesi, öğretmen lisesi, yabancı dil ağırlıklı lise) mezun öğrencilerden eleştirel düşünme becerileri de sınavsız girilen liselerden (genel lise, meslek lisesi ve diğer liseler) mezun olan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksektir.Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ile tartışmacı metin yazma becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve olumlu bir ilişki bulunmuştur. Fakat bu ilişki düşük (r=0.103, p<0.05) düzeydedir. Öğrencilerin yazma kaygısı düzeyleri ile eleştirel düşünme becerisi ve tartışmacı metin yazma becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.ANAHTAR KELİMELERYazma Becerisi, Tartışmacı Metin, Yazma Kaygısı, Eleştirel Düşünme, Üniversite Öğrencileri., Türkçe Öğretimi.Öğe Writing Skills of University Students on Argumentative Text(Hacettepe Univ, 2013) Coskun, Eyyup; Tiryaki, Esra NurThe purpose of this study is to determine the argumentative text writing skills of university students. The research was applied on 363 first grade students who study in three faculties of Mustafa Kemal University. In the study, Argumentative Text Writing Form and Argumentative Text Elements Rubric developed by researchers were used as tool for collecting data. The achievement average of students regarding the argumentative text elements is like this: % 34.0 in data element, % 70.5 in claim element, % 26.5 in counter claim element and % 65.2 in result element. While the average of students' using the support reason in argumentative texts is 1.31, the average of using the refuting reason is 0.32. The average of using nonfunctional text elements per text is 0.22. In the study, it was determined that the students, who study verbal and equal weight subjects, succeeded more than the students who study life sciences.Öğe Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan okuma kitaplarında örtülü anlam unsurlarının değerlendirilmesi(2022) Kayatürk, Nuray; Tiryaki, Esra NurDil öğrenimi ve öğretiminde kullanılan etkili araçlardan biri de ders kitaplarıdır. Metin, dile ait yapıların bir arada sunulduğu zengin bir materyaldir. Türkçe öğretiminde üzerinde durulması gereken konulardan biri de anlam bilgisidir.Metinlerde yer alan anlamsal yapılar bazen açık olarak bazen de örtülü olarak verilir. Bir metinde yer alan mecaz, atasözü, deyim gibi ifadeleri bilmek gereklidir.Bu nedende yabancılara Türkçe öğretiminde örtülü anlamlara da yer vermek gereklidir. Bu çalışmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretmek için hazırlanan ders kitaplarındaki metinlerde yer alan örtülü anlam unsurlarının tespit edilmesidir. Araştırmada araştırma evreni, İstanbul Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitabı B1, B2 ve C1/+ seviyesindeki kitapların okuma metinleri oluşturmaktadır. Araştırmada veriler “Örtülü Anlam Unsurları Değerlendirme Formu” na göre incelenmiştir.Formda 9 madde başlığı bulunmaktadır. Ölçeğin kapsam geçerliliğini sağlamak için uzman görüşüne başvurulmuştur. Uzman görüşü sonucunda kodlayıcılar güvenilirliği 0.92 olarak tespit edilmiştir. Buna göre ölçek geçerli ve güvenilirdir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik teknikleri frekans ve yüzde) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ders kitaplarındaki örtülü anlam unsuru olan aktarma kullanımı seviyelere göre dengeli bir dağılım göstermiştir. Derin yapı- yüzey yapı ayrımı gösteren cümle kullanımına bakıldığında, B1- B2 ve C1/+ seviyelerinde yaklaşık aynı oranda dağılım gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.D eyim-atasözü ve sezdirim unsurları beklenen düzeyde seviyelere göre artış göstermiştir. Bağdaştırma, Duygu değeri/çağrışım, mecaz, önvarsayım unsurları ise seviyeler arasında dengeli dağılım göstermemiştir. Metafor unsuru C1/+ seviyesi dışındaki seviyelerde düzenli artış göstermiştir.Öğe Yabancılara Türkçe öğretiminde öğrencilerin metin oluşturma becerilerinin ve sorunlarının belirlenmesi(2017) Tiryaki, Esra NurBu çalışmanın amacı, Türkçe öğretim merkezindeB2 düzeyinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin metin oluşturma becerilerini ve metin oluşturmadaki sorunlarını tespit etmektir. Araştırma, B2 düzeyinde olan yabancı uyruklu 21 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen "Yazma Formu" ve "Metin Oluşturma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı" ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik teknikleri (frekans, ortalama, yüzde) kullanılmıştır. Yapılan incelemeler sonucu, öğrencilerin kelime düzeyinde yazma başarı ortalamaları ( =8.81), cümle düzeyinde yazma başarı ortalamalarına ( =6.50) ve paragraf düzeyinde yazma başarıları ortalamalarına ( =3.90) göre daha yüksektir. Metin oluşturma aşamalarına göre sonuçlar incelendiğinde başarı düzeyleri kelime düzeyinde orta (%66.6), cümle düzeyinde zayıf (%85.7) ve paragraf düzeyinde öğrencilerin tamamı (%100) zayıf düzeydedirÖğe Yabancılara Türkçe öğretiminde paragraf yazmada teknoloji kullanımı(2022) Tiryaki, Esra Nur; Zini, HilalEğitim ve öğretimde teknoloji teknik bilgi getiren bir kavramdır. Bu kavramın dil öğretiminde kullanılması ile birlikte becerilerin kalıcılığı ve etkinliği artmaktadır. Yabancılara Türkçe öğretiminde yazma süreci; alfabe, kelime, cümle, paragraf ve metin aşamalarından oluşmaktadır. Bu aşamaların her birinde öğrencinin edinmesi gereken kazanımlar mevcuttur. Paragraf, cümlelerden oluşan metni oluşturan en önemli birimlerden biridir. Bununla birlikte öğrencinin paragraf oluşturabilmesi için cümle düzeyine ulaşması gerekir. Cümlelerin bir araya gelmesiyle paragraflar oluşur ibaresini, salt cümle yığıntısı olan paragraf olmaktan kurtarmak adına öğrenciye paragraf kavramının mantığı kavratılmalı ve doğru paragraflar oluşturmaları için öğrencilere rehberlik edilmelidir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Çalışmanın amacı, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde paragraf yazmaya yönelik MindMaster programı destekli ders materyalleri tasarlamaktır. Yabancılara Türkçe öğretiminde öğreticilerin sınıflarında rahatlıkla kullanabileceği bir Web2.0 aracı olan Mindmaster programı araştırmada tanıtılmıştır. Programın tanıtımında izlenecek adımlara ayrıntılı olarak yer verilmiştir. MindMaster programının paragraf öğretiminde nasıl kullanılabileceği konusunda ders materyalleri tasarlanmıştır. Seçilen paragraf türlerinde ise Tok’un (2015, s.889-912) paragraf türleri sınıflandırması esas alınmıştır. Bu sınıflandırmada yer alan yedi paragraf türüne göre MindMaster programı ile yapılabilecek etkinlik örnekleri sınıf düzeyi, ihtiyaç olunan süre, amaç, değerlendirme yöntemi ve kullanılacak ders materyalleri ile birlikte verilmiştir.Öğe Yabancılara Türkçe öğretimindeki ders kitaplarındaki okuma metinlerinin bilgi türleri açısından incelenmesi ( İstanbul C1/+ örneği)(2017) Tiryaki, Esra Nur; Doğan, Seyit ÖmerAraştırmanın amacı, İstanbul C1/+ Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı'ndaki okuma metinlerinin bilgi türleri yönünden incelenmesidir. Çalışma, var olan bir durumu ortaya koyma açısından betimsel tarama modelindedir. Araştırma, İstanbul C1/+ Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı'nda bulunan okuma metinleri ile gerçekleştirilmiştir. Bu metinler, içerik analizi yöntemiyle bilgi zenginliği, türleri açısından incelenmiş ve altı kategoriye göre kodlanmıştır. Elde edilen veriler, betimsel istatistiki teknikler ile tablolaştırılmıştır. Yapılan analizlere göre İstanbul C1/+ Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı'ndaki okuma metinlerinde 1499 bilgi tespit edilmiştir. Üniteler arası yapılan değerlendirmeye göre bilgi miktarı açısından üniteler arasında büyük farklılıkların olmadığı görülmüştür. Bilgi sayıları bakımından en fazla bilgi zenginliği olan birinci ünite (f=186) ve ikinci ünitedir (f=163). Bilgi zenginliği açısından zayıf olan on birinci (f=77) ve dördüncü (f=74) ünitedir. Bilgi türleri açısından değerlendirildiğinde gündelik bilgi (n=458), bilimsel bilgi (n=405) en fazla; en az dini bilgi (n=28) ve teknik bilgi (n=25) tespit edilmiştir. En fazla bilgi açısından zengin olan metin "Esaretin Bedeli" (n=78) iken, bilgi zenginliği zayıf olan metin (n=12) ise "Arzuhalden Dilekçeye" dir.